Skogsvagn (Huggarvagnar)

Instabil Källefall skogskran

6 inlägg 2995 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Instabil Källefall skogskran

Ebbe14  
#748140 Hej!

Jag har en Källefall skogskran 310, 6,3 m som sitter monterad på en Moheda boggi vagn 9T. Har haft allt i ca 3-år men kranen är otroligt instabil. Fäller jag ner stödbenen så lättar hjulen på boggin bara att jag fäller ut kranen i sidan(utan last). Tar jag en normal stor stock eller ett lass ris med gripen o viker upp på vältan, utan utskjut så kan jag nästan lova att allt välter. Går väl ok när vagnen är från halvfull o uppåt. Provat att vrida ramstyrningen vid lyft o stödben nere då klart, då blir det lite lite bättre. Även flyttat ut det ena stödbenet från fästet runt 10- cm på prov o då blir det lite bättre med. Grannen har en Moheda kran, ca samma längd från slutet 90-tal. Han behöver aldrig stödbenen, utan kan bara vrida midjan lite. Är det fler som lider med samma problem på kranen? Han jag köpte den av sade exakt det samma:)! Tacksam för erfarenheter på exakt denna kran o vad har ni gjort för att avhjälpa problemet. Fått tips om vattenfyllda däck o ev. Skjuta boogin men det ska ju verkligen inte behövas. Känns som att kranpelarens höjd skapar fel tyngdpunkt som gör att allt vrids kring det stödben som får vikten på sig vid lyft./ Jonas



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Instabil Källefall skogskran

Crillelindgren  
#748215
Ebbe14 skrev:Hej!

Jag har en Källefall skogskran 310, 6,3 m som sitter monterad på en Moheda boggi vagn 9T. Har haft allt i ca 3-år men kranen är otroligt instabil. Fäller jag ner stödbenen så lättar hjulen på boggin bara att jag fäller ut kranen i sidan(utan last). Tar jag en normal stor stock eller ett lass ris med gripen o viker upp på vältan, utan utskjut så kan jag nästan lova att allt välter. Går väl ok när vagnen är från halvfull o uppåt. Provat att vrida ramstyrningen vid lyft o stödben nere då klart, då blir det lite lite bättre. Även flyttat ut det ena stödbenet från fästet runt 10- cm på prov o då blir det lite bättre med. Grannen har en Moheda kran, ca samma längd från slutet 90-tal. Han behöver aldrig stödbenen, utan kan bara vrida midjan lite. Är det fler som lider med samma problem på kranen? Han jag köpte den av sade exakt det samma:)! Tacksam för erfarenheter på exakt denna kran o vad har ni gjort för att avhjälpa problemet. Fått tips om vattenfyllda däck o ev. Skjuta boogin men det ska ju verkligen inte behövas. Känns som att kranpelarens höjd skapar fel tyngdpunkt som gör att allt vrids kring det stödben som får vikten på sig vid lyft./ Jonas


Bäste är nog att skjuta boogien lite närmare kranen, samt vätskefylla.

Avatar Fallback

Re: Instabil Källefall skogskran

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748389 På horisontellt underlag spelar tyngdpunktens höjd ingen roll för vältbenägenheten.
Vad har du för stödben?
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Instabil Källefall skogskran

Ebbe14  
#748398 Hej! Det är V-stödben som åker ner/Jonas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Instabil Källefall skogskran

Ebbe14  
#748399
Morgan Nordin skrev:På horisontellt underlag spelar tyngdpunktens höjd ingen roll för vältbenägenheten.
Vad har du för stödben?
Morgan

Hej! Det är V-stödben/Jonas

   TS
Avatar Fallback

Re: Instabil Källefall skogskran

alias  
#748401
Ebbe14 skrev:Hej!

Jag har en Källefall skogskran 310, 6,3 m som sitter monterad på en Moheda boggi vagn 9T. Har haft allt i ca 3-år men kranen är otroligt instabil. Fäller jag ner stödbenen så lättar hjulen på boggin bara att jag fäller ut kranen i sidan(utan last). Tar jag en normal stor stock eller ett lass ris med gripen o viker upp på vältan, utan utskjut så kan jag nästan lova att allt välter. Går väl ok när vagnen är från halvfull o uppåt. Provat att vrida ramstyrningen vid lyft o stödben nere då klart, då blir det lite lite bättre. Även flyttat ut det ena stödbenet från fästet runt 10- cm på prov o då blir det lite bättre med. Grannen har en Moheda kran, ca samma längd från slutet 90-tal. Han behöver aldrig stödbenen, utan kan bara vrida midjan lite. Är det fler som lider med samma problem på kranen? Han jag köpte den av sade exakt det samma:)! Tacksam för erfarenheter på exakt denna kran o vad har ni gjort för att avhjälpa problemet. Fått tips om vattenfyllda däck o ev. Skjuta boogin men det ska ju verkligen inte behövas. Känns som att kranpelarens höjd skapar fel tyngdpunkt som gör att allt vrids kring det stödben som får vikten på sig vid lyft./ Jonas


Något som inte hjälper dig rent praktiskt med problemet, men som kan skapa förståelse för skillnaden mellen din och grannens skogsvagn är att leta upp broschyrerna för resp. vagns- och kranmodell och jämföra både vagnarnas bredd, men även hur tung kranen är i förhållande till vagnen.

Jag har för mig att jag konstaterade att t.ex
Vretens 40-65 kran var rätt tung i förhållande till Mohedas av motsvarande längd och lyftkapacitet.

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).