Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kranens alla rörelser är knyckiga

9 inlägg 1778 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kranens alla rörelser är knyckiga

Bondis_ahj  
#793871 Vi har en Patruuna kran med hydraulisk förstyrning. 2 spaks system. På senaste tiden har alla rörelser blivit svåra att få mjuka. Det känns som om det inte skulle finnas fullt med olja i systemet. Dvs för varje funktion skall man hålla reglaget en stund åt funktionens håll innan kranen reagerar. Jag kan ex snabbt slå spaken för rotatorn i fullt utslag utan att det händer något i gripen. När jag håller spaken en stund åt den funktion jag vill ha händer det nog men då blir det knyckigt eftersom man inte har känslan för hur mycket spaken skall föras. Har inte hittat någon tråd kring detta. Någon som har ideer vad det kan vara?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Kranens alla rörelser är knyckiga

ulfgustav  
#793877 Hej För att kunna svara så behövs det lite mera fakta, hur är kranen inkopplad? Hur ser ventillösningen ut. Har du gjort några undersökningar, kollat oljenivå mm

Användarvisningsbild

Re: Kranens alla rörelser är knyckiga

Bondis_ahj  
#793883 Jag har inte gjort några undersökningar ännu. En slang blev bytt för någon tid sedan så vi tänkte på luft i systemet först men det kan väl inte finnas i alla slangar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranens alla rörelser är knyckiga

Ängagärdet  
#793887 Börjamed att fylla på olja i hydraulen på traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Kranens alla rörelser är knyckiga

Fredi  
#793941 Vilket ventilpaket? Verkar som förstyrningstrycket har blivit för lågt, har den filter till förstyrningen, när är det isåfall senast bytt? Är returen ok, kan bli knyckigt om returen är stockad?

Användarvisningsbild

Re: Kranens alla rörelser är knyckiga

Bondis_ahj  
#794191 Tack för tipsen. Jag har kollat oljenivån. Vi har en frontpump som ger oljan till kranen. Filter på förstyrningen har jag inte sett till. Det verkar som en slang på förstyrningen läcker men det borde väl inte påverka? För lågt tryck i förstyrningen låter logiskt. Måste kanske försöka få det kollat på något vis.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranens alla rörelser är knyckiga

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794195 Läcker de mycket?
Känns spaken likadan som innan, jag menar kraften som behövs för att vicka på spaken?
Går returen från spakarna direkt i tank eller via returfiltret som övriga oljan från ventilpaketet?
Isf bytt returfilter nyligen?

Användarvisningsbild

Re: Kranens alla rörelser är knyckiga

Bondis_ahj  
#794300 Spakarna känns annars ok. Filter har inte bytts på några år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranens alla rörelser är knyckiga

jonko  
#795304 Har returslangen blivit större än förr?
hur mycket flöde pratar vi?
utgår från att det ej är LS eller annat fancy, vad händer om du ger full mutter (högt varv, massor av olja)? beter den sig bättre då?

HAr havvi liknande problem på en kärra, då var det att flödet inte var tillräckligt, servohydrauliken fick ej olja pga att ventilbordet tog allt, monterade då en backventil med spändare fjäder för att få "broms" på returen så oljan skulle "räcka till". temporär lösning tills det blev externpump med "massor"av flöde

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).