Skogsvagn (Huggarvagnar)

Moheda 121 WD

18 inlägg 4677 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Moheda 121 WD

Valtra 112  
#766704 Hej
Jag har beställt en ny skogsvagn, Som ja ska få levererad om drygt 1 månad. Men min fråga är om någon har kommit på någon lösning på så man kan köra på vagnens bromsar när man stannar för å lasta? Har en Valmet 6400 med krycka! Tacksam för idéer och lösningar



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Moheda 121 WD

Bert1  
#766706 De där får du nog förklara lite bättre vad du menar

Avatar Fallback

Re: Moheda 121 WD

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766714
Valtra 112 skrev:Hej
Jag har beställt en ny skogsvagn, Som ja ska få levererad om drygt 1 månad. Men min fråga är om någon har kommit på någon lösning på så man kan köra på vagnens bromsar när man stannar för å lasta? Har en Valmet 6400 med krycka! Tacksam för idéer och lösningar

Du menar att du vill låsa bromsarna på vagnen istället för att dra handbromsen?
Typ att styra dom via de vanliga hydraluttaget?

Avatar Fallback

Re: Moheda 121 WD

Valtra 112  
#766717 Ja precis om de går att lägga tryck på dom, eller hur man hade kunnat löst de.
Min första tanke är ju att ja hade velat haft en el ventil som hade kunnat styrt de.

   TS
Avatar Fallback

Re: Moheda 121 WD

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766721 Nu vet jag inte om du har bromsventil på traktorn?
En annan variant hade varit ersätta ”kryckan” med en elstyrd hydralkolv som på hitech modellerna av valtran.
Kolven har en fjäder som fixar handbroms och släpper när den trycksätts sen.
Finessen med de är att när motorn stängs av försvinner trycket och handbromsen dras automatiskt

Avatar Fallback

Re: Moheda 121 WD

Valtra 112  
#766723 Jag har allt bromsuttag på traktorn. Jo de klart men ja tänkte mest använda de med lastning i skogen när de blir mycke stop.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Moheda 121 WD

Bert1  
#766725 Är väl bara och sätta bromsslangen på ett ledigt hydraluttag

Användarvisningsbild

Re: Moheda 121 WD

generationsskifte  
#766732 Är inte allt för kunnig på maskiner men på vår Moheda 13t så kunde vi inte koppla bromsarna på 6400:an som saknar bromsuttag.

Avatar Fallback

Re: Moheda 121 WD

Valtra 112  
#766734
Bert1 skrev:Är väl bara och sätta bromsslangen på ett ledigt hydraluttag


Men då har ja inte vanliga bromsen på kärran el går de att sätta ett T-rör på broms slangen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Moheda 121 WD

Bert1  
#766736 Ja nä så är det ju.
Det får nån som är klurigare än mig svara på för som jag ser det med nån extra kran man skall ändra på så är risken att rätt vad det är så har den glömts vid nåt tillfälle med risk för överhettade bromsar som följd

Användarvisningsbild

Re: Moheda 121 WD

JohannesG  
#766740 Visst går det lösa, frågan är om det egentligen är värt det.

I sin enklaste form skulle man kunna sätta en T-koppling till traktorns uttag, samt en kran för att stänga till bromsventilen eftersom denna släpper oljan till tank när du inte trampar på pedalen. Då kan du lägga tryck med ett hydrauluttag och sedan sätta spaken i flytläge för att bromsarna säkert ska släppa helt. Använd med fördel ett uttag med kickout om du har, då går spaken tillbaka till neutral när tryck uppnåtts utan att du behöver hålla i den. Bromsarna skall egentligen inte ha mer än 150bar, men tror det går bra så som du tänkt använda det.

Om det sedan är värt det är frågan. Nu vet jag inte hur din terräng ser ut. Men med tom vagn om det lutar en del räcker inte alltid vagnsbromsen till för att hålla still ekipaget, särskilt inte om det är snö. Vagnen väger för lite och broms brukar bara vara på en axel som standard så då kanar hjulen. Bromsverkan är det inget fel på, men vikten på tom vagn blir för låg i vissa lägen för att lita på enbart den.

Avatar Fallback

Re: Moheda 121 WD

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766744 En av anledningarna till att föreslog elstyrd handbroms på traktorn

Användarvisningsbild

Re: Moheda 121 WD

Bert1  
#766747 Gäller nog och ha ett enkelverkande uttag till broms för grannen gjorde som du säger Johannes men det luktade rätt rejält om bromsarna när han kom hem första gången
Och på hans Valtra iallafall så blev där ett lätt tryck som petade ut klossarna (tryckte lätt tillbaka med en skruvmejsel) när det uttaget stod i dubbelverkande flytläge men försvann när vi ändrade till enkel.
Menar du elhandbroms på vagnen då gnisten83 ?

Avatar Fallback

Re: Moheda 121 WD

Benny Nilsson  
#766791 Es hydagent har en ombyggnadssats för elektrisk handbroms typ som Gnisten föreslår. Då slipper man ju spaken på golvet också. Men den bromsar ju bara traktorn. Den går även automatiskt in när man stänger av traktorn.

Avatar Fallback

Re: Moheda 121 WD

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766804
Bert1 skrev:Menar du elhandbroms på vagnen då gnisten83 ?

Nej på traktorn, ungefär som på hitech

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).