Skogsvagn (Huggarvagnar)

Moheda 10t med fmv 290 eller mowi 400

24 inlägg 6333 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Moheda 10t med fmv 290 eller mowi 400

Crillelindgren  
#736391 Är på jakt efter en "ny" huggarvagn till traktorn då den gamla gick sönder. Har kollat runt lite på blocket och hittat några. Köpa från handlare går bort då deras prispåslag är hutlöst på det mesta...
Hittat en moheda 10T med en fmv 290 och en mowi 12t med 400 kran. Vad finns och säga om dessa vagnar och kranar?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Moheda 10t med fmv 290 eller mowi 400

MF förare  
#736422 Kolla lite på undre bommen vid fästet för hydraul cylindern på 400 kran, där kan de börja spricka.. Annars stark kran som kan va lite klumpig i slänt terräng och väg transport.

Avatar Fallback

Re: Moheda 10t med fmv 290 eller mowi 400

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736441 Bara att kolla skillnaden på youtube. Skulle ta Mowi. Sitta och mjölka en vikarmskran när man kan få virket till sig istället.

Användarvisningsbild

Re: Moheda 10t med fmv 290 eller mowi 400

Ängagärdet  
#736505 Är det därför alla skotare har vikarmskran?

Avatar Fallback

Re: Moheda 10t med fmv 290 eller mowi 400

64an  
#737145 Har oxå funderat på varför skotare har vikarm om paralellkran är så bra.

Avatar Fallback

Re: Moheda 10t med fmv 290 eller mowi 400

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737203
Ängagärdet skrev:Är det därför alla skotare har vikarmskran?

Har du svaret ? Går väl an med en skotares hydraulik, men uppfattade frågan ställd angående huggarvagn.

Användarvisningsbild

Re: Moheda 10t med fmv 290 eller mowi 400

Crillelindgren  
#742190 Lutar åt en vagn med mowi kran så slipper man utskjutet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Moheda 10t med fmv 290 eller mowi 400

nilsszzon  
#742195 utskjut är guld värt! komma in längre i små luckor, justera vältorna , dra till sig träd som man inte orkar lyfta men man orkar de på inskjutet

Användarvisningsbild

Re: Moheda 10t med fmv 290 eller mowi 400

Crillelindgren  
#742199 Ja det är väldigt sant, men det blir sämre flyt i körningen med ett flerspakspaket om man kör utskjutskran. Hade utskjut på min gamla fmv innan men använde sällan det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Moheda 10t med fmv 290 eller mowi 400

JohannesG  
#742201
nilsszzon skrev:utskjut är guld värt! komma in längre i små luckor, justera vältorna , dra till sig träd som man inte orkar lyfta men man orkar de på inskjutet

Utskjut eller ej spelar ingen roll när det kommer till räckvidd. Det är totallängden som är mest intressant. Sedan kan ju geometrin bli bättre med utskjut, men det är främst på vikarmskranar. En Parallellförd kran har grundläggande ett bra rörelsemönster oavsett längd. Kan dock ta mer plats i vissa lägen.
Mowi 400 är om än inte mycket dessutom längre än FMV 290 och även avsevärt starkare. Jag hade utan tvekat valt Mowi om jag skulle välja mellan dessa två.
Att dra till sig träd eller stockar på full räckvidd är Mowin fenomenal på eftersom den i detta moment är starkast längst ut. Händer att man får ta omtag för att kranen inte orkar dra när gripen kommer närmare vagnen.

Utskjut är en vanesak. Jag har inte upplevt det som något problem att köra med flerspak trots att jag är uppväxt med Mowi. Man får nog bestämma sig för att lära sig hur man bäst använder det, vilket är så mycket som möjligt, och då tänker man till slut inte på att man använder det.

Användarvisningsbild

Re: Moheda 10t med fmv 290 eller mowi 400

JohannesG  
#742203 10 eller 12 tons vagn beror ju på vad man tycker sig behöva. Jag personligen skulle nog aldrig köpa mindre än 12 ton även om det finns många med mindre vagnar som kör ut mer virke per år än vi. Större vagn är både stabilare och man får med sig mer.

