Sida 4 av 5

Re: Hemmabygge Griplastare

Postat: lör 18 jul 2009, 19:36
av Edner
Nu har mekandet legat lite på is ett tag.
Har renoverat köket och badrummet.
Men nu kan jag ägna mig åt sådant som är roligt igen.

Har tillverkat 6 st adaptrar för att få spakarna som jag plockat från lastbilsskoten att passa på ventilpaketet som varit elektriskt styrt.

Det blev jättebra.
Bra tight känsla i spakarna.

Bilder på det.
DSC00747.JPG

DSC00748.JPG

DSC00746.JPG

DSC00749.JPG

Re: Hemmabygge Griplastare

Postat: mån 20 jul 2009, 19:18
av Edner
Idag skulle jag fortsätta med min griplastarvagn och montera ventilpaketet i hytten.
Skulle bara köra undan och hänga av flishuggen.
Men då råkar jag ut för det här!
Inget oljetryck Deutz 9006

Re: Hemmabygge Griplastare

Postat: tis 08 dec 2009, 21:09
av Edner
Då var man permitterad och har tid att slutföra div projekt.

Taket är avtaget och ska monteras med gångjärn för att vara öppningsbart.

Ventilpaketet på plats.

Img ska jag koppla lite hydraulik.
DSC01213.JPG

DSC01214.JPG

DSC01215.JPG

DSC01218.JPG

DSC01216.JPG


Jag är orolig för om draget kommer att palla vikten.
Ska jag vara det?
Hur mycket tål ett sådant här drag innan det börjar krokna?
Någon med åsikter?

Re: Hemmabygge Griplastare

Postat: ons 09 dec 2009, 11:06
av bengt.a
Är kärrans ögla avsedd för hitchkrok så bör du nog iallafall få gjord en bussning till sprinten,det minskar på ryckandet mellan traktor och kärra.

Re: Hemmabygge Griplastare

Postat: ons 09 dec 2009, 18:12
av Edner
Ja.
Jag har också tänkt så, men jag menar i första hand tyngden rakt neråt på draget.
Hur mycket tål det så?

Re: Hemmabygge Griplastare

Postat: ons 09 dec 2009, 23:48
av Slurfi
Jag gissar 3 ton, men du har väl mkt av vikten på vagnens axel?

Re: Hemmabygge Griplastare

Postat: tor 10 dec 2009, 21:14
av Edner
Slurfi skrev:Jag gissar 3 ton, men du har väl mkt av vikten på vagnens axel?


Det har jag.
Men vagnen är stor med en stor kran.
Skulle gissa på att den väger minst 3 ton tom.
skulle jag sedan lasta på fullt +7 ton, så är kanske risken stor att det blir mer än 3 ton på draget.
Eller vad tror ni?
Hur funkar en hitchkrok?
Tål en sådan mer?
Isf finns det till min traktor att få tag på?
Mycket jobb att byta?

Re: Hemmabygge Griplastare

Postat: lör 12 dec 2009, 03:25
av Ernst
Hitch klarar större vikt och traktorn blir stabilare eftersom draget hamnar närmare bakaxeln. Samtidigt begränsas svängvinkeln något - draget tar i bakhjulet.

Första lasset...

Postat: tor 03 jun 2010, 14:00
av Edner
Städade lite hos far och mor.
IMG_0070.JPG

IMG_0071.JPG


Första gången jag kör kran för övrigt.
Börjar få kläm på det.
Nästa projekt kommer bli få på en större hydraulpump som jag har liggandes.
Det går ganska långsamt.

Re: Hemmabygge Griplastare

Postat: sön 20 jun 2010, 23:49
av Edner
Ett lass med flisved.

Helstamsmetoden fungerar om man håller fast lasset med kranen.
Jag använder skruvhugg.
Inte så känsligt om det kommer med lite skräp när träden släpar i marken.

Fick lite problem med Deutzen.

servoverkan blev svag på min Deutz 9006A

Dålig ork Hemmabygge Griplastare

Postat: lör 28 aug 2010, 15:30
av Edner
Nu har ja kört ett tag med kranen och har upptäckt ett problem.
Det är dålig ork i lyftcylindern. Kallar man det bommen?

När den får lyfta tungt, så går det långsamt eller inte alls.

När man släpper spaken så sjunker den.
Händer bara vid tung last.

Stickan orkar lyfta mycket mer än bommen.

Så ibland blir det att man lyfter tungt genom att först köra upp bommen och sedan när det tar imot fortsätter med stickan.

Sedan får man vara snabb att göra förflyttningen innan bommen sjunker för mycket.

Lyftkolven på bommen är enkelverkande så om det är den som läcker invändigt, så skulle olja komma ut ur den antar jag.

Det gör det inte.

Är det sliden i ventilpaketet som inte håller tätt?

Om det är så.
Vad gör man åt det?

Re: Hemmabygge Griplastare

Postat: lör 28 aug 2010, 17:40
av kl-820
Det sitter nog en tryckvakt vid varje slid, (bakom pluggen vid spakfästet för sliden) kolla så fjädern är hel och att du inte har skräp där samt att o-ringarna inte är platta som slicks....

Är det sliden som inte håller tätt är det ju svårare att fixa, eller som paketet är sprucket invändigt .......
Sliden är nog bara att dra ur om du vill kolla hur den ser ut

Re: Hemmabygge Griplastare

Postat: sön 29 aug 2010, 07:52
av Skogstomte
Eller så har du bara haft otur och fått en lågt inställd chockventil till lyften. Ser ut som du har pluggar istället för chockventiler, men det är svårt att säga, finns så många olika utseenden. (Chockventil = tryckbegränsningsventil som sitter på utgående ledning till en funktion, en vid enkelverkande, två vid dubbelverkande.) Ofta är de inställda på olika värden för olika riktningar. Proa att byta med en funtion som är stark. Det är pluggarna mellan spaken och utgående ledning, sitter sannolikt likadana på baksidan. Ibland är det fasta chockventiler, går ej att ändra, ibland är de ställbara. Ta reda på vad det ska vara för tryck och mät upp så du inte knäcker något.

TÄNK PÅ ATT NÄR DU SKRUVAR UR CHOCKVENTILEN SÅ SLÄPPER DU TRYCKET UT TILL CYLINDERN!!!

Var försiktig, ställ ner kranen stabilt, stäng av motorn, dra alla spakar i båda riktningarna några gånger så blir det trycklöst.

Re: Hemmabygge Griplastare

Postat: sön 29 aug 2010, 08:38
av Kse
Kan mycket väl vara kolvtätningen oxå, du behöver inte få ett yttre läckage bara för att oljan smiter förbi kolvtätningen.
Testa att skifta plats mellan slangarna för lyft och sticka så får du snabbt reda på om det är choken som spökar.
Skulle dock tro att det är en fjäder som har gått av till lyftens slid då problemet bara uppstår vid tung last.

Re: Hemmabygge Griplastare

Postat: sön 29 aug 2010, 10:38
av kl-820
:grin: Skogstomten uttrycker sig mycke bättre än mig......... :lol: Det var så jag menade.......... och jag tror att chockventilen sitter bakom pluggen. Men man kan inte vara säker på att alla på paketet är lika justerade.