Skogsvagn (Huggarvagnar)

Ösa kran i 3-punkten

9 inlägg 4001 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ösa kran i 3-punkten

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57655 För att montera en Ösa kran i 3-punkten, kan man då köpa en kranfot från tex Palm med stödben och bygga om den för att passa? Klart allt går men är det ekonomiskt försvarbart att göra det? Eller kan det finnas nån annan lösning på det? Stödben blir väl ett måste för att inte gunga alltför mycket?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Ösa kran i 3-punkten

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57781 Inga ideer? Får nog skisa på en modell själv då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa kran i 3-punkten

Danne  
#58050 Allting går men frågan är bara hur mycket jobb du vill lägga och om du är duktig på att svetsa :grin:

Du har möjligt vis inte en bild på ösa kranen? Är lite lättare och de nåt vettigt tipps då.

Dock så brukar väl ösa kranar vara rätt tunga det vill ju till att din trepunkt håller/orkar!

Mvh: Danne

Avatar Fallback

Re: Ösa kran i 3-punkten

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58053
Danne skrev:Allting går men frågan är bara hur mycket jobb du vill lägga och om du är duktig på att svetsa :grin:

Du har möjligt vis inte en bild på ösa kranen? Är lite lättare och de nåt vettigt tipps då.

Dock så brukar väl ösa kranar vara rätt tunga det vill ju till att din trepunkt håller/orkar!

Mvh: Danne


Svetsningen är inga problem. Kranen ska väga 700 kg, gissar dryga 1000 kg med foten. Traktorn klarar om jag minns rätt nånstans mellan 2300 och 2500 kg på trepunkten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ösa kran i 3-punkten

Torparn79  
#58095
roten skrev:
Danne skrev:Allting går men frågan är bara hur mycket jobb du vill lägga och om du är duktig på att svetsa :grin:

Du har möjligt vis inte en bild på ösa kranen? Är lite lättare och de nåt vettigt tipps då.

Dock så brukar väl ösa kranar vara rätt tunga det vill ju till att din trepunkt håller/orkar!

Mvh: Danne


Svetsningen är inga problem. Kranen ska väga 700 kg, gissar dryga 1000 kg med foten. Traktorn klarar om jag minns rätt nånstans mellan 2300 och 2500 kg på trepunkten.

hmm...
hur långt bak ifrån hydraularmarna hänger sticka och grip då.?
visst det kanske väger ett ton men dom 2300-2500 kg som dom anger i instruktionsboken är ju lodrätt från hydraularmsändorna.
får du ett långt överhäng så blir ju "tyngden" på trepunkten högre.

Avatar Fallback

Re: Ösa kran i 3-punkten

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58132
Torparn79 skrev:hmm...
hur långt bak ifrån hydraularmarna hänger sticka och grip då.?
visst det kanske väger ett ton men dom 2300-2500 kg som dom anger i instruktionsboken är ju lodrätt från hydraularmsändorna.
får du ett långt överhäng så blir ju "tyngden" på trepunkten högre.


Den sticker väl ut en bit det gör den. Men jag tror det ska klara sig. Tanken var ju att ha stödben vid krankörning. Men jag greppar ditt tänk. Ska kolla hur det ser ut när man viker in kranen max.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa kran i 3-punkten

Danne  
#58149 En annan sak att tänka på! Även om trepunkten klarar den så kan traktorn bli lite lätt i fronten.. :grin:

Men de löser du lätt me lite skrot i fronten. Hur tung är din maskin?

//Danne

Avatar Fallback

Re: Ösa kran i 3-punkten

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58152 3300 kg ca + lastare. Saxat direkt ur minnet :wink: Såg just att trepunkten klarar "bara" ca 1900 kg men det borde räcka i alla fall. Eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ösa kran i 3-punkten

totte  
#58157 Det är en fråga om var tyngdpunkten hamnar. Säg att armarna är 70 cm långa, tyngdpunkten på kran hamnar 140 cm ut från armens lagring, då dubblas kraften nedåt på armarna så om du har 700 kg kran så har du då 1400 kg belastning på armarna.
Nu sitter väl en stor del av vikten i fäste, vridhus och kranpelare samt bommen så tyngdpunkten behöver inte hamna så långt ut.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar