Skogsvagn (Huggarvagnar)

Byta till joystick-spakar?

6 inlägg 2492 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byta till joystick-spakar?

RuneL  
#784830 Min huggarvagn har ett venilpaket som heter HC D3M. Det har sju enkelspakar. Jag vill byta ut fyra av dessa till två joystick-spakar. Finns dessa att köpa, i så fall var? Är operationen någorlunda enkel? Sektionerna måste byta plats så att chockerna hamnar på rätt funktion. Är detta svårt att göra?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Byta till joystick-spakar?

Grålle52  
#784833 Du lär ju behöva ett nytt ventilpaket som stöder elspakar

Användarvisningsbild

Re: Byta till joystick-spakar?

JohannesG  
#784836 Prata med Weimer eller någon annan som säljer dessa ventiler så är det inga problem att byta det som behövs.

Men vad vill du vinna med att byta till mekanisk tvåspak och grip på egen spak? Gripen blir svårare att samköra med resten. Dessutom sämre avlastning för axlar jämfört med flerspak.

Avatar Fallback

Re: Byta till joystick-spakar?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784872 Nu är frågan vad du är ute efter, mekanisk 2 spak, 2spaks hydralservo eller elservo?
Är de mekanisk 2spak så måste? man sätta grip och utskjut sektionerna i mitten annars slår koordinat spakarna ihop men att ha grip o utskjut som spakar blir väldigt segt att köra med så jag skulle vilja påstå att de är bättre på alla vis att helt enkelt köpa ett komplett paket

Användarvisningsbild

Re: Byta till joystick-spakar?

JohannesG  
#784886
gnisten83 skrev:Nu är frågan vad du är ute efter, mekanisk 2 spak, 2spaks hydralservo eller elservo?
Är de mekanisk 2spak så måste? man sätta grip och utskjut sektionerna i mitten annars slår koordinat spakarna ihop men att ha grip o utskjut som spakar blir väldigt segt att köra med så jag skulle vilja påstå att de är bättre på alla vis att helt enkelt köpa ett komplett paket

7 spakar i nuläget talar för en kran utan utskjut + stödben. Helt rätt att sätta grip och stödben i mitten för att undvika krock. De långa spakarna brukar ju vara bockade utåt och kommer då krocka som du skriver.
Jag tolkade frågan som att det önskas mekaniskt tvåspak direkt på ventilen. Och då går ju ett D3M bygga om som man vill eftersom det är byggt i lösa sektioner. Även Mekanisk tvåspak med el on/off går fint med D3M. Även "renhorn" är ofta byggt av D3M. Men jag kan som sagt inte se någon som helst fördel med dessa konstruktioner. Vill man uppgradera är i mitt tycke riktig tvåspak (hydraulservo eller el-prop) i armstöden det enda vettiga.

Avatar Fallback

Re: Byta till joystick-spakar?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785045 Kan hålla med, bägge dom allternativen gör att du slipper knäcka ryggen på ett tungt ventilpaket när vagnen ska kopplas ifrån.
Har kört ett antal år med D3M i hydralservomodellen med on/off på grip o utskjut och innan dess ett med mekaniskt 2 spak med on/off på de 2 andra funktionerna, på de senare sitter de som sagt i mitten

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).