Skogsvagn (Huggarvagnar)

Lastdämpare på Cranab Fc 45 a

8 inlägg 2076 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lastdämpare på Cranab Fc 45 a

Amatörhuggare 62  
#777926 När man kör ris, å börjar få lass, så kör man i topp ibland.
Och på Fc 45 an är det inte gummibuff inne i kolven.
Än det slår till som sjutton.
Nu funderar ja på, att för å spara kran. En lyftdämpare ??
Hydrauliken är stora Hypropumpen 160 litern.
Ni som kan det , d går åt en rejäl dämpare eller.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Lastdämpare på Cranab Fc 45 a

JoTh  
#777930 Lösningen beror ju på vad du har för övrig styrning av kranen.
Är det elektriska förstyrningsventiler?
I sådana fall är det som ger bäst effekt att med hjälp av en induktiv givare monterad mellan kranpelare och huvudarm bryta utstyrningen av ström till bomlyft, innan cylindern bottnar.
Den lösningen har monterats på äldre skotarkranar med rak kranpelare, som har haft mer begränsad lyfthöjd.

Avatar Fallback

Re: Lastdämpare på Cranab Fc 45 a

Amatörhuggare 62  
#777931 Glömde det , Hydraulservo är det på den

   TS
Avatar Fallback

Re: Lastdämpare på Cranab Fc 45 a

Ingoberra  
#777952 Borde gå å lösa med nån mekanisk ventil som skickar oljan till retur precis före ändläge

Användarvisningsbild

Re: Lastdämpare på Cranab Fc 45 a

Martin Växjö  
#777957 Hej!

Med all respekt :). Förväxlar du funktionen på lastdämpning? Den verkar andra sidan kolven och gör att lasten gungar istället för att vara stum. Jag har den funktionen på min keslakran men jag har tagit bort den för jag tycker inte den är någon fördel då man sätter ner kranen vid förflyttning, vid lastning är den bara ett aber.

Du tänker nog på ändlägesdämpning vilket kräver givare av vart kranen är, men bygger du på den funktionen, som säkert blir rätt dyr, så tappar du lite lyfthöjd eftersom den då ska stanna innan den går i botten. Jag skulle i ditt fall tänka på att inte dra så hårt i spakarna när du är högt med kranen. Men jag vet, det är lättare sagt än gjort.

Mvh

Avatar Fallback

Re: Lastdämpare på Cranab Fc 45 a

Amatörhuggare 62  
#777961 Ja var nog inte vaken.
Martin du har ju helt rätt.
Ändläge ska man ha uppåt. Å lastdämpning neråt. Tänkte helfel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lastdämpare på Cranab Fc 45 a

Martin Växjö  
#777979 Mycket lätt hänt. I och med att vi båda säkert har ganska långa kranar så tycker jag man med fördel kan ta tagen längre bak på lasset och lyfta med stickan, då slipper man riskera att bommen slår i topp.

Avatar Fallback

Re: Lastdämpare på Cranab Fc 45 a

Amatörhuggare 62  
#777985 Ja man vill ju ha,skaten högre, än storänden. Så d inte mökar ,i lasset.
Ska försöka å köra lugnare, men när man, får upp farten, Så .....

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).