Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kesla patu480 hydraulproblem

42 inlägg 6367 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kesla patu480 hydraulproblem

Labbe61  
#769218 Det var en lsv50 och nu har jag beställt grejer till den. Hoppas nu att det ska lösa sig. Ett stort tack till alla där ute som engagerar sig och hjälper till att lösa problem. Kommer att skriva in hur det har gått för mig. Sätter även en bild på vad som händer här i vårt samhälle. D
1662039585_20220831_135925.jpg

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Kesla patu480 hydraulproblem

Labbe61  
#771346 nu har jag fått grejerna och jag trodde det var löst men icke. vet ni där ute om man ska koppla om slangarna också OCH HUR? länken jag fick säger inget om det

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kesla patu480 hydraulproblem

Fredi  
#771560 Har du pluggat "inre" gavelhålet samt höjt bordets huvudtryckspatron högre än JD:s hydraultryck skall det funka? Hur beter den sig nu för dej? Går den inte alls eller blir oljan het i traktorn ?

Användarvisningsbild

Re: Kesla patu480 hydraulproblem

Labbe61  
#771593 Jo pluggat inre hålet. Oljan blir inte varm , men som tidigare börjar det vibrera i hydrauliken efter bara en liten stund. Inte lika mycket men det vibrerar . Någon justering på bordet? har jag inte gjort. Hur gör jag det? Alla funktioner på vagnen funkar men det blir ryckigt när det börjar vibrera.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kesla patu480 hydraulproblem

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771606 Antar att du bara smackat in tryck och returslangarna i ett dubbelverkande uttag? Hydraulpumpen kommer då börja suga luft då återrinningen till matarpumpen är för dålig.

Finns ombyggnadskit hos din JD-handlare.
MN

Användarvisningsbild

Re: Kesla patu480 hydraulproblem

Labbe61  
#771616 Nej. En till tryck och en till fri retur

   TS
Avatar Fallback

Re: Kesla patu480 hydraulproblem

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771622 Var sitter den fria returen? Se denna tråd om var den skall anslutas.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 0&start=60
MN

Användarvisningsbild

Re: Kesla patu480 hydraulproblem

Labbe61  
#771636 Här kommer en bild på vad dom sa är fri retur på min 3140. Var ner till traktorn och tittade men såg ingen aluburk som liknade den på länken. Kanske annorlunda på min maskin. På bakaxeln sitter den 5te slangen som ska vara fria returen in i bakaxeln
1663673971_20220920_133147.jpg
1663673960_20220920_133215.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Kesla patu480 hydraulproblem

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771643 Det där är fel utfört och orsaken till skakningarna.
MN

Användarvisningsbild

Re: Kesla patu480 hydraulproblem

Labbe61  
#771647 okej, får väl höra med jd verkstad. fanns fler svar på jd s oljetryck och det var fler som sa att det går att sätta ner direkt i bakaxel , men att oljan kunde skumma med den kopplingen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kesla patu480 hydraulproblem

Labbe61  
#771648 vad menar du är felet med denna koppling? oljan har ju fri retur ner i tanken. vissa har skrivit att dom har en slang bara ner i påfyllningen!!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kesla patu480 hydraulproblem

Labbe61  
#771650 har precis pratat med jd s verkstad och det är rätt med fri retur ner i tanken, men han skulle kolla med en till på verkstaden om det är något annat som kan vara fel,

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kesla patu480 hydraulproblem

Fredi  
#771654 Fel eller inte? Min 3140 funkade många år med en liten Nokka lastare utan vibrationer och returen lika som din är men nu när traktorn är mera körd (drygt 10000h timmar) så funkar den dåligt med allt som behöver lite mera olja sandspridare går ej alls, vibrationer som fan. Släpkipp kan också orsaka vibrationer ibland. Detta beror på detta som Morgan nämnde. JD har en oljepump inne i växellådan som matar tryck till snabbväxel,smörjning m.m. Och överbliven olja matas till oljebehållaren uppe framför kylaren i fronten , därifrån tar hydraulpumpen oljan som du använder till t.ex kranen. Problemet är att pumpen som matar olja till tanken har mindre kapacitet än stora pumpen i fronten så oljan tar slut i tanken när du använder mera olja . Problemet blir ännu tydligare när pumpen inne i växellådan slits så den ger mindre olja. Även läckage nånstans invändigt i växellådan orsakar samma problem. Fungerar bättre om det kopplas som Morgan beskrev att returen kopplas till filterburken under växellådan. Då går returoljan från redskapet (i ditt fall kranen) direkt tillbaks till tanken i fronten och pumpen får olja tillräckligt samt vibrationerna försvinner

Användarvisningsbild

Re: Kesla patu480 hydraulproblem

Labbe61  
#771666 Ok. Får höra med verkstaden i morgon vad dom säger. Finns kanske inte kvar till en gammal maskin dom delar som behövs för att koppla som ni säger. Får väl byta traktorn till ett annat märke. 🤣 🚜 Det är synd för det är en maskin som går väldigt bra annars. Stor motor och som jag ser nu efter 1 år i min ägo att den är inte alls törstig som jag trodde först. Får väl bli en David Brown istället 💪

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kesla patu480 hydraulproblem

Fredi  
#771673
1663696464_img_20220920_195715903.jpg
En sån filterkopp med uttag behövs, resten går att fixa med delar från vilken hydraulik butik som helst. Felet kan dock vara något i traktorn också om den vibrerar även med små spakrörelser då det inte används mycket olja? Fungerar den med någo andra redskap som kopplas i uttagen helt normalt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).