Skogsvagn (Huggarvagnar)

Tips 4wd tänk

13 inlägg 3385 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips 4wd tänk

mno011  
#743814 Skaffat min första 4wd
Mowi 1996 med lavetten o 4567 kran

Vagnen är i bra skick. Elkablar o sånt sämre

Söker lite tips hur man skall tänka

Boggin är nog aldrig flyttad, vad skall man ha för avstånd till grind? Får man loss gamla insex tro?
Eldosa för styrning är utsliten. Skall man ha brytare med pinnar eller knappar? Var placerar man dosan bäst?
Hur gör ni med fartjustering. Provar ut växel varv som ni kör på?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Tips 4wd tänk

Bert1  
#743821 Nu har jag varken drift el Mowi men på min vagn sitter boggien så staken är ca 2,5m från grind så det blir lagom för 3m bitar
Med värme så bör skruvarna släppa men frågan är väl hur mycket skit och rost där är i mellan ramröret och banken för det kan göra att det sitter som svetsat

Avatar Fallback

Re: Tips 4wd tänk

nilsszzon  
#743840 om boggin aldrig ser ut att vara flyttad, borde den inte sitta ganska bra då till normal användning =)

Användarvisningsbild

Re: Tips 4wd tänk

JohannesG  
#743867 Var boggin bör sitta beror till stor del på vilka längder som ska lastas. Är ju bra om man inte får negativt kultryck när man lastat fullt.

Bör nog inte vara några större problem att flytta boggin. Se till att insexnyckeln bottnar i hålet. Att smörja och värma först om de rostat är inte fel heller. Det kan vara bra med draghjälp eller tryckhjälp, det senare mer vanskligt att få till säkert, från en annat traktor för att att flytta boggin, speciellt då den suttit still länge, inte säkert det räcker att bara blockera hjulen på vagnen. Det är väldigt noga att dra så rakt som möjligt i förhållande till centrumröret. Drar det på sned nyper hylsan i innerröret och du kan släpa både traktor och vagn runt byn med låsta hjul.

När du flyttat boggin är det mycket viktigt att dra åt ordentligt samt efterdra några gånger.

Manöverboxen är bra att placera där det känns naturligt och ergonomiskt.
Om du har lust och möjlighet så rekommenderar jag att bygga med låsande reläer så att drivningen aktiveras med ett knapptryck och sedan stoppar så fort bromsen aktiveras eller stoppknappen trycks in. JohannesG - Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Annars är det väl lite upp till var och en om man vill ha knapp eller vippbrytare, fast eller återfjädrande. Jag föredrar vippor om det inte är enligt ovan med reläer. Vippa omöjliggör att mata spänning till både fram och back samtidigt, ventilspolarna mår inte bra av sådan behandling.
Återfjädrande brytare är jobbigt när man vill köra ramstyrningen samtidigt med drivningen. Fast brytare kan bli dumt när man vill stanna tvärt, då finns risk att vagnen fortsätter innan man hinner stoppa denna.

Finns inte möjlighet att justera drivningens hastighet så är det som du säger, hitta en växel som passar.

Avatar Fallback

Re: Tips 4wd tänk

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743870 Bilder? 😉
Flytta bakkärran när väl bultarna är loss gör jag alltid med vagnsdriften, trögar de går de alltid rycka fram/back

Användarvisningsbild

Re: Tips 4wd tänk

JohannesG  
#743873 Lyckades förtränga att du hade drift när jag skrev om att flytta boggin.😵😂 Det är så klart första försöket. Hur boggistället är konstruerat påverkar även avsevärt hur gärna det vill låsa sig. Längre hylsa ger mindre bekymmer. Den Mowi jag tänker på från 1998 är ganska kort och nyper gärna.

Avatar Fallback

Re: Tips 4wd tänk

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743876 Så gammal mowi är väl en annan vagn än mohedas men på dom är hylsan lång så dom läser sig inte

Avatar Fallback

Re: Tips 4wd tänk

mno011  
#744038 Hej
En sån här är det om nån har koll.
Lånadbild från forumet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips 4wd tänk

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744044 De är väldigt lik Mohedas och hylsan ser lång ut med.
Lyfter du på plåten över boggien så syns slangarna inne i balken tillsammans med kedjan som hindra att du drar isär vagnen 😉
Kolla slangarna i balken så de inte knutit sig och blitt skadade, tömde hela hydralsystemet när en av slangarna sprack när jag körde med driften

Avatar Fallback

Re: Tips 4wd tänk

mno011  
#744055 En fundering
Kollade gamla broschyrer Mowi/moheda/fmv
En del verkar lyfta rullarna när vagnen går fortare än traktor. Hur funkar det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips 4wd tänk

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744064 De två olika moheda jag har lyfts rullen upp om däcken rullar fortare än än driften pga trycket till kolvarna kommer från samma slangar som driften via ett fördelningsblock innan i balken

Avatar Fallback

Re: Tips 4wd tänk

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744494 Ett tips på gamla skruv, dra dem lite till innan du lossar efter ev värme eller utan. Kan skrälla loss lite när man drar istället för att direkt lossa.

Avatar Fallback

Re: Tips 4wd tänk

mno011  
#751057 Är det nån som har en instruktionsbok till Moheda 12t med drift år 1996?
Vore super m den gick att scanna
Gissar att åren omkring är ungefär desamma.

Jag är bland annat ute efter däcktryck på 500/60x15,5 för att driften skall funka bra.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).