Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farmakran som sjunker vid belastning

7 inlägg 3188 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Farmakran som sjunker vid belastning

ÅBL  
#734656
1636639498_20211111_140735.jpg
Min huggarvagn Farmakran från 2001 sjunker när jag har lite tyngre last. Detsamma när den står över natt, då ligger ofta gripen på marken fastän jag satt fast den i mittenramen. Bytte oringar på lyftventilen eftersom den läckte för någon vecka sedan. Inget oljeläck någonstans. Vad beror dettas på? Finns det någon ventil som kan justeras? Bifogar foto på ventilpaketet.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Farmakran som sjunker vid belastning

Ingoberra  
#734676 Invändigt läkage i antingen cylinder eller ventil. Byta tätningar i cylindern är din enda lösning. För ventilen går det inte å göra nåt åt

Användarvisningsbild

Re: Farmakran som sjunker vid belastning

ÅBL  
#734914 Novis som jag är på hydraulik: för att testa om det är ventilen som spökar på höj o sänk, kan man flytta slangar från denna ventil till t.ex. rotator/snurr-ventil och sätta de på platsen för höj o sänk? LIte fel ording på spakarna men det får man lära sej isf.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farmakran som sjunker vid belastning

Ingoberra  
#734920 För felsökning kan det funka, men är ju inte samma tryck på överströmnigsventilerna

Användarvisningsbild

Re: Farmakran som sjunker vid belastning

Fredi  
#734955 Skaffa en bollkran för hydraulik och lägg mellan slang och ventilbord eller mellan slang och cylinder på lyften. Lyft kran från marken, stäng kranen och se om den hålls uppe då så vet du om det är cylinder eller ventil som läcker.

Användarvisningsbild

Re: Farmakran som sjunker vid belastning

ÅBL  
#778941 Någon har skrivit i en tråd att det kan vara skräp i chockventilen. Är det de ventiler som syns på bilden med skåra i?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farmakran som sjunker vid belastning

JohannesG  
#779118 Ett visst läckage i ventilen är normalt då slidventiler aldrig blir 100% täta.

Citerar vad Morgan skrev till mig en gång i ett likvärdigt ärende.
Morgan Nordin skrev: Fritt ur minnet tror jag HC och Nordhydraulik pratade om 13 cm3/min vid 100 bar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).