Skogsvagn (Huggarvagnar)

Scanrecostyrning

8 inlägg 1193 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Scanrecostyrning

Bert1  
#815601 Någon här som har samma styrning av kranen som har varit inne och finjusterat på dom olika funktionerna?
Fick papper från Ftg men dom hade bara på engelska hur man skulle gå till väga å jag begriper ingetting



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Scanrecostyrning

HalvtumBSP  
#815657 Det där har man gjort några gånger. Men det börjar på att vara några år sedan...
Ska gräva fram papperet själv och se om jag kan lyckas förklara det, det är inte helt tvärenkelt 😉
Vad exakt är det du vill åstadkomma?

Användarvisningsbild

Re: Scanrecostyrning

Bert1  
#815659 Är framförallt rotatorn jag vill minska hastigheten på
Som det är nu så är det svårt att smyga med rotatorn blir lätt allt el inget
Framförallt när oljan är kall

   TS
Användarvisningsbild

Re: Scanrecostyrning

HalvtumBSP  
#815718 Jamen då kör vi...

För att kunna programmera enheten måste man sätta den i programmeringsläge.
Men för att kunna göra det måste följande villkor uppnås:
*Strömmen till mottagaren (den svarta burken med antenn) ska vara på.
*Plocka ut batteriet ur sändaren(lådan på magen) och koppla ihop sändare och mottagaren med tillhörande sladd.
*Sätt strömbrytaren på sidan av mottagaren i REMOTE-läget och slå igång sändaren. Displayen på mottagaren ska nu visa 1:- eller 2:-

Det var förberedelserna, för att faktiskt aktivera programmeringsläget måste du göra följande regndans:
*Tryck in nödstoppen på sändaren
*Växla brytaren på mottagaren från REMOTE till OFF och tillbaks till REMOTE igen.
*Upp med nödstoppen och starta sändaren igen.
*Hitta brytaren som de kallar för MICRO (dvs den med sköldpaddan och haren på) - Klicka den åt höger (hare) en hel massa gånger - ända tills du hör ett lååååååångt PIP.
*Nu ska displayen på mottagaren visa Po:00 och då är du i rätt läge.

Dags att programmera!
Det finns 16 olika "menyer" att vara i; Po:00 till Po:15 du stegar mellan dem genom att klicka PÅ-knappen på sändaren.

Du ville sänka MAX-strömmen för en funktion: Stega då till Po:03 (02 för MIN-ström)
För att ändra värdet:
Håll i spaken för den funktion och riktning du vill ändra (för "farliga" rörelser är det vettigt att stänga av hydrauliken, men rotatorn kan du med fördel köra runt i luften) och använd MICRO-brytaren (håll fortfarande i spaken!) för att ändra värdet (minns inte vilket håll som gör vad, men det ser du i displayen på mottagaren om värdet ökar eller minskar)
Värdet som visas i displayen är % av det hårdkodade maxvärdet.

Kom ihåg att ändra bägge riktningar! För spaken åt andra hållet och upprepa proceduren.

Då var det klart. Stäng av sändaren och återställ batterier och kablar.

Värt att nämna är ju att komma ihåg att ifall du har ett rundpumpningssystem så riskerar du att tappa kraft på funktionen ifall du sänker MAX-värdet för mycket. Lagom är bäst! Kör du konstanttryck eller LS så kan du (nästan) laborera fritt.

Användarvisningsbild

Re: Scanrecostyrning

Bert1  
#815756 Tack så mycket för hjälpen.
Nu hoppas jag det skall gå lite enklare

   TS
Avatar Fallback

Re: Scanrecostyrning

AKKAMAAN  
#816551
Bert1 skrev:Är framförallt rotatorn jag vill minska hastigheten på
Som det är nu så är det svårt att smyga med rotatorn blir lätt allt el inget
Framförallt när oljan är kall

Vilken typ av hydraulsystem har du på din skogsvagn?
Har du LS med variabel pump eller fast pump, eller är det ett enkelt rundpumpningssystem? Hur som helst så fungerar
rotator och kransväng inget vidare att kontrollera utan flödesbegränsande ventiler. Dessa två funktioner har ju nästan aldrig något lasttryck utan det är ju bara friktionslast. När det gäller LS så blir det ju inget lasttryck förrän funktionen börjar röra på sig och då är det lätt till att det blir en "knuff" så att lasttrycket temporärt försvinner och när oljeflödet hinner ikapp funktionen så byggs lasttrycket (LS) upp igen. Hele denna process får pumpen att börja "svänga" fram och tillbaka och rörelsen blir orolig. Det är vanligt att man sätter strypbackventiler på dessa funktioner för att ge dem lugnare start och stopp. Kom ihåg att det fungerar bäst om man stryper på funktionens retursida och har fri matning på inloppsidan av funktionen

Användarvisningsbild

Re: Scanrecostyrning

Bert1  
#816566 Det drivs via traktorns hydraulik som har rundpumpning

   TS
Avatar Fallback

Re: Scanrecostyrning

AKKAMAAN  
#816581
Bert1 skrev:Det drivs via traktorns hydraulik som har rundpumpning

OK.
Då fixar du mjukkörningen till rotatorn med strypbackventiler. Troligen så är rundpumningstrycket högre än trycket som rotatorn kräver och det gör att rotatorn startar hastigt när du öppnar riktningsventilens. Med strypbackventilerna så kan inte rotatorn "rusa iväg" utan du måste dra lite mera i spaken för att det ska röra sig

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).