Skogsvagn (Huggarvagnar)

Starkran - bromsen funkar ej

8 inlägg 1203 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Starkran - bromsen funkar ej

Plutteknutt  
#798266 Hej!
Har ett problem med Starkranen. Sen vi börjat vinscha lite tyngre stockar är det som att bromsen har gett upp. Det började på tunga stockar, att de sjönk ner när de hängde med ena ändan i luften, så fort man slutade dra. Lanske inte så konstigt eftersom vi överskred maxtyngden... Men nu släpper den även stockar av mediumtyngd, som den har kunnat hålla fint innan. Så länge de ligger på marken är det inget problem att vinscha. Vi har inte ändrat några inställningar. Den är bra smord. Kan det vara någon slitdel som behöver bytas? Ska beställa andra grejer från Sonnys, så tänkte kolla upp om jag behöver nya delar. Tacksam för hjälp!



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Starkran - bromsen funkar ej

Nyborg  
#798267
Plutteknutt skrev:Hej!
Har ett problem med Starkranen. Sen vi börjat vinscha lite tyngre stockar är det som att bromsen har gett upp. Det började på tunga stockar, att de sjönk ner när de hängde med ena ändan i luften, så fort man slutade dra. Lanske inte så konstigt eftersom vi överskred maxtyngden... Men nu släpper den även stockar av mediumtyngd, som den har kunnat hålla fint innan. Så länge de ligger på marken är det inget problem att vinscha. Vi har inte ändrat några inställningar. Den är bra smord. Kan det vara någon slitdel som behöver bytas? Ska beställa andra grejer från Sonnys, så tänkte kolla upp om jag behöver nya delar. Tacksam för hjälp!

Står den utomhus i regn och rusk? Min kran har börjat bete sig likadant, jag kan nog härleda det till dåligt väder. Blir bättre efter en stunds körning. Kan tänka mig att det egentligen beror på slitna bromsband..

Användarvisningsbild

Re: Starkran - bromsen funkar ej

Plutteknutt  
#798269 Nej, den står under tak.
Senast redigerad av Plutteknutt tis 04 apr 2023, 07:41, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starkran - bromsen funkar ej

Plutteknutt  
#798270
Nyborg skrev:
Plutteknutt skrev:Hej!
Har ett problem med Starkranen. Sen vi börjat vinscha lite tyngre stockar är det som att bromsen har gett upp. Det började på tunga stockar, att de sjönk ner när de hängde med ena ändan i luften, så fort man slutade dra. Lanske inte så konstigt eftersom vi överskred maxtyngden... Men nu släpper den även stockar av mediumtyngd, som den har kunnat hålla fint innan. Så länge de ligger på marken är det inget problem att vinscha. Vi har inte ändrat några inställningar. Den är bra smord. Kan det vara någon slitdel som behöver bytas? Ska beställa andra grejer från Sonnys, så tänkte kolla upp om jag behöver nya delar. Tacksam för hjälp!

Står den utomhus i regn och rusk? Min kran har börjat bete sig likadant, jag kan nog härleda det till dåligt väder. Blir bättre efter en stunds körning. Kan tänka mig att det egentligen beror på slitna bromsband..


Nej, den står under tak. Har funkat utmärkt i flera år fram till nu när vi börjat köra lite grövre timmer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Starkran - bromsen funkar ej

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798271 Är bromsen ett band på trumma? Kan var att det kommit vatten på trumman, lite olja eller så ha den bara blivit lite "putsad" av att ni kört tyngre.

Jag får justera bromsen på min Rottne ofta, ibland flera ggr per dag när det regnar.

Användarvisningsbild

Re: Starkran - bromsen funkar ej

Plutteknutt  
#798275
Mangan skrev:Är bromsen ett band på trumma? Kan var att det kommit vatten på trumman, lite olja eller så ha den bara blivit lite "putsad" av att ni kört tyngre.

Jag får justera bromsen på min Rottne ofta, ibland flera ggr per dag när det regnar.


Ja, jag antar det. Det är nummer 26 på sprängskissen. Så det kan räcka med att skruva lite då? Ska prova.

   TS
Avatar Fallback

Re: Starkran - bromsen funkar ej

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799021 Sonnys servar Starvinscharna. Vet folk som lämnat in dem dit. Så prata med dem.

Användarvisningsbild

Re: Starkran - bromsen funkar ej

Plutteknutt  
#799024 Det blir för långt. Men problemet är löst, det räckte att skruva på bromsen ett halvt varv. Det är långt kvar att skruva innan det går i botten, så det är nog ganska mycket kvar av bromsarna. På en annan starkran jag har, i sämre skick, är bromsningen skruvad i botten och den håller ändå inte grövre dimensioner. Där är det nog värre med skicket på bromsbanden...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).