Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kvistkniv skogskärran

8 inlägg 2294 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kvistkniv skogskärran

Sture Andersson  
#745655 Har haft en ide ett par år om att sätta en kvistkniv på skogskärran mellan stolparna längs bak ,men har inte blivit av .
Tänkte höra om nån har satt på nått liknande ,om det finns färdigt att köpa .
Blir ju alltid nån gren kvar som inte blivit kapad ,tänkte då att när jag lassar drar jag av den på kniven .
Nån som testat ?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Kvistkniv skogskärran

hlb  
#745662 Tänker du ha kniven längst upp på stöttorna och längs med vagnen?

Avatar Fallback

Re: Kvistkniv skogskärran

Sture Andersson  
#745665
hlb skrev:Tänker du ha kniven längst upp på stöttorna och längs med vagnen?

Ja så tänker jag ,har väl knappt en meter mellan dom sista stöttorna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvistkniv skogskärran

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745668
Sture Andersson skrev:
hlb skrev:Tänker du ha kniven längst upp på stöttorna och längs med vagnen?

Ja så tänker jag ,har väl knappt en meter mellan dom sista stöttorna.


Bra ide'! 👍

Användarvisningsbild

Re: Kvistkniv skogskärran

hlb  
#745671 Enda nackdelen jag ser är att när jag har långt timmer, vill jag komma åt att lyfta mitt på och det är mellan de bakre stöttorna. Skulle det räcka med en kort förlängning av stöttan med ett utskuret V uppifrån, som är skarpslipat? Sänka ner kvisten i V-kniven???

Avatar Fallback

Re: Kvistkniv skogskärran

alias  
#745675 Vore det inte enklare att svetsa på en vinkel (som en kvistkniv) på ena sidan av den yttre skalmen på gripen, och bara dra gripen utmed stammen?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Kvistkniv skogskärran

Fredrik Reuter  
#745687 Detta är spännande, vi har haft diskussioner om detta tidigare, ex: Kvistkniv till kärra? och Kvistknivar på vipparmen (vilda tankar). 👍

Avatar Fallback

Re: Kvistkniv skogskärran

Sture Andersson  
#745835 Min tanke är ju att kniven är som kniven på en skördare ,så drar du stocken med svängen på kranen full fart ,det tillsammans med tyngden i stocken ,gör ju att du får rejäl energi .Konsten är ju att få till en kniv med lagom radie ,och skarp
Att kniven skulle vara ivägen vid lastning tror jag inte ,jag är aldrig inne mellan dom stötterna ,dom sitter 80 cm från varan .
Det bästa hadde ju varit en kniv från en skördare ,som är skrotad .Det är ju inte så lätt få till nått med radie och vara härdad.
Sen kommer det ju inte gå få av en grov grangren ,men retliga grenar på några cementer vore inte fel få bort.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).