Skogsvagn (Huggarvagnar)

Sprucken servospak

4 inlägg 1065 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sprucken servospak

Knackarn  
#784530 Köpte en farma vagn med hydralservo å nu när skulle köra igång den så sprack ena servospaken med följande oljeläckage givetvis.
Är de bara å köpa en helt ny spak eller går de att byta huset
Vad kan jag ha gjort för fel?
Kan jag ha växlat tryck å retur med varandra eller?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Sprucken servospak

HannuRöj  
#784557 Finns även en tunnare returslang för servohydrauliken, som måste koplas direkt till tanken.
Ja, absolut tryck och retur måste koplas rätt, och gärna säkerställa retursidan med bakventil. Kolla först var förenämda returslangen är.

Misstänker lite den har koplat med t -kopling till returslangen, och du råkade slå trycket på returslangen..
😥 Tråkigt med dyra haverier..

Användarvisningsbild

Re: Sprucken servospak

Knackarn  
#784564
HannuRöj skrev:Finns även en tunnare returslang för servohydrauliken, som måste koplas direkt till tanken.
Ja, absolut tryck och retur måste koplas rätt, och gärna säkerställa retursidan med bakventil. Kolla först var förenämda returslangen är.

Misstänker lite den har koplat med t -kopling till returslangen, och du råkade slå trycket på returslangen..
😥 Tråkigt med dyra haverier..


Jo den lilla slangen bara t-kopplat på returen, den verkar ju ha gått så då ja köpte den begagnad, är de nått man måste ändra eller funkar de så där tro.
Misstänkte att spaken blev dragen åt fel håll.
Känns skit men dock inte så mycket å göra bara vänta på grejor

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sprucken servospak

HannuRöj  
#784603 Ja det är alltid bra att veta vad som orsakat skadan. 😀
I stora returslangen är mer eller mindre mottryck pga längden, returfiltern och koplingarna så det är därför spakarnas retur rekommenderas direkt till tanken. Det är bara smådroppar som släpps vid varje spakrörelsen så det går kopplas även ovanför oljenivån.
Fungerar kanske lika bra som det är nu, men oljeläckor kan förekomma på längre sikt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).