Skogsvagn (Huggarvagnar)

Radiostyrd vinsch 1 eller 2 kanals?

20 inlägg 10186 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Radiostyrd vinsch 1 eller 2 kanals?

sveakatten  
#536986 Jag fick den av en jobbarkompis, men tror inte den kan hjälpa dig, jag har för mig att den fungerar på att den tar oljan från andra sidan kolven och sänder den på retursidan + pump oljan.
På en motor tror jag inte du kan få den funktionen.
Kan ta kort på den i morgon om du vill.

FTG
Avatar Fallback

Re: Radiostyrd vinsch 1 eller 2 kanals?

Siggetass  
#536996 Det krävs ju lite logik om den ska funka till en motor: strypventil för hastighet, plus 1-2 backventiler. Frågan är om det funkar med olika oljetemperaturer.

Avatar Fallback

Re: Radiostyrd vinsch 1 eller 2 kanals?

Ingoberra  
#537003 Måste du ha bromsat läge på vinchen? Koppla ihop tryck och returledning en med en patron ventil. Då kan vinchen frihjula. Vet ej hur tungdragen den blir, men teoretiskt sett ska det fungera.

Avatar Fallback

Re: Radiostyrd vinsch 1 eller 2 kanals?

Siggetass  
#537024 Intressant tanke! Men som du skriver, det kanske blir segt att dra runt oljan. Kan man evakuera oljan med samma ventil istället? Alltså släppa ner den i returen. *funderar* Det borde gå lätt, om det nu inte blir vacuum som håller emot.

Avatar Fallback

Re: Radiostyrd vinsch 1 eller 2 kanals?

Ingoberra  
#537039 Ja patron ventil på returslangen förbi ventil paketet till fri retur är nog bästa lösningen. Då matar den ut som vanligt men borde gå å dra lite fortare ändå. Då funkar vinchen som vanligt opåverkad med.
https://www.flowfitonline.com/hydraulic ... vdc-38-bsp

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).