Användarvisningsbild

Re: Moheda 10t med fmv 290 eller mowi 400

Crillelindgren  
#742206
JohannesG skrev:
nilsszzon skrev:utskjut är guld värt! komma in längre i små luckor, justera vältorna , dra till sig träd som man inte orkar lyfta men man orkar de på inskjutet

Utskjut eller ej spelar ingen roll när det kommer till räckvidd. Det är totallängden som är mest intressant. Sedan kan ju geometrin bli bättre med utskjut, men det är främst på vikarmskranar. En Parallellförd kran har grundläggande ett bra rörelsemönster oavsett längd. Kan dock ta mer plats i vissa lägen.
Mowi 400 är om än inte mycket dessutom längre än FMV 290 och även avsevärt starkare. Jag hade utan tvekat valt Mowi om jag skulle välja mellan dessa två.
Att dra till sig träd eller stockar på full räckvidd är Mowin fenomenal på eftersom den i detta moment är starkast längst ut. Händer att man får ta omtag för att kranen inte orkar dra när gripen kommer närmare vagnen.

Utskjut är en vanesak. Jag har inte upplevt det som något problem att köra med flerspak trots att jag är uppväxt med Mowi. Man får nog bestämma sig för att lära sig hur man bäst använder det, vilket är så mycket som möjligt, och då tänker man till slut inte på att man använder det.


Bra info du ger, tittat en hel del på dina videos på youtube, det är därför jag överväger mowi mer och mer. Har aldrig kört annat än flerspak så det är det enda jag är van vid. Testat en mowi 400 för något år sen som grannen ägde, fungerade ganska bra men inga stödben och dom smala hjulen så var lite trixigt dom första bitarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Moheda 10t med fmv 290 eller mowi 400

Crillelindgren  
#742207
JohannesG skrev:10 eller 12 tons vagn beror ju på vad man tycker sig behöva. Jag personligen skulle nog aldrig köpa mindre än 12 ton även om det finns många med mindre vagnar som kör ut mer virke per år än vi. Större vagn är både stabilare och man får med sig mer.


Vi planerar en slutavverkning i februari/mars, inte bestämt om det är 3 eller 5 hektar vi ska slå kull ännu, fullvuxen granskog.

   TS
Avatar Fallback

Re: Moheda 10t med fmv 290 eller mowi 400

nilsszzon  
#742215
JohannesG skrev:
nilsszzon skrev:utskjut är guld värt! komma in längre i små luckor, justera vältorna , dra till sig träd som man inte orkar lyfta men man orkar de på inskjutet

Utskjut eller ej spelar ingen roll när det kommer till räckvidd. Det är totallängden som är mest intressant. Sedan kan ju geometrin bli bättre med utskjut, men det är främst på vikarmskranar. En Parallellförd kran har grundläggande ett bra rörelsemönster oavsett längd. Kan dock ta mer plats i vissa lägen.
Mowi 400 är om än inte mycket dessutom längre än FMV 290 och även avsevärt starkare. Jag hade utan tvekat valt Mowi om jag skulle välja mellan dessa två.
Att dra till sig träd eller stockar på full räckvidd är Mowin fenomenal på eftersom den i detta moment är starkast längst ut. Händer att man får ta omtag för att kranen inte orkar dra när gripen kommer närmare vagnen.

Utskjut är en vanesak. Jag har inte upplevt det som något problem att köra med flerspak trots att jag är uppväxt med Mowi. Man får nog bestämma sig för att lära sig hur man bäst använder det, vilket är så mycket som möjligt, och då tänker man till slut inte på att man använder det.



Mowi P30T klarar åtminstonde inte att dra till sig lika tunga bitar som den gör med inskjutet. har kört mkt naturreservat med en terri 36c tror jag den hette. och har sparat många timmars jobb för manuellhuggarna när jag tipsade han om att dra till sig det med inskjutet och inte försöka lyfta

Användarvisningsbild

Re: Moheda 10t med fmv 290 eller mowi 400

Erre  
#742242 Det är sjukt lätt att överbelasta en kran med hjälp av utskjutet.
Både vid lastning och vid lossning.
Orkar kranen inte räta ut sig för att få ut stocken tillräckligt långt i vältan så är det många som direkt börjar köra utskjut ut. 🤦.
Så länge stocken är helt i luften så blir det en stor påfrestning på kranen.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).