Skogsvagn (Huggarvagnar)

Plötsligt fel med hyrauliken (Mowi 300)

9 inlägg 1809 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plötsligt fel med hyrauliken (Mowi 300)

Persimongreger  
#780822 Har haft min Mowi 300 någon månad nu och kört 6-7 lass utan problem. Nu idag när jag kopplade den så var det något fel på hydrauliken. Ramstyrningen funkar som det ska. Men när jag skulle börja lasta i skogen så fällde jag ner stödbenet lite och sen sprack det här på skogsvagnen (se bild) och började läcka ut hydraulolja. Vad kan det vara för fel?! Lagade det och provade byta uttag, tryckslangen blev stenhård men sen sprack det igen… Jag kör genom dubbelverkande på traktorn.
1669480678_a3bbffa2-3042-464c-92eb-083670478fd0.jpeg




   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Plötsligt fel med hyrauliken (Mowi 300)

alias  
#780824
Persimongreger skrev:Har haft min Mowi 300 någon månad nu och kört 6-7 lass utan problem. Nu idag när jag kopplade den så var det något fel på hydrauliken. Ramstyrningen funkar som det ska. Men när jag skulle börja lasta i skogen så fällde jag ner stödbenet lite och sen sprack det här på skogsvagnen (se bild) och började läcka ut hydraulolja. Vad kan det vara för fel?! Lagade det och provade byta uttag, tryckslangen blev stenhård men sen sprack det igen… Jag kör genom dubbelverkande på traktorn.
1669480678_a3bbffa2-3042-464c-92eb-083670478fd0.jpeg


Svårt att se på bilden, men kan det vara väljaren där du skickar oljan antingen via kranens ventilpaket eller till vinschen (satt något dylikt på Vretenvagnen vi hade för ett antal år sedan)?

Sitter returslangen fast ordentligt i uttaget på traktorn, så att oljan har någonstans att ta vägen?

Bara mins fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Plötsligt fel med hyrauliken (Mowi 300)

Fredi  
#780827 Detta är väl vinschens ventil på bilden , trycket går väl via den till kran och därifrån till retur. Du har nåt fel på returen om tryckslangen blir stenhård, byt snabbkoppling på slangen eller på traktorn, troligen nån av dessa bråkar så oljan slipper inte i retur . Har du säkert slangarna rätt i traktorn att du ej kör tryck i retur slangen?

Användarvisningsbild

Re: Plötsligt fel med hyrauliken (Mowi 300)

Persimongreger  
#780834
Fredi skrev:Detta är väl vinschens ventil på bilden , trycket går väl via den till kran och därifrån till retur. Du har nåt fel på returen om tryckslangen blir stenhård, byt snabbkoppling på slangen eller på traktorn, troligen nån av dessa bråkar så oljan slipper inte i retur . Har du säkert slangarna rätt i traktorn att du ej kör tryck i retur slangen?

Ja det är vinschens ventil. Trycket går nog genom den inte helt säker. Men som du säger, känns som det är fel på returen. Helt 100 att jag kopplat rätt… Eftersom det var likadant när jag bytte till det andra dubbelverkande kanske jag ska börja med att byta koppling på returslangen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plötsligt fel med hyrauliken (Mowi 300)

Persimongreger  
#780838 Kopplingen på returen hade hängt sig. Nu funkar det förutom att allt var väldigt ryckigt. Beror förmodligen på att hydrauloljan är låg nu när det läckt så mycket. Får fylla på imon o se 👍🏻

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plötsligt fel med hyrauliken (Mowi 300)

Persimongreger  
#780908 Så enkelt var det visst inte… fyllde på olja men det rycker bara hela tiden i slangar och kran. Någon idé?

   TS
Avatar Fallback

Re: Plötsligt fel med hyrauliken (Mowi 300)

maltex  
#780927 Du har inte mottryck i returen då eller någon annan strypning,körs det genom dubbelverkandeuttag funkar kanske inte returen optimalt.Fixa fri retur om du inte har det redan.

Användarvisningsbild

Re: Plötsligt fel med hyrauliken (Mowi 300)

toker72  
#780928 Går returen direkt till tanken eller via ventilpaket ?

Användarvisningsbild

Re: Plötsligt fel med hyrauliken (Mowi 300)

Persimongreger  
#781249 Nu är det löst. När returen inte öppnade så sprack det och skadade delen (pinnen) som sitter inne i vinchblocket. Oljan går där igenom så därför det inte funkade.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).