Skogsvagn (Huggarvagnar)

hydraulikproblem

21 inlägg 14415 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: hydraulikproblem

halvproffs  
#88452 Håller med dom två sista svaren. Dra in stocken mot vagnen och lyfta där. Påkänningen på kran är enorm om du försöker lyfta den på 5,1 m utlägg.

FTG
Avatar Fallback

Re: hydraulikproblem

Mats KarlssoTFnSYH  
#88458 På max räckvidd ska den lyfta 350 kg exkl. grip o rotatormen, men jag kan inte lyfta 4m stocken
ens när jag har den alldeles invid kranen och nog skall den väl lyfta mer än 450kg där. Om jag skjuter ut utskjutet greppar stocken lyfter så högt det går (ca 1m) drar in utskjutet skjuter iväg stocken med stickan så får jag den över stakarna men det är ju lite bökigt. De andra funktionerna känns ok, kan det vara något fel i ventilpaketet?
Tacksam för alla svar.

   TS
Avatar Fallback

Re: hydraulikproblem

Masse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88460 När stockarna är för tunga får du lasta dem en ända i taget.

Avatar Fallback

Re: hydraulikproblem

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88488 Mats: Du säger att du mätt trycket men hur mätte du? Om du bara klappar in en snabbkoppling med manometer och rycker i traktorn hydraulspak så ser du bara om traktorns hydraulik är OK eller ej. Ett mer intressant sätt att mäta är att se hur trycket ändrar sig när du kör olika funktioner samt vad du har för mottryck vid rundpumpning. Vissa kranar har mkt låga chockinställningar på bomcylindern så man inte skall kunna trycka för mkt med kranen. Har sedan "någon" roddat runt med slangarna för att funktionerna skall passa det egna tyckande kan det bli rejält fel.

inte heller helt ovanligt att stickan känns starkare än bommen beroende på att den ofta jobbar i sämre vinklar och därför måste vara kraftigare.

MVH

Morgan Nordin, K.T.S

Avatar Fallback

Re: hydraulikproblem

Mats KarlssoTFnSYH  
#88512 Ska ta o kolla upp detta, tack för hjälpen.

   TS
Avatar Fallback

Re: hydraulikproblem

310  
#171987 Har en Ursus 4514 = MF 265 med troligen exakt samma pumpar ihop med en Källefall K310 kran och upplever samma fenomen, man får inte ha bråttom int men man hinner ju kolla in den fina naturen runt omkring medans man lyfter...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar