Skogsvagn (Huggarvagnar)

Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

50 inlägg 12889 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

Kjell1  
#768281 Tänkte ev köpa en ny huggarvagn. Har en mycket bra ca 12 år gammal Vreten 10 tons vagn med 6,50 m kran, som jag köpte ny. Inga problem med den överhuvudtaget, pedant skött och alltid förvarad i maskinhall. Men behöver en vagn med broms, drift och minijoystick. Har nyligen köpt en Valtra N124 Hitec twin trac, med 90 liters pump, har ca 50 liters flöde vid 1200 varv och mätt upp 220 bars tryck.

Har kikat runt mycket, så har bra koll vad som finns. Dock verkar många tillverkare höjt sina priser rejält, och begär tokmycket. Har tänkt mig ca 12-14 tons vagn, med drift och broms, inte bestämt om Robson eller BB. Kran ca 7,5-8,5 m räckvidd. Kikat bl a på Moheda, Vreten, Kronos, Weimer, KTS, Palms, Country, BMF, ONIAR och MTM.

Känns som flera estländska har uppdaterat sina produkter mer än andra. Tänker på bl a dold slang dragning som verkar riktigt bra. Ang drift hör man från olika grannar om att typ Robson är jättebra, slirar inte på hjulen, aldrig problem medan andra säger tvärtom och tycker det är skit. Samma med bromsar en del tycker trumma, en del skiva.

Har ni därute i skogen någon erfarenhet av dessa, och då framför allt Weimer, KTS, Country, BMF och Oniar? Erfarenhet Robson kontra BB? Parker eller Hydrocontrol Ventil paket? Extra pump och tank? Enkelram eller Dubbel? Broms? Tacksam för erfarenheter, tips och funderingar!

TS
FTG Mowi
Användarvisningsbild

Re: Köp av ny huggarvagn Augusti 2022.

Bert1  
#768295 Kan du få navdrift på samma axel som broms?
Enligt andra diskutioner här så blir det inte tillräckligt drag i driften genom att ta olja från traktorn i jämförelse med eget hydralsystem på vagnen

Användarvisningsbild

Kjell1  
#768301 Går att få broms på samma axel som navdriften, men springer iväg i pris. Så vanligast verkar vara broms på framaxeln och drift på bakaxeln. Sägs att trycket bör vara ca 280-300 bar för att navdriften skall vara starkast. Har mätt upp min valtra till 220 var. Flödet vet jag inte vad som är optimalt. Men pump och tank är nog klart det bästa med min traktor.

TS
Användarvisningsbild

Bert1  
#768321 Tänkte de va smidigt med båda på en axel då hade man klarat sig med kedjor till ett hjulpar om det är halt

Användarvisningsbild

Kjell1  
#768325 Visst är det så. Känns som både drivning med navdrift och broms, på framaxeln hade varit bäst. Tänker att framhjulen lättare då klättrar över t ex en stubbe.

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#768328 Black Bruin har navmotorer med flerskivsbroms men vagntillverkarna på någon anledning har inte tagit dom som tillval. Bromsdelen sitter ytterst på motorn, och en oljekanal mer har borrad genom axeln, annars är de lika.

Användarvisningsbild

Kjell1  
#768336 Jag har hört att det finns, och jag pratade med BB:s distributör i Sverige. Och dom bekräftar det, och att priset inte skulle vara så mycket högre än en "standard" BB. Men exakt som du säger, ingen tillverkare/säljare verkar vilja/kunna erbjuda detta. En annan sak som jag lagt märke till, är vad olika tillbehör kostar, hos olika fabrikat. En radiostyrd vinsch av samma fabrikat kan kosta mellan 18 000 - 38 000 kr hos olika vagn tillverkare??? Samma med BB, kan skilja stora belopp mellan olika vagnar.

TS

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Bert1 skrev:Tänkte de va smidigt med båda på en axel då hade man klarat sig med kedjor till ett hjulpar om det är halt

....och så boggilyft på det *fantiserar* 😀

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#768368 det har blivit dyrt, kollade på en palms som ifjol kostade 400, exakt samma vagn begär de nu 550 för

Användarvisningsbild

Kjell1  
#768370 Exakt, kollat på den Palms oxå, tidigare 399, nu 549...?

Jag undrar hur mycket vagnstillverkarnas priser från deras leverantörer höjts? Som stålet, hydrauliken, däck/fälg etc.

Även priser för el och energi påverkar naturligtvis produktionen.

Nu sedan en tid har ju stålpriserna vänt ned ordentligt. Och lönerna har inte gått upp.

Den Palms i delar, innan svetsad och hopmonterad kostar kanske 150-200??? Så en höjning där på 20%-25% gör ju bara 30 000 kr - 50 000 kr, så höjer dom 150 000 så 👎 😤

Denna Palms har höjts med 40% på ett år. Året innan den kostade 399 kostade den 349, men utrustning skiljer väl också marginellt till, t ex dom ändrade från on/off på robson, till att det var justerbar hastighet.

Så känns som dom flesta tillverkare höjt priserna rejält, och deras marginal i kronor måste vara häftig!

Men ryktas att orderingången på nya kärror faller duktigt här i Sverige, så vi får se hur länge dom orkar hålla uppe priserna?

Man kanske skulle gå ihop ett gäng och förhandla till bättre priser? Jag jag och mina vänner gjort ofta på bil och MC.

TS

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768381 Kronan har fallit mot euron

r93  
#768390 För att inte tala om dollarn!

maltex  
#768432 Har inte Nordfarms tidigare kampanjer på Palmsvagnarna varit prisvärda mot andra tillverkare. 12 tonsvagnen för 349-399 med den utrusningen måste ha varit rena fyndet.

Användarvisningsbild

Kjell1  
#768435 Ja svenska pesetan är nere i källarn och har så varit några år, inte kul... 😬

https://www.xn--dkbrnde-pxa.dk/ovntoerr ... aende.html

Denna länken kan pigga upp oss skogsdiggare/ägare 2 kbm björkved i Danmark.
Ca 3300 sek per kubik, inkl moms frakt och frakt hem, men ändå 3300...😬 All björkved verkar ändå vara slutsåld. Kanske dax för oss skogsägare att få riktigt betalt för vår råvara, så vi han betala ordentlig för våra underentreprenörer som känns i många fall vara underbetalda som vi!

TS
Användarvisningsbild

Kjell1  
#768436 Maltex visst var Palms prisvärd, med tanke på att flera tjänade på affären, både Palms, Nordfam och åf. Men nu kostar den 569, nu känns det som dom skall ta igen... Förövrigt tror jag modellen med tillverkare, importör och åf, kommer på sikt försvinna. Se på vad New Holland och Pöttinger gjorde, skalade bort importörsledet för att få ned priset mot slutkund. Detta kommer ske med mer produkter!

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).