Skogsvagn (Huggarvagnar)

Får inte igång det elektriska på min nya skogsvagn

24 inlägg 4188 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Får inte igång det elektriska på min nya skogsvagn

Amatörhuggare 62  
#774564 😀 👍

FTG
Användarvisningsbild

Re: Får inte igång det elektriska på min nya skogsvagn

Persimongreger  
#774596 Jag skulle gissa att vinschen funkar men fjärrkontrollen är paj (kan ju styra den manuellt). Får köpa en ny och prova. Sen är det höger knapp uppe på spaken (för gripen) som inte funkar. Kollat uttagen på traktorn och 3 poliga ger ström. Släpvagnskontakten ger inte på alla stift konstant ström men det ska dom väl inte heller. Öppnade upp hanen också och justerade om kablarna men det vill sig inte ändå 😤
1665500030_24334c7e-a467-4552-b5e4-b241c83b0bdf.jpeg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Får inte igång det elektriska på min nya skogsvagn

Fredi  
#774608 Om bara högerknapp är död , vänster alltså utskjut funkar så är felet nog i knappen eller nån kabeln mellan knapp och ventil. Vinschen funkar nog manuellt fast den inte får ström allls. Bör kolla så vinschens mottagare får ström först. Har du bytt batteri i fjärrkontrollen ? Släpvagns uttaget har ström i stiftet kl.7 samt i mitten om det är normalt kopplat, förutsatt att du har belysningen påvriden?

Användarvisningsbild

Re: Får inte igång det elektriska på min nya skogsvagn

JohannesG  
#774609 Även om du har spänning i uttaget är det inte säkert att det finns tillräckligt med ström för att tillgodose förbrukaren. Helst skulle du mäta samtidigt som du provar funktionen. Sjunker spänningen drastiskt orkar inte uttaget leverera tillräckligt.

Avatar Fallback

Re: Får inte igång det elektriska på min nya skogsvagn

alias  
#774617
Fredi skrev:Om bara högerknapp är död , vänster alltså utskjut funkar så är felet nog i knappen eller nån kabeln mellan knapp och ventil. Vinschen funkar nog manuellt fast den inte får ström allls. Bör kolla så vinschens mottagare får ström först. Har du bytt batteri i fjärrkontrollen ? Släpvagns uttaget har ström i stiftet kl.7 samt i mitten om det är normalt kopplat, förutsatt att du har belysningen påvriden?


Tycker inte att det ser ut att vara någon knapp på vänster spak och kranpelarens konstruktion, vagnens färgsättning och övrig konstruktion gör att jag tror att det är en Mowikärra på 7-10 ton med några år på nacken, vilket skulle förklara avsaknaden av utskjut.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Får inte igång det elektriska på min nya skogsvagn

Fredi  
#774631 Du har rätt , kollade dåligt på bilden 😢

Avatar Fallback

Re: Får inte igång det elektriska på min nya skogsvagn

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774700 Det där är inte ett lättviktspaket i min vokabulär.

MN

Användarvisningsbild

Re: Får inte igång det elektriska på min nya skogsvagn

Persimongreger  
#774701
Fredi skrev:Om bara högerknapp är död , vänster alltså utskjut funkar så är felet nog i knappen eller nån kabeln mellan knapp och ventil. Vinschen funkar nog manuellt fast den inte får ström allls. Bör kolla så vinschens mottagare får ström först. Har du bytt batteri fjärrkontrollen ? Släpvagns uttaget har ström i stiftet kl.7 samt i mitten om det är normalt kopplat, förutsatt att du har belysningen påvriden?

Inget utskjut så ingen knapp på vänster spak. Har bytt batterier i fjärrkontrollen till vinschen utan resultat, inne i dosan är det dock lite vitt pulver. Det ger utslag på 12v klockan 7 och i mitten. Kan vara att strömmen inte räcker såklart. Enligt säljaren ska allt funka. Dom provade allt samma dag jag köpte den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Får inte igång det elektriska på min nya skogsvagn

maltex  
#774703 Har du spänning vid knapp och ventil.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).