Sida 1 av 1

Lufttryck i däck vid robson rulldrift

Postat: lör 29 aug 2009, 20:00
av New holland patu
Hej,

Jag har en Moheda 120 4wd med 500 60 15.5 hjul. Någon som vet om lufttrycket i däcken har stor betydelse för optimal funktion för drivningen. Har inte haft vagnen så länge och lyckades få punktering. Han som lagade däcket tryckte i 4 kg och i ett annat av däcken var det 2 kg. Däcket blir ju lite större med 4 kg, så man bör väl ha lika mycket i alla hjulen.

Ni som har liknande vagnar, hur mycket luft har ni?

Mvh Fredrik

Re: Lufttryck i däck vid robson rulldrift

Postat: sön 30 aug 2009, 14:26
av gnisten83
Har en moheda med 400x22,5 och jag har nånstans 3-3,5 bar i mina.
Har fått för mej att med lägre tryck så slirar mina drivrullar lättare, men min är gammal
med veckade plåtrullar.

Re: Lufttryck i däck vid robson rulldrift

Postat: sön 30 aug 2009, 20:53
av New holland patu
Okej gnisten, tack för svaret.

Re: Lufttryck i däck vid robson rulldrift

Postat: tor 16 mar 2017, 08:34
av Rolfnilsson400
Vid robsondrift har inte hjulets omkrets någon betydelse.
Rullen driver på däckets yttersida vilket ger samma preiferihastighet oberoende på hjulets storlek.
Ett litet hjul snurrar fler varv/min med det går lika många meter/min som ett stort hjul

Re: Lufttryck i däck vid robson rulldrift

Postat: tor 30 mar 2017, 13:07
av Trygve
Hej,
Har en Farma 10T med 4wd 19/45-17 hjul och märkte att drivningen inte gick lika bra på båda sidorna, fick då tipps att kolla lufttrycket och såg att det var för lågt, pumpade i rätt tryck runt 3,5kg och har inte märkt av problemet efter det.
Lufttrycket hade betydelse i detta fallet! Tipps kolla i instruktionsmanualen för rätt lufttryck.
Kul med drivning på kärran!
/Trygve

Re: Lufttryck i däck vid robson rulldrift

Postat: tor 30 mar 2017, 15:53
av anersimyra
På ATV vagnar blir drivningen svagare vid högt däcktryck, man får max driveffekt om man minskar trycket så rullarna precis börjar släppa om det går tungt.

Re: Lufttryck i däck vid robson rulldrift

Postat: tor 30 mar 2017, 16:03
av Rolfnilsson400
Ja, hårt intryckta rullar går tungt att snurra och med begränsad kraft att tillgå så är det dumt att trycka för hårt.

Re: Lufttryck i däck vid robson rulldrift

Postat: tor 30 mar 2017, 20:01
av stegmaster
I manualen til min Kesla står det ochså att det viktig med rett däcktryck.
Nu er min vagn nästan ny, så har inte kollat trycket ennu, men det ska vara 3,3bar 500/55-17 hjul.
Ju tyngre det går, desto mer trycks rullarna mot däcken, enligt Kesla manualen.
(400/55-22,5 hjul rekommanderas 4,1bar.)