Skogsvagn (Huggarvagnar)

gaffeldrag till timmerkärra

8 inlägg 4106 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

gaffeldrag till timmerkärra

Vildmark  
#750656 Hej. Jag har en timmervagn med hitchögla. Tyvärr saknar jag hitchkrok på traktorn och har endast en enkelläpp som drag. Jag behöver således få tag på en gaffeldragsögla till kärran. Jag har letat som en tok och det verkar inte finnas några färdiga att köpa. Ska man verkligen behöva svetsa en själv? Kärran är en Gisebo.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: gaffeldrag till timmerkärra

MrStraightpull  
#750662 Är väl bättre att sätta gaffeldrag på traktorn

Användarvisningsbild

Re: gaffeldrag till timmerkärra

Vildmark  
#750696 kanske,men jag tror det blir mkt billigare med gaffel på kärran. En hitchögla kostar runt 600-1000kr, så en gaffel till kärran borde kosta därikring. Ett gaffeldrag till traktorn kostar från 3000kr och uppåt. Lättare att byta på kärran med då jag redan lossat öglan.

   TS
Avatar Fallback

Re: gaffeldrag till timmerkärra

tallen100  
#750702 Är väl inte så svårt att tillverka en överdel och fästa i det befintliga draget på traktorn och göra om det till gaffeldrag.

Användarvisningsbild

Re: gaffeldrag till timmerkärra

Mattias_E  
#750715 Vad har du för traktor, till vissa är det vanligare med gaffeldrag än till andra, dvs, det kanske finns att hitta begagnat.

Annars kan en smed eller mekanisk verkstad med lätthet fixa ett en gaffel till kärran. Montera bara av öglan så att de kan ha den som referens för dimensioner, längd m.m. till infästningen.
Går att tillverka en gaffel till traktordraget, men det är mer jobb. Ska man dessutom borra i draget för att kunna sätta bultförband så påverkar man hållfastheten. Äldre drag till gamla traktorer brukar oftast vara av klenare material.

Själv så hittade jag en gammal utanpåliggande gaffel som jag modifierat så den passar mitt drag och sitter då skruvat med en bult i ordinarie sprinthål. Kanske inget jag hänger på en fullastad timmerkärra på dock.

Till Hitch-öglan på vagnen finns färdiga adaptrar att köpa t. ex. hos OIE för att få ett lagom stort sprinthål så inte öglan glappar.
https://www.olssonparts.com/se/sv/product/utrustning/tillbehor/slapkarror-och-vagnar/drag/54699

Lägger in ett exempel på hur jag menar, inte mitt gaffeldrag, mitt har motsvarande godstjocklek som den nedre tungan.
1646161454_gaffeldrag_1.jpg

Användarvisningsbild

Re: gaffeldrag till timmerkärra

Vildmark  
#750724 traktorn är en gammal fordson power major från 1959.

   TS
Avatar Fallback

Re: gaffeldrag till timmerkärra

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751379 Gör gaffel på traktor samt en bussning i dragöglan

Avatar Fallback

Re: gaffeldrag till timmerkärra

Piraboin  
#751454 https://www.afsa.nu/product/dragkrok-nato-style-15-ton

Bild


bulta fast den här på dragarmen och montera tillbaka dragöglan de borde gå

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).