tor 11 aug 2022, 07:10#766740
Visst går det lösa, frågan är om det egentligen är värt det.
I sin enklaste form skulle man kunna sätta en T-koppling till traktorns uttag, samt en kran för att stänga till bromsventilen eftersom denna släpper oljan till tank när du inte trampar på pedalen. Då kan du lägga tryck med ett hydrauluttag och sedan sätta spaken i flytläge för att bromsarna säkert ska släppa helt. Använd med fördel ett uttag med kickout om du har, då går spaken tillbaka till neutral när tryck uppnåtts utan att du behöver hålla i den. Bromsarna skall egentligen inte ha mer än 150bar, men tror det går bra så som du tänkt använda det.
Om det sedan är värt det är frågan. Nu vet jag inte hur din terräng ser ut. Men med tom vagn om det lutar en del räcker inte alltid vagnsbromsen till för att hålla still ekipaget, särskilt inte om det är snö. Vagnen väger för lite och broms brukar bara vara på en axel som standard så då kanar hjulen. Bromsverkan är det inget fel på, men vikten på tom vagn blir för låg i vissa lägen för att lita på enbart den.
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II