Skogsvagn (Huggarvagnar)

Ventilpaket läcker ständigt, skaffa nytt?

15 inlägg 2992 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ventilpaket läcker ständigt, skaffa nytt?

Stefan_B  
#776975
1666981703_20221028_191838.jpg
Har en skogskran från slutet av 90-talet. Ventilpaketet (Nordhydraulic sektionsventil) har nog alltid svettats olja, men för några år sen rann det. Då fick jag hjälp på en hydraulverkstad och vi bytte både tätningar på sliderna och o-ringar mellan sektionerna. Då blev det nästan tätt, men svettades lite som det alltid gjort.
Nu rinner det nästan igen, tror det kommer mellan sliderna. Jag minns att när vi drog ihop slidpaketet med långbultarna som går igenom var paketet så mjukt att sliderna kärvade trots att vi drog 4 Kg med momentnyckel (M10) och att vi fick dra mindre.
Vet nån om detta är ett problempaket som inte går att få tätt eller om vi bara misslyckades? Jag lurar på ett nytt monoblock från tex Kellfri, men det är ju åtta o ett halvt tusen. Nån som har nån erfarenhet att dela med sig?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Ventilpaket läcker ständigt, skaffa nytt?

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776978 ....
Senast redigerad av getost91 sön 05 feb 2023, 19:59, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket läcker ständigt, skaffa nytt?

Cat554  
#776981 byt o-ringar en gång til, og dra åt med 2,5 kgm, så går den i mange år igjen....

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket läcker ständigt, skaffa nytt?

Fredi  
#777022 Jo 4 kg är nog för mycket för ett ventilpaket ca 2.5 som @Cat554 sade är nog närmare sanningen vad det bör vara

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket läcker ständigt, skaffa nytt?

skogsjan695xl  
#777031 Ventilpaketet i aggregatet drar jag med 20nm.

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket läcker ständigt, skaffa nytt?

Stefan_B  
#777087 Tack för svaren, då provar jag att byta o-ringar igen! Det var ju ändå några år sen sist.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket läcker ständigt, skaffa nytt?

Camaro1969  
#777175 Kan man inte plana sektionsdelarna?

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket läcker ständigt, skaffa nytt?

paavo25  
#777177 Och sh 90 hårda. Typ samma som jag har i countyn och dess vatten olja gjort sitt, böt flesta slidernas packningar, smörjar mindre bak i hytten nu

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket läcker ständigt, skaffa nytt?

Cat554  
#777179
Camaro1969 skrev:Kan man inte plana sektionsdelarna?

Det er ikke at de ikke er plane. Huset komprimeres faktisk av bultarna såvidt at sliderna tar i veggen. Fine toleranser!

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket läcker ständigt, skaffa nytt?

Camaro1969  
#777180 Jo förstår det, men är de mer plan kanske man kan dra mindre… typ :)

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket läcker ständigt, skaffa nytt?

Fredi  
#777223
paavo25 skrev:Och sh 90 hårda. Typ samma som jag har i countyn och dess vatten olja gjort sitt, böt flesta slidernas packningar, smörjar mindre bak i hytten nu


Exakt, får hoppas att de använt 90sh oringar även senast eftersom en verkstad gjorde det? Vanliga 70sh ringar håller inte så länge i ett ventilbord.

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket läcker ständigt, skaffa nytt?

skogsjan695xl  
#777226 Det finns ju en viss risk att paketet är skrot oxå om din dragit åt för hårt. Om sliderna gått tungt är det stor risk att det är revor i loppen och även sliderna.

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket läcker ständigt, skaffa nytt?

Stefan_B  
#777346 Nejdå, det finns inga tecken på att något kärvar nu. Jag har plockat loss paketet och ska ta isär det, men det blir ett vinterjobb. Ska se till att få tag I de hårdare o-ringarna. Får se om jag kan mäta dem som sitter i, har hittar en reservdelslista, men det står inga mått. Är det nån som ver hur mycket en o-ring ska tryckas ihop, alltså hur mycket större diameter de ska ha än djupet på spåret?
Original tätningssats med tre o-ringar kostar 250kr+m, (skulle gå åt 8 satser) så jag ska leta lösa o-ringar av rätt sort istället.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ventilpaket läcker ständigt, skaffa nytt?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777469 Hydraulbutik ska veta vilka o-ringar du ska ha

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket läcker ständigt, skaffa nytt?

paavo25  
#777913 Typ nu sommaren jag köpte till min 218? ventil och enbart med mått från diverse internet pdf, dom där vita med o ring på, dom fick jag enskilt från nätbutik även. Men per slid är där beroende på funktion även stefa tätning på endel och olik stora, ger ej mått nu, för fast nr stämmer, ej garantera er ventil lika min ändå.

Men sök ändå skisser på internet

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).