sön 18 dec 2022, 22:22#784886
gnisten83 skrev:Nu är frågan vad du är ute efter, mekanisk 2 spak, 2spaks hydralservo eller elservo?
Är de mekanisk 2spak så måste? man sätta grip och utskjut sektionerna i mitten annars slår koordinat spakarna ihop men att ha grip o utskjut som spakar blir väldigt segt att köra med så jag skulle vilja påstå att de är bättre på alla vis att helt enkelt köpa ett komplett paket
7 spakar i nuläget talar för en kran utan utskjut + stödben. Helt rätt att sätta grip och stödben i mitten för att undvika krock. De långa spakarna brukar ju vara bockade utåt och kommer då krocka som du skriver.
Jag tolkade frågan som att det önskas mekaniskt tvåspak direkt på ventilen. Och då går ju ett D3M bygga om som man vill eftersom det är byggt i lösa sektioner. Även Mekanisk tvåspak med el on/off går fint med D3M. Även "renhorn" är ofta byggt av D3M. Men jag kan som sagt inte se någon som helst fördel med dessa konstruktioner. Vill man uppgradera är i mitt tycke riktig tvåspak (hydraulservo eller el-prop) i armstöden det enda vettiga.
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II