Skogsvagn (Huggarvagnar)

Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

50 inlägg 13939 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

Camaro1969  
#768748 hur går dina tankar?

ska du sälja din gamla vagn kanske jag kan vara intresserad, beroende på var den finns mm...
skicka gärna pm isåfall :)

FTG
Användarvisningsbild

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

Kjell1  
#768750 Hej!

Japp hade nog tänkt byta, och då sälja min gamla vagn. Men håller på att utvärdera den nya jag skall köpa. Min Vreten är egentligen alldeles för bra, men saknar ju då broms ich drift. Ger dig besked så snart jag bestämt mig.
Hade hoppats på lite mer feedback från ägare av t ex BMF, Country, KTS, Oniar m m.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768909 Det jag har fått till mig så är dubbelram mer sprickbenägna, de blir för stela.

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

Kjell1  
#768912 Ja jag har hört detta också. Särskilt när jag köpte min Vreten 2009. Så kikade jag på dubbelram oxå. Men många avrådde från det då. Men tror att dom problemen på nyare kärror som tillverkas nu är lösta!?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768919 Våta bromsarna i BB är typiska off road bromsar. Eftersom de inte går att få gatlegala i Tyskland finns det ingen vagntillverkare som offererar dessa. BB finns med trumbroms.

Vågar nog påstå att dubbelramsproblematiken är botad sedan länge hos de kända märkena.

M

Avatar Fallback

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

Ådii  
#768934 Du har inte nämnt om Farma ingår i spekulationerna men jag kan ju ge en input om våran.
Köpte den 2014 och har den nog kopplat 11 månader av året efter traktorn. Har den i skogen, klipper buskar efter diken, riskörning och på vedbacken. Hittills uppskattar jag nog att den har lastat runt 13000m3 virke.
Inget att klaga på vad det gäller konstruktionen av kran eller släp. Enda som havererat är saker från andra tillverkare så som splines på pumpen men inget annat större haveri.

Finns en del att läsa i tråden jag skapat om den här:
Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

Kjell1  
#769004 Tack för tipset ang Farma! Nog missat den lite liksom Multiforest och Möre. Dom 2 senare känner jag inte så mycket för, varför vet jag inte🤔Jag får kolla lite priser och utrustning på Farma. Läste tråden om Farma, och den verkar ju bra! Har nyare Farma dold slang dragning på stickan? Det har jag snöat in på, verkar riktigt bra!

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

valtra mega  
#769018
Morgan Nordin skrev:Våta bromsarna i BB är typiska off road bromsar. Eftersom de inte går att få gatlegala i Tyskland finns det ingen vagntillverkare som offererar dessa. BB finns med trumbroms.

Vågar nog påstå att dubbelramsproblematiken är botad sedan länge hos de kända märkena.

M

Håller med om att dubbelramsproblematiken är botad var väl problem på 80 talet kör med en palms med dubbelram och inga problem med ramen men de med enkel ram jag haft av andra märken förrut har både spruckit och gått av men ingen varnar för att köpa en med enkel ram av någon orsak
Har inget att klaga på på palms är helnöjd med den

Avatar Fallback

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

Ådii  
#769032
Kjell1 skrev:Tack för tipset ang Farma! Nog missat den lite liksom Multiforest och Möre. Dom 2 senare känner jag inte så mycket för, varför vet jag inte🤔Jag får kolla lite priser och utrustning på Farma. Läste tråden om Farma, och den verkar ju bra! Har nyare Farma dold slang dragning på stickan? Det har jag snöat in på, verkar riktigt bra!


Den har inte dold slangdragning på den nyare modellen men den tycks nog vara bättre dragen än på vår, och så finns ju den nyare kranen med enkel utskjut upp till 8m så det ger ju även de lite mindre slang.
Har inte sett den nya kranen själv i verkligheten så har inte kunnat studera den ordentligt.

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

Kjell1  
#769037 Denna BMF kranen tycker jag verkar riktigt bra, till bra pris. Har kollat på många! All slangdragning dold och riktigt bra där den går in i rotatorn.
https://www.bmf.ee/produkter/kranar/bmf-750
Bra prestanda, särskilt på varianten BMF 750 HP, den lyfter med rotator 4T och grip 0,26, ca 1400 kg på 4 m, och ca 660 kg på fullt utskjut 7,50m. Samt den har ett riktigt bra svängmoment på 20,5 KNm.
Just svängmomentet anger flera tillverkare betydligt lägre. Och det är viktigt för mig som har kuperat. Märker att min Vreten trots den är stark, har ibland svårt med en riktigt grov och tung stock, svänga upp mot ett motlut.
Sen att BMF har 3 års garanti, vilket dom flera inte är i närheten av, är ju naturligtvis bra.
Tack ådii input om din, men vill gärna ha mer från ägare av nyare och större Skogvagnar och kranar! Tack på förhand!

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

valtra mega  
#769042 Palms jag har är en 13 tons med 8 m kran
När du jämför vagnar ska du minnas att olika tillverkare uppger viktklassen olika kan vara totalvikt med vagn eller lastvikt
Tror bmf har använt totalvikt och palms använder lastvikt

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

Kjell1  
#769046 Bra tanke, men hade för mig BMF anger lastkapacitet? Och står så, kollade nu på denna https://www.bmf.ee/produkter/skogsvagnar/bmf-14t2-pro som är den av BMF:s vagnar som intresserar mig mest.
Den har en lastkapacitet på 14 ton och en lastarea på 2,8. Palms verkar fina, men den har tokhöjts i pris, den som kostade 399, kostar nu 549😥

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

valtra mega  
#769049 Bmf kan ha ändrat sedan jag köpte blir väl 5 år sedan

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

HannuRöj  
#769059 Var det inte BMF som hade prolemer med vridhus?
Foresboy och någon annan här på sfo byte det på sin knappt inkörda kran. Vilken modell, när och var i trådet var det minns jag tyvärr inte, två år sen eller något.

Hoppas konstruktionen har förändrat senare, om det nu inte var fel monterad vid tillverkning.

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

Kjell1  
#769064 Har läst detta också, men tror det var mer än 2 år sedan? Länge sedan var det i alla fall. Så gött med 3 års garanti och vetskapen om att dom är nr 2 i tillverkning efter Palms och säljer mest i ett flertal länder i Europa, inkl Tyskland.

Så hade dom haft upprepade problem som inte åtgärdades, hade försäljningen nog fallit som en sten!? Just därför jag läst om problem, som även det är med övriga fabrikat, så hoppas jag på mycket feedback här i tråden!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).