Skogsvagn (Huggarvagnar)

Bygga utskjut på kran?

20 inlägg 14002 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga utskjut på kran?

simon  
#49025 Har tänkt att bygga ett utskjut på min kran som är en KELLVE 40-40 från 87. Jag tycker att det saknas ca 1-1,5 meter varje gång man trasslat sig in i skog och skall lasta :???: .
Är det någon som tips hur man skall göra för att det ska bli starkt och enkelt att göra?
Är det nödvändigt att ha glidrullar och dylikt eller går det lika bra med stål mot stål och några smörlnipplar längs vägen??
Vore tacksam för lite tips.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Bygga utskjut på kran?

orre  
#49030 Har byggt utskjut en gång. 2 st profilrör som passar lagom i varandra samt en rulle på undersidan längst ut på den fasta delen samt en längst in på den rörliga (den ska sitta mot fasta delens ovankant) samt en lämplig cylinder.

Avatar Fallback

Re: Bygga utskjut på kran?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49042 De flesta nya kranar har glidklossar i utskjuten, smörjfritt och de gnisslar inte som järn mot järn kommer att göra :wink:

Avatar Fallback

Re: Bygga utskjut på kran?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49048 Funderar i samma banor med min Mowi kran, tänkte ha glidlager av delrin plast

Skulle inte skada med en 2m extra

Användarvisningsbild

Re: Bygga utskjut på kran?

totte  
#49049 Skulle nog till varje pris undvika en fettsmord konstruktion, fettet klistrar fast allt, från småpartiklar till mindre skogspinnar och så får du in det i glidbanan.

Användarvisningsbild

Re: Bygga utskjut på kran?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49055 Hur pass grov tub ska man ha?

Avatar Fallback

Re: Bygga utskjut på kran?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49130 De hänger väl mest på hur stark kran du har och vilket stål du använder och matrialberäkning överlåter jag till nån som kan :oops:

Avatar Fallback

Re: Bygga utskjut på kran?

simon  
#49447 är det någon som har koll på hur grovt stålet i profilen behöver vara för att inte krokna. Har en Kellve 40-40 kran som sagt.
vad kan det vara för grovlek i den befintliga stickan? vill ju slippa kapa i onödan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga utskjut på kran?

Fredrik Kämpe  
#265028 Tjenare 4 år senare. :)
Hur blev det med din kran Simon, byggde du utskjut på den?
Går i samma funderingar för tillfället.. :)

Avatar Fallback

Re: Bygga utskjut på kran?

stektlök  
#265032 ha ha ha ja som Kämpen undrar ..... Hur går det med utskjutet ?

Avatar Fallback

Re: Bygga utskjut på kran?

ÅsaNisse  
#274130 Nästa problem som kommer att dyka upp är dom där bitarna som ligger en halvmeter utanför kranens räckvidd med fullt utskjut. Kvittar hur långt man räcker så är det alltid lite till som vore bra.

Avatar Fallback

Re: Bygga utskjut på kran?

barbarossa  
#678112 Ingen som byggt?jag planerar bygge dock blir det inte mer än 800mm förlägning.kommer ha oljebronslager i övredel av utskjutet och på undersidan av stickbom

Användarvisningsbild

Re: Bygga utskjut på kran?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678125 Jag tror inte man behöver stressa med smörjning och rullar osv, det räcker nog ganska långt med
en plastbit och pensla på lite fett nångång ibland.

Avatar Fallback

Re: Bygga utskjut på kran?

ÅsaNisse  
#678130 Bättre att smörja glidytor med vit vaselin, i synnerhet då det är plast inblandat. Det samlar inte skit på samma sätt och blir inte heller slippasta.

Avatar Fallback

Re: Bygga utskjut på kran?

axwell  
#678144 Men är det vilken plast som helst ni tänker på ?

Teflon av rätt sort borde passa bättre, kan smörjas(om det ens behövs) med silikonspray eller silikonfett.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).