Jag var uppe i Vännäsby häromveckan och då stod det ett exemplar av den nya vagnen på gården (se bilderna här nedan). Den var Tysklandsutrustad med skärmar, bromsar mm och kanske lite "overkill" för den svenska marknaden men det såg ut att vara en stadig och rustik vagn.
Den nya 12-tonsvagnen bygger enligt Trejon på 16-tonsvagnens dubbelram. Lastarean är 2,5 kvm och lastytan 4,11 meter lång. Vagnen har navdrift och ramstyrning med dubbla kolvar, fyra bankar med åtta stöttor och 520-däck som standard.
Lastvikt*
Totalt väger vagenen 2 200 kg och den har alltså en totalvikt på 12 ton. Det innebär att den lastar knappt 9 ton om man räknar bort vagns- och kranvikt från den tillåtna totalvikten. Utgår man från lastutrymmet går det att få med 8-9 m3fub om man har långt virke.
Lämplig kran är enligt Trejon MF V7300 som är konstruerad i Strenx-stål från SSAB och den har 7,3 meters räckvidd. Det finns även möjlighet att utrusta vagnen med en plattform för att frakta rundbalar för den som har sådana behov.
Mer info kommer inom kort på Trejons sajt.
*När man pratar om skotare brukar man ange lastvikt vilket är hur många ton last maskinen klarar att bära. När man anger vikt på skogsvagnar så är det vagnarnas totalvikt som avses. Alltså vikt för både vagn (inkl kran) och last. Ska man jämföra lastförmågan på den här skogsvagnen med en skotare så motsvarar den ungefär en 9-tonsskotare. Med en 150 kW-traktor framför, typ Valtra N, så får man ett ekipage med ca 9 tons vikt vilket innebär att man får ett lastindex upp mot 1,0.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto