Skogsvagn (Huggarvagnar)

Huggarvagn - smart stödben med slanghantering från Kesla

21 inlägg 4472 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
FTG mini
Användarvisningsbild

Huggarvagn - smart stödben med slanghantering från Kesla

Torbjörn Johnsen  
#878193Jag besökte Keslas fabrik i Finland förra veckan (det kommer en egen tråd från besöket). Där såg jag en smart detalj på en huggarvagn (Kesla 144 HD) som jag inte sett förut. Kesla har satt på ett gäng hydraulkopplingar på stödbenet så att man kan koppla fast vagnens slangar där när de inte sitter på traktorn. Det fyller enligt Kesla två funktioner. Framför allt så har man koll på slangarna så att de inte hamnar på marken där det fastnar sand och skräp på kopplingarna och dels så avlastas ev tryck i slangarna.

Är det någon som har en vagn med sådant här stödben eller som sett något liknande hos andra tillverkare?

TS
FTG Mowi

Re: Huggarvagn - smart stödben med slanghantering från Kesla

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#878199Ännu en skrivbordsprodukt. Man behöver ingen stödfot. Ställer man av vagnen så trycker man ner stödbenen i marken. Ställer en kubb under. Släpper ner. Så är det klart.

AKKAMAAN  
#878221Håller med SkogsOla. Men innan jag kommentarar för mycket om argumentens relevans så skulle jag vilja veta vilka hydraulfunktioner som hör hemmma på respektive plats på stödbenet.

#878226Spelar väl ingen kvittar. De ska väl bara sitta där när de inte används. Men det som brukar vara på en huggarvagn är: Vagnstyrning höger-vänster. Kran: Tryck- Fri retur. Vore mer intressant om de uppfann en ställplats för ventilpaketet när det inte används.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#878237Menar dom att övertrycket ska dräneras in i stödbenet?
De blir en skvätt rätt snart om man kopplar till o från ofta, ska man tömma benet ibland sen då?

#878240Eftersom kranslangarna brukar ha en hane på tryck och och en hona på retur så är det mera intelligent att sätta ihop dem när de inte används.

tallen100  
#878241Det där stödbenet såg väl bara tämligen onödigt ut. Nya finesser ska fram till varje pris på allt, sen om det är till någon egentlig nytta har mindre betydelse. 🤣

#878244De har väl anställda konstuktörer som känner pressen att hitta på något.

Användarvisningsbild

Bax  
#878246Slangarna till ramstyrningen brukar, iallafall på min vagn, ha ett skapligt övertryck om det är varmt när jag kopplar vagnen så det skulle vara ok med nåt som jämnar ut trycket så man slipper slabbet som blir när man måste knacka på kopplingen. Men den där lösningen är väl lite overkill.

#878249Ha en lös slangstump med honor i bägge ändar som du sätter slangarna i.

Användarvisningsbild

Bert1  
#878251Har sett andra maskiner som haft kopplingar så för hydralslangar iof inte på stödbenet

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
gnisten83 skrev:Menar dom att övertrycket ska dräneras in i stödbenet?
De blir en skvätt rätt snart om man kopplar till o från ofta, ska man tömma benet ibland sen då?

Ja, det är nog tänkt så.

TS

källefall8  
#878413Haha, ja det där stödbenet såg onekligen klumpigt och i vägen ut😂

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#878417Avtryckaren lämnas ju hem.
Att den används som stödben under förvaring tycker jag är en smart lösning. 👍

Användarvisningsbild

JohannesG  
#878438Stödfot på en skogskärra? Vansinne! Har till och med skurit bort ett fäste på beställning. Det är bara i vägen och skapar problem.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).