Sida 1 av 1

Köra traktor och huggarvagn i sträng kyla

Postat: sön 05 dec 2021, 21:03
av dalatrafik
Har ni någon köldgräns för arbete med traktor och huggarvagn? Ökar riskerna att saker och ting går sönder vid strängare kyla, säg minus 15-20 grader? Jag tänker väl främst på metallkonstruktioner etc.

Hur brukar ni resonera?

Mvh

Re: Köra traktor och huggarvagn i sträng kyla

Postat: sön 05 dec 2021, 21:07
av Skogsola
Vid -25 händer det något. Men om man inte är direkt tvungen så kan man med fördel lägga ner vid -15. Tungt att dra igång motor och hydraulik när det går ner mot -20.

Re: Köra traktor och huggarvagn i sträng kyla

Postat: sön 05 dec 2021, 21:23
av getost91
...

Re: Köra traktor och huggarvagn i sträng kyla

Postat: sön 05 dec 2021, 21:47
av rokon
Ser inga problem med hållfastheten på järn och stål vid de lägre temperaturer jag brukar min Zetor och KTS huggarvagn. Och ej heller med hydraulslangar, och jag har som motto att jag har åkt ut om det varit minus 20 grader C, och har hållit på mycket under hösten så vänjer man sig varefter, jag tänkt det är minus 24 grader o blir nog lite varmare under dagen, men det han bli mörkt o minus 26,5 innan jag var hemma.
Men innan sådan körning så har jag vid ett tillfälle monterat ut bränsletanken och skakat ur den och sköljt ur den med en skvätt ren diesel samt bytt bränsleslangar då traktorn är från 1994. Kylan och mörkret och snödjupet är ett större problem för en själv om ngt krånglar, men det är för de flesta bränslerelaterat i kombination med vatten i diesel, men jag använder en tillsats som funkar ner till minus 26 grader C.
Så har jag hållit på, men traktorn måste hem för jag behöver/ och vill att den skall få el- motorvärmare så blocket ej känns kallt innan start.
Men Entreprenören jag har anlitat när det varit för mycket för min lilla prestationsförmåga han går ut med sina maskiner ned till minus 35, och har två grupper som går tvåskift, men han har rätt nya grejor men nog håller järnet.
Själv ser jag till att köra lite gymnastik med kranen och lastarens funktioner så att kolvtätningarna får lite varmare olja innan man sätter igång med tyngre last.
Nu med kroniskt förmaksflimmer är jag den garanterat svagaste länken, stålet är starkare!

Re: Köra traktor och huggarvagn i sträng kyla

Postat: mån 06 dec 2021, 14:09
av busholle
Jag kör på men räknar med en timmes uppvärmning. Under den tiden håller jag mig helst under halva lastvikten på både kärra och kran.

Re: Köra traktor och huggarvagn i sträng kyla

Postat: mån 06 dec 2021, 19:51
av fri
Så länge jag tyckte dieseln var billig eller prisvärd brukade jag stundom köra till skogs några hundra meter och låta traktorn gå på tomgång medans jag högg eller kvistade 1/2 tank eller mer, har man älg är det ju fint att fälla någon asp eller frötallar som foder det sista innan man far hem och då passar det ju bra att börja med det fällda nästa ggn man far till skogs.
Nästa år med förmodade bränsle priser över 20kr kanske man får tänka om?
Järnet i traktor och vagn håller, startar maskin ser jag inte varför man ska spara på den om man behöver den, människokroppen däremot är värd att spara med varmkörning, uppvärmning, kupévärmare och arbete avpassat efter utetempraturen.

Re: Köra traktor och huggarvagn i sträng kyla

Postat: mån 20 dec 2021, 07:52
av Torleif
Om man hör till de renläriga konsumtionsförespråkarnas lilla skara som hyllar principen att billig hobbyutrustning från Kina alltid är rätt och som därför svetsar med transformatorsvets och OK 46 stickor eller köper utrustning som i fabrik är tillverkad med undermåliga svetsmetoder då skall man inte köra i minusgrader.
Är det svetsat med ordentlig utrustning och rätt sorts stickor/migtråd och någon sorts svetskunskap då bör det inte bli några stora problem med svetsfogarnas hållfasther före -25 eller -30. Det är svetsfogarna som är skörast och därför mest köldkänsliga i en svetsad järnkonstruktion.

Det är oljan i växellåda och hydraulik och vaselinet (smörjfettet) i alla leder som är den begränsande faktorn. Då de tjocknar i kölden blir lagerytor och ledytor utan smörjning och nöts upp i förtid.
Jag vill inte starta traktorn (Massey-Ferguson 165) då det är minusgrader utan motorvärmare just för att varm olja smörjer bättre i starten. Då det är under -20 ställer jag en stor värmefläkt under bakaxeln ett par timmar före start så att oljan i bakändan är litet uppvärmd och smörjer de rörliga delarna. Då det är under -25 försöker jag undvika att köra för då fungerar varken olja eller vaselin ordentligt.

Re: Köra traktor och huggarvagn i sträng kyla

Postat: mån 20 dec 2021, 22:13
av Orsa
Stål har en sk omslagstemperatur där det uppvisar övergång från sk segt till sprött brott. Man brukar göra sk slagprov med en speciell apparat, en pendel som slår till mot en definierad provbit. Lustig nog så har många stållegeringar som används som konstruktionsstål sin omslagstemperatur där ”kurvan” dyker vid normala vintertemperaturer. Någonstans mellan minus 15 till minus 25 grader. Plötsligt våld, slag, knickar och ryck vid låg temperatur kan få ex vis en kran att rämna rakt av. Särskilt illa om det är utmattningsutsatt/sprickor på gång.
Det borde kunna vara mindre risk med gammalt överdimensionerat ”blötjärn” än mer höghållfast material i nya kranar.
Så att stressa stål i minus 20 är ökad risk. Vid minus 30 är det nog inte många stålsorter som är kvar i sitt sega tillstånd.

Re: Köra traktor och huggarvagn i sträng kyla

Postat: mån 20 dec 2021, 22:31
av Erre
Är du piskad så måste du köra.
Behöver du inte så låt grejerna stå tills det blir lite snällare klimat.
Som egen och enbart kör i egen skog så finns det ingen anledning att fresta grejerna för vad som händer efter -15-20 grader.
Traktor och huggarvagn är nog inte lika tilltagna som skördare och skotare

Re: Köra traktor och huggarvagn i sträng kyla

Postat: tis 21 dec 2021, 08:07
av JerryH
Många stoppar väl sina skogsmaskiner vid -25 och de är ju lite kraftigare dimensionerade än traktor och huggarvagn.
Och som tidigare nämnts så ändras ju metallens egenskaper av både värme o kyla. Och även om man "värmer" upp maskinerna genom att köra mindre lass så kommer ju fortfarande många delar inte bli så mycket varmare och fortfarande vara lika nerkylda och spröda efter några timmars "uppvärmningskörning".

Själv tycker jag det känns som -15 är kallt nog... Visst, längre upp i landet är ju lite lägre temp, så där får man kanske vara mindre kräsen :)