Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vreten 1000 Pro - ny kompakt tiotonsvagn

5 inlägg 2149 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vreten 1000 Pro - ny kompakt tiotonsvagn

Torbjörn Johnsen  
#843481 BalaAgri i Nossebro presenterer en ny Vreten huggarvagn i tiotonsklassen för självverksamma: Vreten 1000 Pro. Det är en kompakt vagn som har fått en starkare och mer vridstyv ramkonstruktion. Vagnen är byggd med höghållfasthetsstål för att hålla ner vikten och den har många smarta deltjlösningar. För att förbättra spårningen bakom traktorn har avståndet från drag till grind minskats och ramstyrningens led sitter bakom grinden. Kranen har fått ett lågt montage för låg tyngdpunkt och bättre sikt och dragöglan har låg bygghöjd för att ge plats åt pumpmontage vid traktorn. Stödbenen har gjorts teleskopiska för att dels ge en högre markfrigång och dels klara större ojämnheter i terrängen. Grinden har fått 20% större grindarea med designats smäckrare samtidigt som den också gjorts dämpad.

Läs mer om Vreten 1000 Pro här på Vretens sajt.

TS
FTG

Re: Vreten 1000 Pro - ny kompakt tiotonsvagn

Benny Nilsson  
#843574 Detta med att hålla ner vikten på vagnarna är ju ett feltänk. Har gjort allt i min makt för att få min Vretenvagn tyngre. När den köptes så tippade den när jag backade runt på gårdsplanen. Iofs en 10 tonsvagn med 77-30-kran men ändå. Ju tyngre vagn ju bättre om man inte bara ska köra på plan åkermark. Möjligen att dom tänker sig att börja använda midjelåset på dessa vagnar.

Sen att börja med höghållfasthetsstål på vagnar som ska lagas av hemmafixare när dom spricker är ju vansinnigt. Att svetsa dessa stål kräver betydligt mera av processen än normala stålsorter.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#845205 Jag fick lite prisuppgifter från Bala Agri om de nya Vretenvagnarna:

Nya Vreten 1000 Pro kommer kosta 194 000:- för grundkärran. Sedan tillkommer kran, styrning, vinsch osv.

Vreten 550 med parallellkran 50-25, 7-spaksventil & belysning kommer ligga på ca 193 500:-

Alla priser ex moms.

TS
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Benny Nilsson skrev:Detta med att hålla ner vikten på vagnarna är ju ett feltänk. Har gjort allt i min makt för att få min Vretenvagn tyngre. När den köptes så tippade den när jag backade runt på gårdsplanen. Iofs en 10 tonsvagn med 77-30-kran men ändå. Ju tyngre vagn ju bättre om man inte bara ska köra på plan åkermark. Möjligen att dom tänker sig att börja använda midjelåset på dessa vagnar.

Sen att börja med höghållfasthetsstål på vagnar som ska lagas av hemmafixare när dom spricker är ju vansinnigt. Att svetsa dessa stål kräver betydligt mera av processen än normala stålsorter.

Stor skillnad med vikten i hjulen har jag hört.

Amatörhuggare 62  
#845998 @Benny Nilsson Sen att börja med höghållfasthetsstål på vagnar som ska lagas av hemmafixare när dom spricker är ju vansinnigt. Att svetsa dessa stål kräver betydligt mera av processen än normala stålsorter.[/quote]
Ja det är inte det enklaste, jag ville ha några lastsurrningsöglor på min Bala Agri 1312 dumpers. Å maila dom. Det kom världens beskrivning, hur man skulle göra. Så jag skrinlade denna ide' jag haft.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).