Skogsvagn (Huggarvagnar)

Moheda hjul

5 inlägg 3973 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Moheda hjul

Per1234567  
#749911 Hej är de nån som ha bytt hjul på sin moheda m101 till 500 har prov montera 500/50-17 men däcken tar i bogin hur ha ni gjort flyttat centrum på fälg vill inte kapa å härja mä vagnen eller finns de nån fälg som passar direkt? 😀



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Moheda hjul

Bert1  
#749935 Är det mycket du behöver flytta ut hjulet?
Är det lite så går det med en spacerplatta annars måste det till en fälg med annat offset

Användarvisningsbild

Re: Moheda hjul

Per1234567  
#750418 Ja tror de va ungefär 6cm

   TS
Användarvisningsbild

Re: Moheda hjul

HannuRöj  
#750422 Finns två alternativa fälgar, med -70 och 0 offset. https://www.ikh.fi/sv/dack-inkl-falg-50 ... -70-a0024b

Nolloffset sitter vanligtvis på vagnar som har den storlek som standard. Hjulnav blir optimaliskt belastat, så att vikten är jämn på boda två hjullager.
Fäljarna med minusoffset är byggt precis för byte mot en storlek breddare hjul. Allt extrabredd jämfört mot 400/60-15,5 blir då på utsidan. Finns hjul med minusfälgar som tillval på nya vangnar så ingen större betydelse har det väl i praktiken, men i princip är hållbarheten på kostruktionen något sämre.

Användarvisningsbild

Re: Moheda hjul

Lillesves  
#760955
Per1234567 skrev:Hej är de nån som ha bytt hjul på sin moheda m101 till 500 har prov montera 500/50-17 men däcken tar i bogin hur ha ni gjort flyttat centrum på fälg vill inte kapa å härja mä vagnen eller finns de nån fälg som passar direkt? 😀

Hur har det gått? Har du fått monterat hjulen på vagnen?
Jag funderar också på att byta till 500-hjul på M101.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).