Skogsvagn (Huggarvagnar)

ATV/traktor med vagn.

26 inlägg 2365 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ATV/traktor med vagn.

Viktor Eriksson  
#829771 Hej!
Skriver i frågan om råd gällande ATV/Traktor med huggarvagn.
Det är som så att jag röjer och hugger i skogen hemma då ingen annan gör det pågrund av ålder, innan jag började var det välskött.
Nu växer skogen igen och vindfällen ligger, finns inga traktorer kvar på gården längre… åkt ut med skoter och lunnat men det funkar självklart inte.
Första tanken var nyare ATV med bra griplastarvagn då jag går på gymnasium långväga och inte har tid med ekipage som inte startar, men även möjlighet till mindre vägar i skogen.
Men inser att för samma peng får man typ en Valmet med vagn.
Vederbörande tycker inte att jag ska hållas med något stort eller som inte funkar, men förstår att det måste bli gjort.
Vad är mest passande? Vad som håller?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: ATV/traktor med vagn.

toker72  
#829876 Om skogen är nära så det inte blir så mycket väg transport och det inte är övergrov skog du håller på med så kan det här vara en bra lösning https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... 1000853130

Användarvisningsbild

Re: ATV/traktor med vagn.

Viktor Eriksson  
#829910 Okej, ser nu👍
Blir en del transport då det är tre skogar med ca 5km emellan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV/traktor med vagn.

toker72  
#829911 Fördelen med ATV är ju att dom går snabbt på transport nackdelen är att man blir väldigt kall när man åker hem svettig efter att ha jobbat i skogen. Jag har nog runt 3 km till skogen och jag föredrar traktor i alla fall men den varma årstiden brukar jag åka ATV om jag ska ut och röja.

Användarvisningsbild

Re: ATV/traktor med vagn.

Viktor Eriksson  
#830032 Okej, förstår
Det låter lovande.

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV/traktor med vagn.

Hema  
#830044
toker72 skrev:Fördelen med ATV är ju att dom går snabbt på transport nackdelen är att man blir väldigt kall när man åker hem svettig efter att ha jobbat i skogen. Jag har nog runt 3 km till skogen och jag föredrar traktor i alla fall men den varma årstiden brukar jag åka ATV om jag ska ut och röja.

Man kan ju ha en extra jacka vid transporten.

Avatar Fallback

Re: ATV/traktor med vagn.

Hema  
#830046
Viktor Eriksson skrev:Okej, förstår
Det låter lovande.

Är det grus eller asfalt mellan skiften? Frågar, då det eg kan krävas traktorreggning av ATV vid större väg. Beroende på hur nitiska länsman är. Fast det skadar inte att ha mopedhjälm eller motsvarande under transportsträcka?

Btw, om det är enklare gallring, så kommer man långt med handlastning o då blir det en mycket billigare kärra. 👍

Användarvisningsbild

Re: ATV/traktor med vagn.

toker72  
#830078
Hema skrev:
toker72 skrev:Fördelen med ATV är ju att dom går snabbt på transport nackdelen är att man blir väldigt kall när man åker hem svettig efter att ha jobbat i skogen. Jag har nog runt 3 km till skogen och jag föredrar traktor i alla fall men den varma årstiden brukar jag åka ATV om jag ska ut och röja.

Man kan ju ha en extra jacka vid transporten.

Det brukade jag ha men blir rätt kallt ändå förutom på sommarn då funkar det bra.

Användarvisningsbild

Re: ATV/traktor med vagn.

Viktor Eriksson  
#830094
Hema skrev:
Viktor Eriksson skrev:Okej, förstår
Det låter lovande.

Är det grus eller asfalt mellan skiften? Frågar, då det eg kan krävas traktorreggning av ATV vid större väg. Beroende på hur nitiska länsman är. Fast det skadar inte att ha mopedhjälm eller motsvarande under transportsträcka?

Btw, om det är enklare gallring, så kommer man långt med handlastning o då blir det en mycket billigare kärra. 👍


Det är privat och enskild väg mellan skiftena så det ska inte vara något problem.
Precis syftet är mindre gallringar och vindfällen. Okej, tack för tipset!
När man ser ATV ekipage oftast med griplastarvagn på Youtube så åker de oftast på uppkörda vägar/stigar, hur är egentligen framkomligheten i terräng?

