tor 26 feb 2026, 13:50#906975Jag har letat men hittar inte facit så nu vänder jag mig till er.
Jag har havererat vridhuset på en gammal Moheda 2.60 kran. Jag byter hela vridhuset mot ett nytt utbytes. Men för att förebygga att det händer igen + att det borde bli trevligare köregenskaper så planerar jag att sätta in gasackumulatorer på svängfunktionen (typ lastarmsfjädring)
Det måste ju bli en ackumulator för höger respektive väsnter funktion. Men nu till frågan.
Vilken storlek/volym ska det var på ackumulatortank? Samt med vilket gastryck ska dom va förlamade med?
Man vill ju inte att det ska bli som ett sladder att köra med...
Skogsvagn (Huggarvagnar)
Gasackumulator på skogskran
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tor 26 feb 2026, 14:59#906976
Exakt hur har det havererat (även skador på den delen som är fäst i kranstubben?)?
Visst är det endast 2 tuber till kransvängen i original på 2.60-kranen (har för mig att föregångaren, 2.58 hade det i alla fall)?
Spontant hade jag i så fall övervägt att byta ut vridhuset till ett med 4tuber (om det passar med infäsningen av huvudarm och lyftkolven till densamma)- så bör kranvridningen gå långsammare men bli starkare och sedan kanske montera en gasackumulator till sänkningen av huvudarmen.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
MVDV skrev:Jag har letat men hittar inte facit så nu vänder jag mig till er.
Jag har havererat vridhuset på en gammal Moheda 2.60 kran. Jag byter hela vridhuset mot ett nytt utbytes. Men för att förebygga att det händer igen + att det borde bli trevligare köregenskaper så planerar jag att sätta in gasackumulatorer på svängfunktionen (typ lastarmsfjädring)
Det måste ju bli en ackumulator för höger respektive väsnter funktion. Men nu till frågan.
Vilken storlek/volym ska det var på ackumulatortank? Samt med vilket gastryck ska dom va förlamade med?
Man vill ju inte att det ska bli som ett sladder att köra med...
Exakt hur har det havererat (även skador på den delen som är fäst i kranstubben?)?
Visst är det endast 2 tuber till kransvängen i original på 2.60-kranen (har för mig att föregångaren, 2.58 hade det i alla fall)?
Spontant hade jag i så fall övervägt att byta ut vridhuset till ett med 4tuber (om det passar med infäsningen av huvudarm och lyftkolven till densamma)- så bör kranvridningen gå långsammare men bli starkare och sedan kanske montera en gasackumulator till sänkningen av huvudarmen.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
fre 27 feb 2026, 10:16#907004
Sedär ja, Moheda hade redan uppgraderat vridhuset till 4 tuber på den kranmodellen.
MVH
Alias
AKKAMAAN skrev:alias skrev:MVDV skrev:
Moheda 2.60 kran dubbla tuber
Moheda 2.58 kran enkla tuber LÄNK
Sedär ja, Moheda hade redan uppgraderat vridhuset till 4 tuber på den kranmodellen.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
fre 27 feb 2026, 11:53#907011Nytt vridhus (fyra tuber) är redan beställt, kommer till veckan. Då ska "bara" befintliga kranpelaren svetsas på nya vridhuset.
Frågan va vilket tryck gasackumulatorererna till svängfunktionen ska va förladdade med?
Samt vilken volym på ackumulator som är lämpligt?
Frågan va vilket tryck gasackumulatorererna till svängfunktionen ska va förladdade med?
Samt vilken volym på ackumulator som är lämpligt?
TS
fre 27 feb 2026, 11:57#907012
Med övertrycksventil så blir ju svängfunktionen svagare. Jag vill ha så stark sväng som möjligt men med tänkte att med en liten fjädringsväg som man får med en gasackumulator så blir det "mjukare våld"
Men det kanske är en dum idé helt och hållet?
Cat554 skrev:Til kransvängen skal du ha övertrucksventil, inte accumulator. Den blir et sladder. OH
Med övertrycksventil så blir ju svängfunktionen svagare. Jag vill ha så stark sväng som möjligt men med tänkte att med en liten fjädringsväg som man får med en gasackumulator så blir det "mjukare våld"
Men det kanske är en dum idé helt och hållet?
TS
fre 27 feb 2026, 15:55#907021
Shockventiler finns säkert redan installerat i kranventilen
Cat554 skrev:Ser den. Egentlig är det shockventiler som skal til. Innställt på lite över arbetstrycket, men hindrar bråa slag. OH
Shockventiler finns säkert redan installerat i kranventilen
Man lär så länge man undervisar...
//Per A
//Per A

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).