Skogsvagn (Huggarvagnar)

Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

50 inlägg 13951 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

svampbob  
#780657
Kjell1 skrev:Har nu äntligen beställt en ny huggarvagn👌💪🍻 Efter gått igenom bl a Moheda, Mowi, Vreten, Kronos, Weimer, KTS, Palms, Farma, Country och BMF. Så blev det en BMF 12T2 Pro med skotarbankar och med 14T2 ca 10 cm högre grind, Robson och med broms på alla hjulen. Kranen blev en BMF 750 HP med 2200 kg vinsch. Kolvpump 108 cc, monterad skyddad på dragstången och 150 liters tank. Parker ventilbord, med helt trådlöst fjärrstyrt spaksystem. Så nu går jag i väntans tider, skall vara klar i Jan 2023. Den kommer komplettera min Valtra N124 Hitec twin trac perfekt 👌! Nu hoppas jag på baltpriser på timmer och massaved...😬


Hur mycket har du kvar på miljonen efter att du har betalat huggarvagnen?

Ett tips se till att någon kunnig besiktar vagnen innan du tar leverans.
En kompis har nu väldiga problem efter att ha köpt baltsmide för några miljoner. Tillverkad av firma med på papperet alla certifieringar osv.
Han är kunnig själv och besiktade vid ankomsten till Sverige och meddelande direkt att kvaliteten var under all kritik. Han har efter det haft dit en auktoriserad besiktningsman som hittade ännu mera brister men den Svenska återförsäljaren ger sig ändå inte.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

Kjell1  
#780683 Priset blev väldigt trevligt! 6 siffrigt under någon annan likvärdig! Samtliga tillverkare har ju tokhöjt sina priser, inte minst dom svenska, men BMF har inte höjt sina redan ganska låga priser så mycket. Har fått till mig på Elmia Wood och kollat upp, att BMF är största märke i bl a Tyskland och stora i Österrike och Slovenien, där dom är certifierade för vägbruk och reg. Tillverkar över 1000 kranar och ca 800 vagnar i år. Betydligt större än dom svenska tillverkarna. Har 3 års garanti, använder Strenx och Hardox . Mer än 80% av deras svetsning görs av moderna svetsrobotar! Så jag är inte orolig över deras kvalitet, kikade på dom noga på Elmia Wood, och såg bra ut. Dom har byggt huggarvagnar och kranar över 20 år. Självklart skall jag gå igenom den noga vid leverans, kanske åker jag och kikar på fabriken innan dom bygger den också? Du skriver din kompis köpt baltsmide för miljoner? Hur kom han upp i dessa summor, jag är långt ifrån!?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

svampbob  
#780691 Han köpte inte en skogsvagn utan något annat som var hopsmitt i de trakterna. Mer vill jag inte avslöja.

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

Kjell1  
#780703 Jäkligt tråkigt när man får dåliga grejer när man betalt stora belopp! Självklart har jag varit i valet o kvalet vilken jag skall välja. Men det jag skrev ovan inkl ett betydligt lägre pris avgjorde.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#781417
Kjell1 skrev:Priset blev väldigt trevligt! 6 siffrigt under någon annan likvärdig! Samtliga tillverkare har ju tokhöjt sina priser, inte minst dom svenska, men BMF har inte höjt sina redan ganska låga priser så mycket. Har fått till mig på Elmia Wood och kollat upp, att BMF är största märke i bl a Tyskland och stora i Österrike och Slovenien, där dom är certifierade för vägbruk och reg. Tillverkar över 1000 kranar och ca 800 vagnar i år. Betydligt större än dom svenska tillverkarna. Har 3 års garanti, använder Strenx och Hardox . Mer än 80% av deras svetsning görs av moderna svetsrobotar! Så jag är inte orolig över deras kvalitet, kikade på dom noga på Elmia Wood, och såg bra ut. Dom har byggt huggarvagnar och kranar över 20 år. Självklart skall jag gå igenom den noga vid leverans, kanske åker jag och kikar på fabriken innan dom bygger den också? Du skriver din kompis köpt baltsmide för miljoner? Hur kom han upp i dessa summor, jag är långt ifrån!?


Man bör sila lite vad säljare snackar om på mässor.... BMF började med skogsgrejor 2006 och under eget namn 2013 så "över 20 år" är en frisk avrundning. Nu är jag inte helt upp to date men det är flera som påstår sig vara störst på olika marknader men i totalvolym tror jag att både Farma och Palms är större. Dock får man lyfta på hatten för alla tre för en imponerande utveckling!

MN

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).