Skogsvagn (Huggarvagnar)

Glapp i mohedakran

11 inlägg 2149 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Glapp i mohedakran

rydet  
#746010 Höll inte riktigt uppsikt och märkte inte att fästbulten på ena sidan lossnade så hela sprinten vandrade ut en bit.
Lyckades knacka dit den på plats igen men jag hade ju svängt med kranen så utrymmet har ju böjts ut lite så det blir ett glapp på kanske 5 mm.
Skickar med bild på vilken sprint jag menar, inringat i rött.
Hur åtgärdar jag detta enklast?
Finns det något sätt att trycka ihop öronen eller vad man ska kalla det så det blir tight igen?
Jag antar att det inte är någon mening att banka med storsläggan? Eller kan det gå?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Glapp i mohedakran

alias  
#746025
rydet skrev:Höll inte riktigt uppsikt och märkte inte att fästbulten på ena sidan lossnade så hela sprinten vandrade ut en bit.
Lyckades knacka dit den på plats igen men jag hade ju svängt med kranen så utrymmet har ju böjts ut lite så det blir ett glapp på kanske 5 mm.
Skickar med bild på vilken sprint jag menar, inringat i rött.
Hur åtgärdar jag detta enklast?
Finns det något sätt att trycka ihop öronen eller vad man ska kalla det så det blir tight igen?
Jag antar att det inte är någon mening att banka med storsläggan? Eller kan det gå?


Det går inte att sätta dit enexpanderbult för att lösa problemet?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Glapp i mohedakran

lerbo  
#746050 Funkar nog med en rejäl tving

Användarvisningsbild

Re: Glapp i mohedakran

Ängagärdet  
#746053 Avlasta kranen ta ut sprinten sätt igenom en gängstång å dra ihop.

Avatar Fallback

Re: Glapp i mohedakran

alias  
#746062
alias skrev:
rydet skrev:Höll inte riktigt uppsikt och märkte inte att fästbulten på ena sidan lossnade så hela sprinten vandrade ut en bit.
Lyckades knacka dit den på plats igen men jag hade ju svängt med kranen så utrymmet har ju böjts ut lite så det blir ett glapp på kanske 5 mm.
Skickar med bild på vilken sprint jag menar, inringat i rött.
Hur åtgärdar jag detta enklast?
Finns det något sätt att trycka ihop öronen eller vad man ska kalla det så det blir tight igen?
Jag antar att det inte är någon mening att banka med storsläggan? Eller kan det gå?


Det går inte att sätta dit enexpanderbult för att lösa problemet?

MVH
Alias


Såg nu när jag läste igenom övriga svar att jag nog tolkat det uppkomna problemets natur helt fel. Trodde öronen som bulten sitter i hade fått ovala hål, men du menar att avståndet mellan öronen har ökat jmf tidigare?

Hur gammal är kärran (är den tämligen ny så borde det väl nästan vara ett garantiärende för FTG om bultarna inte är tillräckligt åtdragna)?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Glapp i mohedakran

rydet  
#746063 Det var ingen dum idé med gängstången , det kan nog funka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Glapp i mohedakran

rydet  
#746064
alias skrev:
alias skrev:
rydet skrev:Höll inte riktigt uppsikt och märkte inte att fästbulten på ena sidan lossnade så hela sprinten vandrade ut en bit.
Lyckades knacka dit den på plats igen men jag hade ju svängt med kranen så utrymmet har ju böjts ut lite så det blir ett glapp på kanske 5 mm.
Skickar med bild på vilken sprint jag menar, inringat i rött.
Hur åtgärdar jag detta enklast?
Finns det något sätt att trycka ihop öronen eller vad man ska kalla det så det blir tight igen?
Jag antar att det inte är någon mening att banka med storsläggan? Eller kan det gå?


Det går inte att sätta dit enexpanderbult för att lösa problemet?

MVH
Alias


Såg nu när jag läste igenom övriga svar att jag nog tolkat det uppkomna problemets natur helt fel. Trodde öronen som bulten sitter i hade fått ovala hål, men du menar att avståndet mellan öronen har ökat jmf tidigare?

Hur gammal är kärran (är den tämligen ny så borde det väl nästan vara ett garantiärende för FTG om bultarna inte är tillräckligt åtdragna)?

MVH
Alias


Ja precis , det är avståndet mellan öronen, svårt att beskriva i text.
Det är en gammal vagn och många tusen kubik körda så detta får man nog arkivera under eget slarv… 😃

   TS
Användarvisningsbild

Re: Glapp i mohedakran

skogsjan695xl  
#746067 Storsläggan skulle jag ta. Tar du gängstång kan du ju lika gärna trycka andra örat inåt ist. Om inte du värmer upp det utböjda örat.

Användarvisningsbild

Re: Glapp i mohedakran

machonisti  
#746107 Båda alternativen!
Gängstången för att få trycket släggan på den sidan som skall formförändras. Kanske du klarar dig med mellansläggan och lättare kan kontrollera arbetet.

Avatar Fallback

Re: Glapp i mohedakran

adahlm  
#746435 Råkade ut för precis samma förra veckan på min M40,. Men på min fanns det en M16-skruv på andra sidan av tappen. Så den spände ihop hela paketet och det blev glappfritt i sidled

Avatar Fallback

Re: Glapp i mohedakran

adahlm  
#746438
1643659773_screenshot_20220131-220744.png


En bild ännu..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).