Skogsvagn (Huggarvagnar)

Moheda 10t med fmv 290 eller mowi 400

24 inlägg 6273 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Moheda 10t med fmv 290 eller mowi 400

JohannesG  
#742243
nilsszzon skrev:
JohannesG skrev:Mowi P30T klarar åtminstonde inte att dra till sig lika tunga bitar som den gör med inskjutet. har kört mkt naturreservat med en terri 36c tror jag den hette. och har sparat många timmars jobb för manuellhuggarna när jag tipsade han om att dra till sig det med inskjutet och inte försöka lyfta

Har inte kört någon Mowi med utskjut, men kan mycket väl vara så. Eftersom det inte är några nämnvärda förluster i ett teleskop är det inte orimligt att detta är starkare beroende på tryckinställningarna även med en liten cylinder. Om detta sedan är att nyttigt är en annan fråga. Finns fler knep som går att använda men som egentligen är riktiga maskin-dödare.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Moheda 10t med fmv 290 eller mowi 400

Crillelindgren  
#742247
Erre skrev:Det är sjukt lätt att överbelasta en kran med hjälp av utskjutet.
Både vid lastning och vid lossning.
Orkar kranen inte räta ut sig för att få ut stocken tillräckligt långt i vältan så är det många som direkt börjar köra utskjut ut. 🤦.
Så länge stocken är helt i luften så blir det en stor påfrestning på kranen.


Ja, min fmv kran gick av i stickan pga detta, dock en klen kran men ändå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Moheda 10t med fmv 290 eller mowi 400

nilsszzon  
#742251
JohannesG skrev:
nilsszzon skrev:
JohannesG skrev:Mowi P30T klarar åtminstonde inte att dra till sig lika tunga bitar som den gör med inskjutet. har kört mkt naturreservat med en terri 36c tror jag den hette. och har sparat många timmars jobb för manuellhuggarna när jag tipsade han om att dra till sig det med inskjutet och inte försöka lyfta

Har inte kört någon Mowi med utskjut, men kan mycket väl vara så. Eftersom det inte är några nämnvärda förluster i ett teleskop är det inte orimligt att detta är starkare beroende på tryckinställningarna även med en liten cylinder. Om detta sedan är att nyttigt är en annan fråga. Finns fler knep som går att använda men som egentligen är riktiga maskin-dödare.


nyttigt eller inte så är det så man ska köra kranen enligt tillverkarna. dvs inte lyfta utan dra till sig stockarna när utskjutet är ute.

Användarvisningsbild

Re: Moheda 10t med fmv 290 eller mowi 400

JohannesG  
#742318
nilsszzon skrev:Nyttigt eller inte så är det så man ska köra kranen enligt tillverkarna. Dvs inte lyfta utan dra till sig stockarna när utskjutet är ute.

Ja det stämmer. Det jag tänkte på var den dragande kraften som blir när utskjutet belastas till max, eftersom den är större än vad vippan orkar dra in vilken är begränsat av dennes chockventiler. Utskjutet in har ofta ingen tryckbegränsning.

Men detta börjar nog bli lite off topic.

Avatar Fallback

Re: Moheda 10t med fmv 290 eller mowi 400

nilsszzon  
#742321 nja det är väl bra att få input på olika saker när man ska köpa

Användarvisningsbild

Re: Moheda 10t med fmv 290 eller mowi 400

Crillelindgren  
#742848 Sprang på en mowi 10t med 2453 kran ca 1 mil från mig. Årsmodell 1994. Något negativt om en sådan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Moheda 10t med fmv 290 eller mowi 400

nilsszzon  
#742851 Mowi överlag håller väl en väldigt god kvalite så är väl bara att åka och klämma och känna samt kolla hur skicket / underhållet varit

Avatar Fallback

Re: Moheda 10t med fmv 290 eller mowi 400

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742860
Crillelindgren skrev:Sprang på en mowi 10t med 2453 kran ca 1 mil från mig. Årsmodell 1994. Något negativt om en sådan?

Skulle vara att de är en relativt kort kran, 5,3m, iaf om de jämförs med Fmv 290 med 6,15 i räckvidd.
De var ju rubriken 😉

Användarvisningsbild

Re: Moheda 10t med fmv 290 eller mowi 400

Crillelindgren  
#742867
gnisten83 skrev:
Crillelindgren skrev:Sprang på en mowi 10t med 2453 kran ca 1 mil från mig. Årsmodell 1994. Något negativt om en sådan?

Skulle vara att de är en relativt kort kran, 5,3m, iaf om de jämförs med Fmv 290 med 6,15 i räckvidd.
De var ju rubriken 😉


Haha. Ja jo det är en viss skillnad. Men denna var så nära och bra så kunde inte motstå..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).