Skogsvagn (Huggarvagnar)

Däcktryck Moheda

2 inlägg 553 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
FTG mini
Användarvisningsbild

Däcktryck Moheda

Hunnamåla  
#906205Hej allihopa! Jag undrar vad ni har för däcktryck på era vagnar? Jag har en moheda 121 4wd med 500 hjul. Man vill ju ha så mycket som de går för att skydda däcken men upplever då att drivrullarna ej kommer ned mellan däcken?

TS
FTG Mowi
Användarvisningsbild

Re: Däcktryck Moheda

JohannesG  
#906236Det beror ju på vilken däckmodell du har vad som är godkänt maxtryck. Vet att FTG i flera år kört med BKT Flotation 558 500/45-22,5. Minnet säger att de nöjt sig med 12lager. I så fall är max rekommenderat tryck 2,7bar. Har du 16 eller 20 lager så är det 3,6bar respektive 4,5bar som rekommenderas som max.
https://www.bkt-tires.com/se/sv/flotation-558

Jag har 16lagers av samma modell på min kärra. Jag kör med 3,6bar i dom för att skydda däcken och minimera rullmotståndet. Upplever även att drivrullen får bättre tag och med mindre förluster. Men jag har en annan konstruktion på driften än FTG.

Hade jag varit du så hade jag valt max rekommenderat för det antal lager däcket har.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).