Skogsvagn (Huggarvagnar)

Servohydraul fryser

6 inlägg 479 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
FTG mini
Användarvisningsbild

Servohydraul fryser

Björnliden  
#906054Jag har en Kesla 92 HD med servohydraulisk ventil till kran Kesla 204T. Egen hydraulik med pump på kraftuttaget. Traktor Valtra A75 -04. Ventil Walvoil SD/8, spakarnas fabrikat vet jag ej.
Bifogar två hydraul-scheman.
Jag kör inte så mycket och nu senast då det var ett par grader kallt så gick det inte att köra kranen. Varken via servospakarna eller elventilerna. Efter ett tag med cirkulation på oljan så kom funktionerna igång en efter en. Jag värmde med fläkt på servodelen av ventilpaketet det sista.
Jag tappade ut nån liter olja ur tanken och den var grumlig med lite klumpar i. Efter en tid i värmen så såg dock den oljan bra ut.
Antagligen har jag vatten i oljan i servodelen så jag tänkte på något sätt spola igenom servodelen med ren olja. Det är väl så att det inte är någon stor cirkulation på servooljan ut till spakarna speciellt då jag kör lite.
Vad tror ni, om jag lossar T-stycket (med röd ring runt) i schema 01 och kör pumpen så ska det komma ny olja genom servodelen?
Sen är det 3 m långa slangar ut till spakarna så det borde också renspolas.

TS
FTG Mowi

Re: Servohydraul fryser

AKKAMAAN  
#906055Börja med att mäta servotrycket, 25 bar, när oljan ärkall och inget fungerar. Om du inte får upp något servotryck så är felet vid tryckreduceringsventilen (märkt 25 på hydraulschemat) och då bör den kontrolleras. Mät också upp pumptrycket vid samma tillfälle. Den manuellt inritade pririteringsventilen ska ju bygga upp minst 25 bar till ventilpaketet. Om det händer något med den, som t ex kärvning, så kankse stordelen av pumpflödet går ut genom "C" porten. Prioriteringsventilen sitter (väl?) där för att höja pumpens tomgångstryck så att hydraulservohydrauliken ska få ett "starttryck"...

Visst är tanken god att spola ur de ledninger du markerat, men om det är frostigt vatten i systemet så kan det bli som att pinka i byxorna, "värmer först och kyler sedan". Försök att forska fram var vattnet kommer in is systemet. Hur står vagnen och hydraultanken parkerad när den inte används? Snö och vatten uppe på tanken kan sugas in itanken genom tankventilationen. Skydda överdelen av tanken med en 5 mm gummiduk

Användarvisningsbild

Björnliden  
#906060Tack för tips. Jag fick en del att kolla.
För något år sedan fick röret till tankluftninen en smäll så nu sitter luftningen direkt på tanken, kanske dras det in mer fukt nu den vägen.
Prioriteringsventilen hade jag då kärran var ny för att få ett lägre flöde ut till kran, främst vid körning av gripen. Prioriteringsventilen är borttagen nu.
Stämmer min teori att det går väldigt lågt flöde av servooljan genom spakarna?

TS

AKKAMAAN  
Björnliden skrev:Stämmer min teori att det går väldigt lågt flöde av servooljan genom spakarna?

Det blir inget flöde till spakarna så länge de inte förflyttas med betoning på förflytts. Spaken pytsar ut olja under nån tiondels sekund den rär sig iväg "ut från" neutralläget. Om du stannar upp spakrörelsen delvis utanför neutralläget så stoppar flödet och spaken ger bara ett styrtryck som är proportionellt mot det aktuella spakutslaget (så länge det finns ett adekvat 25 bar servotryck) Det är ytterst små flöden. Att förflytta sliden i riktningsventilen kräver en oljemängd på nån/några milliliter, mL. Kan beräknas med hjälp av sliddiameter, 18 mm, och slidens maximala slaglängd, 7mm, vilket ger exakt 1.78 mL (kubikcentimeter). Vid smygkörning så talar vi om tiondelar av detta.
När spaken rör sig tillbaka mot neutralläget så går motsvarande oljevolym tillbaka mot spaken och vidare till tankretur

Prioriteringsventilen är borttagen nu.

OK, jag ser nu på hydraulschemat att det sitter en fjäderbelastad backventil vi utloppet på ventilpaketet. Den ska bygga upp en pumptrycksnivå så att ett 25 bar servotryck kan levereras till spakarna och elventilerna

Användarvisningsbild

Björnliden  
#907418Nu har det varit plusgrader ett tag så jag provade att tömma ut mer ur hydrauloljetanken. Det gick att tappa ur 7 dl vatten!
Sen provkörde jag kranen med returslangen (3/8") från servodelen i ventilpaketet ner i en hink istf till tank. Det sitter en backventil på slangen (ej med i schemat) så det var lätt att lossa där. Det kom ut grådaskig olja då jag körde kranen. Totalt 6 dl efter 120 små spakrörelser till kran och 30 körningar med elventil till grip mm. När jag körde med spak så kom det ett litet flöde men då jag körde elventiler så kom det en distinkt skvätt.
Det betyder att servodelen med tryck o returslangarna till spakarna blir genomspolat vid normal körning. Men slangarna från spak till ventilslider har gammal olja i sig, hoppas att denna olja är fri från vatten.
Nu får jag ta och tappa ur vatten ur tanken några gånger framöver efter körning och hålla koll på det så kanske jag slipper byta hydrauloljan.
Jag flyttade luftningen, andningsfiltret, via en slang till skyddad plats under kranen så det inte ska dra in regn eller snö den vägen.

TS

AKKAMAAN  
Björnliden skrev: Men slangarna från spak till ventilslider har gammal olja i sig, hoppas att denna olja är fri från vatten.

Oljan i dessa ledningar kommer att aldrig helt att bytas ut under krankörningen bytas ut när man använder kranreglagen. Varje full spakrörelse sänder bara iväg 2-3 cc till slidkontrollen och ledningen tillsammans med slidkontrollens fjäderhus innehåler runt 100 cc. Oljan går i princip bara fram och tillbaka i ledningen
Om du lossar ledningen på slidkontrollens fjäderhussåkan du spola ledningen nån deciliter med spakrörelse. Om du sedan gör motsatt spakrörelse så kommer ventilsllden att trycka ut 2-3 cc men den blir ändå inte riktigt tom men du har fått ut det mesta av den gamla oljan.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).