Skogsvagn (Huggarvagnar)

Lavettstödben vägkant

9 inlägg 1534 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
FTG mini
Användarvisningsbild

Lavettstödben vägkant

BjörnS  
#900189Hej!

Jag funderar på att skaffa en ny huggarvagn. I dag har jag en äldre 10-tons vagn med en Patu 650 kran. Jag har tittat lite på en Farma T9 DS med 6,7 meter kran, och tycker att den verkar vara genomtänkt när det gäller bland annat slangdragning, kranpodest mm. Den har också lavettstödben som går längre ut än teleskopstödben.

Just stödbenen är jag dock lite osäker på.
När jag sågar upp grövre stockar brukar jag lyfta upp dem med kranen till sågbänken, och då är vagnen oftast tom och därmed mer tippbenägen.
Jag kan tänka mig att lavettstödben skulle vara en förbättring I den punkten.
Att lavettstödben kan vara i vägen i skogen kan jag leva med, men jag funderar på hur det fungerar när man lastar virke från vägkanten.

Normalt placerar jag vagnen så att stödbenen precis står i vägkanten, så att jag når stockarna i mitten. Med lavettstödben skulle de dock hamna ute i diket om jag ställer vagnen på samma sätt. Alternativet är att stå längre ut på vägen.

Har ni upplevt det som ett problem?

TS
FTG Mowi
Användarvisningsbild

Re: Lavettstödben vägkant

Vedproducent  
#900191Här är en gammal tråd i ämnet. Även om tråden är gammal så borde det vara lika aktuellt i dag.
Stödben

maltex  
#900192Du kan ju alltid kompensera med ramstyrningen.

Användarvisningsbild

BjörnS  
#900246Tack för länken.
Jag läste tråden förut men då missade jag att Morgan från KTS nämnde att stödbenen kan hamna i luften över diken. 🤓

Min gamla vagn är ca 2,3m bredd och teleskopstödbens bas är ungefär lika bredd.
I Farmas måttskiss av T9 DS står bara vagnens bredd (2,14m) men inte stödbenens. Men om man mäter i ritningen så hamnar de kanske 25-30cm utanför vagnen.
Det kan man som Maltex nämnde kompensera med vagnstyrningen utan att man förlorar mycket av räckvidden.
Skulle jag välja en T9 med teleskopstödben och 6,7m kran så skulle jag få mindre stöd och längre kran än jag har nu.

Vet någon hur långt man kan fälla lavettstödbenen under vagnen?
Ibland händer det ju att teleskopstödbenen inte når marken.

TS
Användarvisningsbild

Bax  
BjörnS skrev: ...Vet någon hur långt man kan fälla lavettstödbenen under vagnen?...

Det beror ju lite på hur högt dragkroken är men åtminstone ett par decimeter under tror jag att jag kan fälla dem på min T8.
Jag ska koppla loss den ikväll så jag kan försöka mäta lite i nån dikeskant.

Användarvisningsbild

Bax  
#900293Nu är ju min T8 en äldre generation så jag vet inte om geometrin är lika men ett par decimeter var det. När fötterna är där nere så är de i linje med däckens ytterkant, kanske några centimeter utanför. Så om du fäller ner benen i diket så är däcken redan där nere.

Användarvisningsbild

BjörnS  
#900394Stort tack!
Det låter bra.
Då kan det inte vara ett jätte problem att stå nära vägkanten, i värsta fall förlorar man några dm i kranlängd.

TS
Användarvisningsbild

Bax  
#900399Nä det ska det inte vara. Jag retar mig mer på fötternas storlek, de kan sjunka lite vid krankörning, men jag tror de är större på nyare modeller.

Ådii  
#900428Har bara kört DS vagnen med HD podiet men utifrån det så har dom fått till riktigt bra design, och den står väldigt stabilt även med 8,5m kranen med full grip allt utskjutet. Och tror nästan att de kan gå lite mera ner än föregångarna när jag jämfört med våran 14T G2, för med DS verkar som att de hade bra med kraft att trycka ner foten, lastade inte så nära vägkanten men i eländig terräng i skogen så stod de emot bra och hade bra rörelsemönster för att kunna gå ganska djupt ner i backen om det behövdes.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).