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV/traktor med vagn.

Torbjörn Johnsen  
#830129 Har man en driven vagn till ATVs så har de förvånansvärt bra framkomlighet. Men man får passa sig så man inte ställer till det om man har lite terräng att köra i. En fullastad vagn med drivning kan lätt "slå knut" på ATV-ekipaget och själva fyrhjulingen kan då bli lite för lätt med stor olycksrisk som följd.

Har man en odriven vagn så blir ekipaget känsligare för jobbig terräng. Jämna bra vägar med låga stubbar och lite fart på ekipaget så går det bra men inte för mycket uppför.

Användarvisningsbild

Re: ATV/traktor med vagn.

anersimyra  
#830140 Som Torbjörn skriver så ska man undvika att ge sig ut på ”terrängäventyr” och då särskilt med en hydraulvagn bakom hjulingen. Med ett tungt hydraulaggregat som är monterat fram på hjulingen så är det riktigt riskabelt om man kör ner framhjulen i en grop när man kör utför. Tyngden trycker obönhörligen samman fjädringen oavsett om dessa är förstärka och risken är stor att styrstagen kröker sig likt en banan. Att försöka backa sig loss kan av flera anledningar visa sig vara omöjligt, dels är hjulingarna i regel alltför hög växlade på backen vilket kräver full gas för att remmen ska greppa. Har man dessutom inte all drivautomatik som finns som tillbehör så blir det till att handlossa vagnen för att möjligen kunna ta sig loss. Själv skulle jag med facit i hand aldrig mer skaffa en hjuling utan satsa på en minitraktor och se till att vagnens driv och bromsautomatik kan regleras via traktorns bromsar och koppling..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: ATV/traktor med vagn.

toker72  
#830219 Tyckte det gick helt ok att ta sig fram med driven ATV vagn så länge frigången räcker till problemet var när man skulle backa med lite precision det var inte enkelt. Ska man ta reda på vindfällen behövs vinsch och troligtvis en lite tyngre vagn som står kvar på platsen dvs en driven vagn med kran är bra och då blir nästa steg en liten traktor till vagnen då står vagnen mycket bättre det funkar bättre att vincha och bättre att backa. Jag hade inte automatiskt urkoppling av driften när jag körde vagnen på traktorn och kände inget behov av det heller däremot kör man vagn efter fyrhjuling är det nog ett måste annars kan det gå illa men tror nog de flesta vagnar har det i dag.

Avatar Fallback

Re: ATV/traktor med vagn.

Joen  
#830228 Jag kör med Suzuki 750 samt hydraul driven skogsvagn. Min erfarenhet är att utan vagns-drivning blir det tufft.
Räcker med en liten stubbe så slirar 4-hjulingen pga dess ringa vikt.
Ett annat måste enligt mig är fjärrstyrd hydraul winch underlättar enormt.

Fördel med fyrhjuling är att den är smidig att ta sig ut i skogen med. När vädret är ok så njuter jag av körningen.

Men håller med om att det är oskönt att svettig köra hem en kall dag. Som pensionär kan jag undvika dom kallaste/regnigaste dagarna.

Bäst som alltid ha både traktor och 4-hjulings ekipage.

Avatar Fallback

Re: ATV/traktor med vagn.

Hema  
#830231 Då jag har ganska kuperad mark och ingen driven vagn, så köra jag mycket lunningsvagn. Så kan man dra ut till bättre omlastningsplats eller dra hem direkt, då jag har skogen runt knuten. Väljer man en ATV 450cc så blir de billigare, man tappar toppfart, men kommer långt.

Användarvisningsbild

Re: ATV/traktor med vagn.

toker72  
#830232 Ett alternativ kan ju vara kompakt traktor och vagn utan drivning kanske tom utan kran utan enbart med vinch funkar ju bra till vindfällen och en traktor även om den är liten står kvar bättre när man vinchar vilket inte en ATV gör.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).