Skogsvagn (Huggarvagnar)

Snabbkoppling el

7 inlägg 1768 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snabbkoppling el

mno011  
#744349 På min nya huggarvagn är elkopplingen till driften idag en lös dosa.
Jag funderar på om man skall ha en snabbkoppling till dosan så kan den sitta fastmonterad i traktorn och är lätt att reparera inomhus om något går sönder.

Önskar därför tips på robust liten snabbkoppling som klarar lite ström då den skall styra elventiler.
tror jag behöver minst 4 ledare och skaplig kabelarea.

Släpvagnskoppling är för stor/klumpig och jag skulle vilja sätta honan direkt i dosan.

Hirschmann verkar intresanta men inte sett någon i verkligheten.

Något bra tips på detta?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Snabbkoppling el

Klyv Bixby  
#744373 Något liknande denna kanske??
https://www.elfa.se/sv/minikontakt-ansl ... d=14402706

När jag jobbade på järnverket använde vi liknande med 20poler för tempvakter och liknande.

Användarvisningsbild

Re: Snabbkoppling el

Klyv Bixby  
#744375 Eller bara ett motorvärmar uttag, tror defa har 4 poler? Annars två stycken.

Avatar Fallback

Re: Snabbkoppling el

mno011  
#744379
Klyv Bixby skrev:Något liknande denna kanske??
https://www.elfa.se/sv/minikontakt-ansl ... d=14402706

När jag jobbade på järnverket använde vi liknande med 20poler för tempvakter och liknande.


Såg ganska vettig ut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snabbkoppling el

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744381 Enklast och billigast och förmodligen bäst är nog att sätta fast dosan i hytten och sätta en 13 polig släpvagnskontakt utvändigt bak på traktorn.

Avatar Fallback

Re: Snabbkoppling el

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744387 Harting eller wieland kontakter finns i olika antal stiftantal.
Tålig bra industri modell

Avatar Fallback

Re: Snabbkoppling el

JoTh  
#744420 Själv skulle jag köpa kontaker från Ilme Nordic AB.med kontaktdon, där kablarna har fjädrande lås till kablarna. Samma sitter på styrkabel till rotortiltar mm. Mycket tillförlitliga och lätta att anpassa till det utförande som önskas. Vinklade, raka och för chassimontage finns ett välja och vraka mellan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).