bondenfredrik skrev:Hej, kör just nu valtra n121 advance och en möre 6475,och 9 tons vagn. 6.7m kran, - 08 körd ca 6000m3. Har 1km som längst till skogen, byaväg. Äger just 100hektar, varav hälften redo för andra gallring inom 10 år.
Huggde i år 600m3 i andra gallring som jag kör ut, hugger manuellt.
Frågan, kommer byta vagn/kran till nytt år för jag har gett upp med att orka köra möre mer, svetsar/ byter slangar om vartannat trots att jag försöker uppdatera den varje år...
Såå, jag kommer köpa med elektronisk styrning. Vagn ca 12- 15ton kran minst 7.3, helst större.
Jag jar 3 val att välja mellan, oniar. BMF, MTM forest ( gamla weimer, dock helt nydesignat, otrolig fin vagn)
Men min största fråga, med den info ni har om mitt skogsbruk, skulle ni rekommendera att välja litet mindre ekipage, 7m kran 12ton vagn, och på det sättet slippa billigare undan, oxh kanske skona skog och traktor. Eller anser ni att m3 per år kan räcka för att punga ut 100000 extra för längre kran och vagn och kanske komma upp i en mer proffesionell version av vagnar..
jonko skrev:Vi har en BMF10t2pro med 720 kran, det är egentligen en förbannat fin kärra. skulle jag köpa en ny idag, så skulle jag köpa 11t med singel ram även fast jag inte tycker om det bara för att kunna skjuta fram hjulen just en aningen och få bättre följsamhet.
Den vi har är vald med tanke på pris kvalitet och utformning. är egentligen nog jätte nöjd faktiskt. lite små saker skulle kunna vara annorlunda.
bondenfredrik skrev:jonko skrev:Vi har en BMF10t2pro med 720 kran, det är egentligen en förbannat fin kärra. skulle jag köpa en ny idag, så skulle jag köpa 11t med singel ram även fast jag inte tycker om det bara för att kunna skjuta fram hjulen just en aningen och få bättre följsamhet.
Den vi har är vald med tanke på pris kvalitet och utformning. är egentligen nog jätte nöjd faktiskt. lite små saker skulle kunna vara annorlunda.
Köpte exakt en sån förra fredan, har spenderat helgen med att flytta ventilbordet in under krantornet, har hydraulisk förstyrt med propo elstyrning på utskjut och grip.
En fråga åt er, det var tre slangar till ventilbordet, tryck ena. Sedan en lika grov retur och till sist 1 liten retur?
Kan ja koppla de två grova till + och - på min valtra n121 och den lilla på returen på traktorn? Försäljaren sa att det kanske var så att båda två returerna skulle kopplas till skilda fri returer till tanken? Att det ej fick finnas det minsta motstånd i nån av dem, vilket det finns i ett vanligt hydrauluttag sa han..
bondenfredrik skrev:Neij, ingen ls på traktorn, och vad jag förstår inte heller på kärran. Tror mer på föregående, att jag måste fixa 2st returer..
Fredi skrev:bondenfredrik skrev:Neij, ingen ls på traktorn, och vad jag förstår inte heller på kärran. Tror mer på föregående, att jag måste fixa 2st returer..
Helt korrekt, 2 returer är det bästa alternativet. Fungerar även att sätta de 2 grova slangarna till + och - på traktorn som du nämnde. Den klena skall vara till fri retur. Traktorns retur som finns färdig har mottryck pga att den går via filtret till "tank" . Går att pröva med den klena dit men om kranen går knyckigt eller annars beter sig konstigt är det för mycket mottryck. Det bästa alternativet är att få både grova och klena returen direkt till "tank"