Skogsvagn (Huggarvagnar)

Välja bättre beg skogsvagn

8 inlägg 3610 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Välja bättre beg skogsvagn

X-lon  
#762467 Jag går i tankarna att skaffa mig en bättre skogsvagn inför nästa säsong och behöver lite tips på vad man ska leta efter.

Min första fundering är storleken på vagn till en fiat 680 den jag har nu fick jag till 8st 1,5m3 med 30cm ved. Hur mycket får ni till på ett lass med 4m-4,5m ved?
1656619347_dsc_0918.jpg




   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Välja bättre beg skogsvagn

Bert1  
#762490 Skulle väl säga en 9tons vagn och då brukar kranen ligga runt 6-6,5m lite beroende på märke
Själv Har jag en Mohedavagn (M91 med k35kran) i just denna storlek är min första så har inget och jämföra med
Det jag saknar på min men finns som tillbehör är en 3dje banke när man kör långa bitar el ris

Avatar Fallback

Re: Välja bättre beg skogsvagn

X-lon  
#762963 Ja man måste väl upp till 9ton om det ska finnas några längre kranar annars hamnar man på 4-5m.
Jag lånade en 8tons vagn och provade och köra ett par lass för att se hur tungt det gick och ett fullt björklass gick tungt för fiaten. Så en 9ton kanske blir väl stort.?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Välja bättre beg skogsvagn

Bert1  
#762980 Ja det är ju mycket som spelar in
Bara en sån sak som längden på virket/veden gör ju en del sen kan man som en del säger "du behöver inte köra med fulla lass"
Men du måste ju ha rätt redit lass på din vagn om du får ut 12m stjälpt

Avatar Fallback

Re: Välja bättre beg skogsvagn

X-lon  
#763347 Ja när jag gjorde i stackarna så blev dom lite väl stor, det är 1,86m på bredden och 1,4m hög.
Men oftast är ju veden rätt krokig så det blir lite struligt på vagnen då går det bra nu var det rätt jämn grova stockar då blev det tungt oxå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja bättre beg skogsvagn

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#764896 En 9-10t går inte tyngre än en 8t, brukar vara lite större hjul så det både bär bättre samt rullar lättare.

Användarvisningsbild

Re: Välja bättre beg skogsvagn

rokon  
#764937 Det absolut bästa begagnat köpet tycker jag man gör om man köper en KTS huggarvagn, det är kvalite och mycket kraftigt byggd, detta gäller även vridhuset. Själv använder jag endast meterved i pannan så kan ej ge uppgifter om M3

Avatar Fallback

Re: Välja bättre beg skogsvagn

X-lon  
#765025 Hittade en weimer we-8 som jag fick till bra pris. Den har dock inte ramstyrning men jag klarar mej nog ändå det blir mest väg åka.

Har ni några bilder på hur ramstyrningen ser ut på en weimer vagn så skulle det va intressant om det ska smidas i framtiden?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).