Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogsvagnar & kranar på Elmia Wood 2025

16 inlägg 4063 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
FTG mini
Användarvisningsbild

Skogsvagnar & kranar på Elmia Wood 2025

Torbjörn Johnsen  
#883572Här kommer ett litet axplock av olika vagnar och krankonfigurationer. Det är ingen heltäckande sammanställning utan bara sådant jag såg efter slingan och plåtade. En del är nytt och en del har funnits ett tag:

1749482208_img_0332.jpg

1749482208_img_0333.jpg

1749482208_img_0328.jpg

1749482208_img_0326.jpg

1749482208_img_0329.jpg

1749482208_img_0360.jpg

1749482208_img_0358.jpg

1749482208_img_0361.jpg

1749482208_img_0339.jpg

TS
FTG Skogsvagnar

Re: Skogsvagnar & kranar på Elmia Wood 2025

AKKAMAAN  
#883574Tack för referatet! Alltid seiöst och välgjort!
Fråga:
Såg du någon skogsvagn med Y-drag och midjelås?

Användarvisningsbild

Lillesves  
#883576Ett sånt här menar du?
Tror det var Vreten

Användarvisningsbild

Bert1  
#883582Räknas det som Y-drag när det hänger i lyftarmarna med?
Blir väl knyckigt i sidled för på åtminstone dom jag traktorer jag har kört så har inte lyftarmarna blivit stumma i sidled men där är kanske lösning på det med

AKKAMAAN  
Lillesves skrev:Ett sånt här menar du?
Tror det var Vreten

Exakt! 👎

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#883594Tror draget har trepunktfäste för att flytta vagnen till montern med vilken traktor som helst.
Dubbelmutter, plattjärn, lyftarmbult mf ser inte seriösa ut. 🤔

Bromsat Y -drag lyfter nog traktorekipaget till helt annan nivå. 👍

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#883600Kronos hade väl Y-drag också? (med låskolv i midjan)

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
D Brown skrev:Kronos hade väl Y-drag också? (med låskolv i "midjan")

En zoomad bild:

1749512165_img_20250607_143903~2.jpg

AKKAMAAN  
HannuRöj skrev:Tror draget har trepunktfäste för att flytta vagnen till montern med vilken traktor som helst.

Håller med om det synpunkten. Tråkigt att inte kunna få se en bild med det Y-draget korrekt monterat på en skogs-traktor.

Kanske denna Vreten-konstruktion bara är en prototyp på midjelåset. Påminner om den senare versionen av midjelås som kom på ÖSA/FMG 250 skotare/Super-Eva där trycket på bromsoket i midjelåset togs från lyftarmscylindern via en el-ventil som aktiveras-avaktiveras av körriktningsomkopplaren för fram/back. Detta är kanske inte så enkelt att lösa med en jordbrukstraktor som har manuell växelspak och lamellkoppling för fram/back körning såvida det inte finns jordbrukstraktorer med elektriskt kontrollerad fram/back körning.

Midjelås handlar om att ge vagnen stabilitet vid krankörning. Ett Y-drag ska då ha en styrled och en vridled/ramled. Vagnens stabiltetsegenskaper blir olika beroende på on vridleden slítter framför styrleden eller bakom styrleden. Om styrkolvarna är anslutna mella Y-draget och vagnen så kallas det vrid-styrled, och om styrleden sitter framför vridleden och styrkolvaran förbinder Y-draget med traktordelen så kallas det styr-vrid led. Har ännu inte sett ett ydrag med styr-vridled.
Detta med styr-vridled och vrid-styrled finns behandlat i denna tråden LÄNK

maltex  
#883605Vretens lösning. https://www.vreten.se/produkt/midjelas-skogskarra/
Annars är det väl bara Kronos och Palms som har riktiga Y-drag av dom märken som man kan köpa över "disk" i sverige.
https://www.palms.ee/crane-trailer-acce ... drawbar-cy

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#883644Lite mer bilder från Vretens monter:

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#883720Reagerade när jag sprang förbi Taifun. Snyggt integrerat teleskop på sista banken, kanske ingen stor efterfrågan på det i Sverige men ändå tilltalande lösning för den som behöver. Udda också med att de ställt cetrumröret på spets ungefär som Ecolog gör med sitt utskjut.

alias  
busholle skrev:Reagerade när jag sprang förbi Taifun. Snyggt integrerat teleskop på sista banken, kanske ingen stor efterfrågan på det i Sverige men ändå tilltalande lösning för den som behöver. Udda också med att de ställt cetrumröret på spets ungefär som Ecolog gör med sitt utskjut.

Det här med en centrumbalk som är roterat 45 ° jmf med normalt tror jag att det var en tillverkare av grönmålade huggarvagnar som hade redan för 25-30 år sedan. Tror märket hette Boaryd eller Broaryd, men har bara sett någon enstaka vagn i verkligheten.

MVH
Alias

maltex  
#883748Både Mowi och Moheda gjorde vagnar med vriden centrumbalk när det begav sej.

AKKAMAAN  
#883803Fyrkantbal på "kant" (hörn) är inget nytt på skogsmaskiner Lamekson i Småland var tidig med sin kran på sin pendelarmsmaskin. Här var "fördelen" att man förebyggde effekten av side´ledes glapp mellan utskjut och vipparm
Är inte så övertygad om att "vriden" balk ger en starkare och hållbarare ram...
1749655955_rambalk.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).