Skogsvagn (Huggarvagnar)

Ny inköpt Vreten 60-30 kran, vridhus smörjning?

8 inlägg 596 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
FTG mini
Användarvisningsbild

Ny inköpt Vreten 60-30 kran, vridhus smörjning?

david945  
#907612Heej! Mitt första inlägg här.

Nybliven ägare till en 10tons vretenvagn och en 60-30 kran😃

Har lite frågor nu kanske kan hjälpa mig med..

Ända smörjnippeln jag hittar är precis under tornet som verkar smörja övre delen av axeln som går ner i vridhuset men ingen mer.

Hittade en plugg däremot? Antar att det är oljefyllt?

1773514249_img_2282.jpg

Vet någon oljemängd och oljetyp? Antar man får suga ur oljan?

TS
FTG Skogsvagnar

Re: Ny inköpt Vreten 60-30 kran, vridhus smörjning?

AKKAMAAN  
#907617Ett av kriterierna på bra maskiner och kranar är tydliga anvisningar i dokumentationen. Tyvärr är inte Vretens 60-30 kran "utrustad" med bra dokumentation. Men det står i alla fall längst bak vem som är ansvarig... 😉
LÄNK Man har lagt mera möda på att förklara hur man ska lägga upp skotningen än att visa exakt var t ex pluggar sitter på vridhuset...
Men manualen säger att man ska dränera kondensvatten ur vridhuset och det kan bara göras genom en bottenplugg.Huka dig in under vagnens kranfundament så ser du undersidan på vridhuset. Där ska sitta en plugg. Pluggen på sidan av vridhuset är kombinerad nivå och påfylling av olja. Men det står inget om en rekommenderad olja för vridhuset. Tror inte de spelar så stor roll. En rak SAE 80 mineralolja kan säkert användas. (om kolvtätningarna på vridcylindrarna läcker så kommer det in hydraulolja i vridhuset. Inget att oroa sig för, men håll ögonen på onormalt hög oljenivå. Om det inte är kondensvatten så har du läckande kolvtätningar...

Edit
Anledningen till att det ska trycksmörjas med fett upp på vridhuset är på grundav att oljenivå inte nör upp till det lagret. Lagringen i botten av vridhuset och kuggväxeln smörjs av oljan

Användarvisningsbild

david945  
#907619Fantastisk svar! Tack! Skall leta efter en bottenplugg.

Såg det kring dränering av kondensvatten, det betyder att du får tappa ut all olja då?

Vet du ungefär oljemängd? 80-90 gl5 verkar många köra med.

Kan man justera kuggspel osv eller något man bör kolla? (Svärfar som kör Patu råkade ut för haveri precis troligen pga detta)

TS

AKKAMAAN  
david945 skrev: det betyder att du får tappa ut all olja då?

Nej inte nödvändigtvis. Vattnet är tyngre än oljan och samlas därför på botten av vridhuset.
Det kan vara trångt och svårt att komma åt bottenpluggen på undersidan och sedan bara dränera vattbetkan bli ganska söligt då du måste sätta tillbaka plugen blixtsnabbt efter att du bedömt att allt vatten kommit ut. Jag skulle rekommendera eftersom det är första gången du gör detta att du dränar/tappar ur all olja sedan bygger du en slanganslutning på bottenhålet och en liten avstängningsventil i yttre änden av slangen. Då kan du nästa gång mycket enklare dränera eventuellt kondensvatten utan en massa söl och spill. Det är dock viktigtatt inga klena massavedbitar kan stickas in ochskada slanen och anslitningen till vridhuset.

Vet du ungefär oljemängd?

Nej men Minibrunettens vridhus tar 5.5 Liter och ÖSA 250 tar drygt 8 liter. Eftersom din kran är lite mindra så skulle jag tippa att du kan klara dig med 5-6 Liter
80-90 gl5 verkar många köra med.

Då tar du det, praktiskt om du ändå använder den olja nån annan stans på dina gårdsmaskiner

Kan man justera kuggspel osv eller något man bör kolla?

De flesta kranar som har vridhus med kuggstänger brukar ha ett stödlager/glidlager på kuggstångens platta baksida. Dessa stödlager kan ha en stor justerskruv på vridhusets utsida eller en lucka som man öppnar och schimsar lagringen när den är sliten och glappar.
Om det börjar bli ett stööre glapp så kan "hamring" (stötar) påfresta på kuggstänger och kranpelare. I värsta fall kan vridhuset spricka. Men den största risken för skador på dessa delar är om man välter lastbäraren som kranen sitter på. Det kan definitivt knäcka kuggar.
Om du inte hittar nån justering av stödlagren på utsidan så kan det gå att komma åt genom att lossa cylindertuberna.
Det är säkrast att kontakta BalaAgri eller Vreten för information om dessa stödlager LÄNK

Användarvisningsbild

david945  
#907739Tyvärr gick de inte o komma åt bottenpluggen , då måste jag lyfta kranen från vagnen..( otroligt dumt)

Men kollade nivån, den va något låg men de vart en del fett i ( antagligen från övre nippeln som letar sig ner.) så troligtvis ok.

Finns inga justerskruvar för spelet utifrån utan man får nog ta nåt rör isf. Men den känns tajt o fin o svängen så.

Ska suga ut de sista av oljan o fylla på mer..

Vet du hur de funkar om man istället skulle fylla vridhuset med fett istället för olja?

Kontaktade vreten, tyvärr verkar de inte ha koll på äldre varianten av 60-30. Utan 60-30n bara. Den verkar ha fettsmort Vridhus.

TS

AKKAMAAN  
david945 skrev:Vet du hur de funkar om man istället skulle fylla vridhuset med fett istället för olja?

Har aldrig haft en kran med endast fett i vridhuset. Är lite osäker på hur bra fettet kan smörja när det är "svinkallt"
Kontaktade vreten, tyvärr verkar de inte ha koll på äldre varianten av 60-30. Utan 60-30n bara. Den verkar ha fettsmort Vridhus.

Kan det ha varit en annan tillverkare av din 60-30 kran som Vreten sedan köpte upp?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#907742Kör aldrig fett i något som är byggt för olja mer än som en sista utväg i slutet på sakens livslängd.
Oljan har en helt annan förmåga att flyta in i kuggarna och hålla dem smorda än fett skulle göra.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#907743Samma tillverkare, men inte samma produkt, diskuteras i tråden Fråga angående smörjning Vreten 65-40 Man kan köra med fett i vissa vridhus från Vreten. Jag kommer, fortfarande inte ( 😉 ) ihåg vilket fett jag använde till min fars 65-40 men det var ett i NLG 0-serien.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).