Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vinch problem

10 inlägg 2336 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vinch problem

Fredsduvan  
#744909 Övertog fars huggarvagn. Men jag blir inte klok på hur jag ska få ut wire utan trassel. Då far inte är i livet så kan jag inte fråga. Jag kan köra vinschen ut och in men hittar inget friläge där jag kan dra ut wire manuellt. Då jag inte har radiostyrning och kör vinschen ut så blir det trassel innan jag hinner tillbaka till vagnen och kan slå om till vinch in igen.
Vagnen är en 9ton Möregripen 6030. Någon som känner igen vinschen? Eller har ett hydraulschema ?
Gärna ett schema för hela kranen då allt stannar när man använder vinch. Så frågan är även hur den är inkopplad.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Vinch problem

Amatörhuggare 62  
#744913 Rullen framför vinschtrumman , sitter den på en hävarm liksom?
Undrar om den styr, någon ventil vid trumman.
Så när du drar, i vajern ska det mata ut. Å släpper du, ska det stanna.

Avatar Fallback

Re: Vinch problem

Amatörhuggare 62  
#744914 Friläge skall bli, när du aktiverar rullen.
En ide' jag funderar på.

Användarvisningsbild

Re: Vinch problem

Heavy_D  
#744938 Det kan inte funka att binda vinch i träd, köra ut vinch och köra traktor framåt samtidigt?

Avatar Fallback

Re: Vinch problem

80-90  
#744948 Det lilla man ser av wire på bilden så ser den sliten ut . Byt den så tror jag den vill löpa bättre m mindre trassel

Användarvisningsbild

Re: Vinch problem

Fredsduvan  
#744977
Amatörhuggare 62 skrev:Rullen framför vinschtrumman , sitter den på en hävarm liksom?
Undrar om den styr, någon ventil vid trumman.
Så när du drar, i vajern ska det mata ut. Å släpper du, ska det stanna.

Yepp, det är en ventil som påverkas av rullen. Men blir inte klok på vad den sysslar med 🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinch problem

Fredsduvan  
#744978
Heavy_D skrev:Det kan inte funka att binda vinch i träd, köra ut vinch och köra traktor framåt samtidigt?

Får prova det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinch problem

Fredsduvan  
#744979
80-90 skrev:Det lilla man ser av wire på bilden så ser den sliten ut . Byt den så tror jag den vill löpa bättre m mindre trassel

Tror inte den är så sliten men trasslar rejält när jag tvingas köra ut den . Får försöka dra ut och vincha in med lagom motstånd så den lägger sig rätt

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinch problem

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744983 Om du drar ut vajern och den vill rulla ihop sig om den är ospänd ute på marken ska du kasta den o köpa ny vajer.
Den ska ligga platt på backen bara

Avatar Fallback

Re: Vinch problem

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744995 Delen till höger om rullen är för sliten, till vänster på trumman ser mer OK ut (från detta håll). Är det bara några meter, fundera på att kapa av den.

Givetvis trasslar det om du sitter inne i traktorn och matar ut wiren, du måste dra i den samtidigt som du matar (eller koppla i friläge).

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).