Skogsvagn (Huggarvagnar)

Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

50 inlägg 13965 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

Kjell1  
#769173 Kom att tänka på ett ev problem. Har ni som kör med Robson haft problem när ni kör stora lass ris och inte har risinrede? Jag kör ibland det, men inte så ofta. Men nu i dyra energitider kan vi ju hoppas på det blir ordentligt betalt för groten! Tänkte om robson rullen snurrar upp riset och det blir stopp eller problem?

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

JohannesG  
#769180 Det är absolut en risk att köra ris och använda driften utan plåtar som skyddar. Riset kan fastna i rullen och beroende på hur långt det går kan det gå in i både tätning och lager. Men det går ju lasta riset så man undviker detta också. Vissa tillverkare, exempelvis Farma har även redan lite skydd för rullen.

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

Kjell1  
#769229 Ok, misstänkte det. Var just en säljare för ett av dom större fabrikaten i Sverige, som sade till mig att det aldrig är problem med detta??? Hur är det när man lastar av, har ni någon gång fått tag på robson rullen med gripen? Och ev gjort sönder den, eller tål den en del?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

lodin92  
#769266 Nu hade jag ju en hemek 650 och där var ju robson rullen ganska skyddad, men även på huggarvagnen är det väl iallafall en stötta i närheten. Tror de ska vara maximal otur om man förstör de med gripen, känns inte som man är nära rullen med den.

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

Kjell1  
#770226 Pratade med en Verkmästare på en större maskinsäljare om mitt ev köp av huggarvagn. Han sade bl a att det varit några problem med robson. Att stenar fastnat i däckmönstret och när man kopplar in driften, då trycks stenen in i däcket och punkterar det? Någon som hört eller upplevt detta? Min väg in i skogen dom första 800 m är bergkross 0-32, det är vassa stenar... 😬.

Någon som kör enbart med radiostyrt a la scanreko eller autec? Jag funderar lite på det, inte så mycket mer i pris om man då avstår joystick i hytten. Och ingen monterings kostnad för kabel och minijoystick, så pris går nog på ett ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#770239 Har haft vagnar med robsondrift sen mitten av 90 talet och aldrig haft nån sån punktering, knappt någon annan heller på vagnen.
Moheda med veckad plåtrulle och nu med Moheda med vanlig korg

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

Kjell1  
#770246 Nej detta punterings problem har jag aldrig hört om tidigare? Men i och med att han är verkare och mycket kunnig och bra, så lyssnar jag på han. Kan det vara att personen i fråga, med problemen, har några skitdäck?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

Grålle52  
#770247 Utnäs säljer ju igen. Han tillverkar säkert det du ber om

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

Bert1  
#770266 Nu har jag bara en liten kran i jämförelse men till mitt så funkar det bra med Scanreco styrningen
Det blir lite on/off på funktionerna när det är kallt ute innan oljan blir varm annars har inte jag nåt negativt och säga

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

Kjell1  
#770283 Ok, tack. Hur gammal är ditt ventil paket och scanreco ungefär?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

Bert1  
#770285 Vagnen va ny 2012 en äldre farbror som köpte det nytt då men hade väl inte kört mer än 12-13 lass på dom åren sen har jag nog kört lika mycket/år sen 2019 så det är ju inte mycket använt så sett

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

svampbob  
#770432
Kjell1 skrev:Pratade med en Verkmästare på en större maskinsäljare om mitt ev köp av huggarvagn. Han sade bl a att det varit några problem med robson. Att stenar fastnat i däckmönstret och när man kopplar in driften, då trycks stenen in i däcket och punkterar det? Någon som hört eller upplevt detta? Min väg in i skogen dom första 800 m är bergkross 0-32, det är vassa stenar... 😬.

Någon som kör enbart med radiostyrt a la scanreko eller autec? Jag funderar lite på det, inte så mycket mer i pris om man då avstår joystick i hytten. Och ingen monterings kostnad för kabel och minijoystick, så pris går nog på ett ut.


Det kan ha sina fördelar med radiostyrt.

https://twitter.com/expensive_fails/sta ... ckY9tMLmSg

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

Kjell1  
#770434 🤭 Japp det kan det ha.

Har ni sett den varianten dom kör med i Europa. En plattform på dragstången, där föraren av kranen står. Det hörde jag från en Estländskt huggarvagns tillverkare på Elmia Wood. Att det varit tillbud på, där dom sålt nya spakpaket till. Ser livsfarligt ut att stå där i mitt tycke... 😬

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

HannuRöj  
#770440 De har lite annorlunda användningområde för skogsvagnar. Virket oftast är vinssat och lunnat vid vägen så traktorn måste inte flyttas som vi gör när vi lastar i beståndet och avlastar vid skogsbilvägen.

Ser verkligen farligt ut. 🙃 Ändo är starka grindar på hyttrutorna vanliga på lunnaren och vinsutrustade traktorer.

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

Kjell1  
#780522 Har nu äntligen beställt en ny huggarvagn👌💪🍻 Efter gått igenom bl a Moheda, Mowi, Vreten, Kronos, Weimer, KTS, Palms, Farma, Country och BMF. Så blev det en BMF 12T2 Pro med skotarbankar och med 14T2 ca 10 cm högre grind, Robson och med broms på alla hjulen. Kranen blev en BMF 750 HP med 2200 kg vinsch. Kolvpump 108 cc, monterad skyddad på dragstången och 150 liters tank. Parker ventilbord, med helt trådlöst fjärrstyrt spaksystem. Så nu går jag i väntans tider, skall vara klar i Jan 2023. Den kommer komplettera min Valtra N124 Hitec twin trac perfekt 👌! Nu hoppas jag på baltpriser på timmer och massaved...😬

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).