Skogsvagn (Huggarvagnar)

Problem danfoss ventil paket

31 inlägg 7504 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Problem danfoss ventil paket

jyrrki  
#732178 Hej igen.
Spänningen är mätt när den sitter på plats och allt är igång.inte på samtliga,men om jag flyttar kontakten till någon som ej funkar så ser jag ändå att jag har spänning. Mina spakar stift kontakter med en kabel per funktion. När ingen spak rörs har jag ingen spänning fram till någon funktion. Jorden är dock kopplad till samtliga. Om jag läser schemat rätt skulle jag alltså ha 24 volt mellan jord och stift ett eller är det 12 v i neutral såsom vanliga signalerna?
Kan ju naturligtvis vara ett kabel brott som är boven.jag har ju ej kopplat om något utan kört det som det var och mätt efter bästa förmåga.
Mvh
Jörgen

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Problem danfoss ventil paket

jola0029  
#732181 Om stift 1 inte har matning/24V när spaken är i neutral så är det förmodligen pga säkerhetsfunktionen med neutralswitch.
Man dödar alltså matningen i neutral. När spaken lämnar neutral för någon funktion så sätts matning på stift 1, för alla funktioner.
Huruvida neutralswitchen dödar Us/signal på pinne 2 vet jag inte, men det skulle inte vara helt otroligt, då U+ tappar matning samtidigt.

Men, på schemat, du ser att varje PVEM har en matning med fet linje, sedan är det tunna linjer till U+ och U-. Dessa båda måste vara ansluta ordentligt för att kretsarna i spaken ska orka att rucka på pinne 2 och dess interna motstånd.
Det märkliga dock, är att du säger att du ser 6-18 volt på pinne 2, är det säkert att du har 24V på pinne 1 samtidigt?

Att det inte funkar alls om du flyttar till andra funktioner kan ju bero på ett kabelbrott och att du förlorar bakmatning, som kanske är det som orsakar enkelsidiga funktionen på de två första. Men svårt att sia om. När du testar på andra funktioner, kopplar du in alla kontakter?

Avatar Fallback

Re: Problem danfoss ventil paket

jyrrki  
#732191 Jag vet faktiskt inte om jag har 24 v samtidigt. Låter som ett väldigt intressant uppslag. Har nog inte kollat så noga efter att jag sett spänningen 18-12-6 volt.
Ska försöka plocka ihop det imorgon och kolla. Har testat lite olika med ibland alla kontakter och ibland inte. Har nog låst mig lite grand på att det är något hydrauliskt fel som man gärna gör. Det är ju detta som är så bra med att kunna bolla med någon annan.Hoppas att det är det som är felet.
Mvh
Jörgen

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem danfoss ventil paket

ulfgustav  
#732222 Hej många störningar som rör styrning av dessa ventiler beror på dåliga förbindningar, oxidation mm, titta över alla anslutningar, du verkar ha ventiler som bara går i en riktning? Sannolikt så är det då mot lägre spänning, tyder på spänningsfall. Ventilen skall kopplas med fri retur

Avatar Fallback

Re: Problem danfoss ventil paket

jyrrki  
#732223 Hej.
Jo jag kommer att kolla över detta igen och öppna alla hirschman för säkerhets skull. Är bara en jag öppnat faktisk.
Det är kopplat till fri retur så mottryck har jag ej.
Mvh
Jörgen

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem danfoss ventil paket

jyrrki  
#732394 Hann hålla på ett tag idag iallafall. Ingen framgång tyvärr.jag har nu kikat lite noggrannare med spänning osv.har 5.5-12-19 på fulla utslag och 24,5v på det andra stiftet. När jag rör någon funktion på ena joysticken får jag även 12 v på de andra två funktionerna som är kopplade till den joysticken. Som jag tolkar det är det precis så det ska vara?
Nu mäter ju jag från toppen på kontakterna dvs när den är monterad på funktionen. Är då den till höger om jord som ger 24 v och den till vänster som ger signal spänning.
Har ej öppnat mellankontakterna mellan joystick box och kopplingsbox.(sitter en förlängning kabel där)Kan naturligtvis vara fel däri,men stift osv ser ok ut och det är ingen skillnad på om jag har förlängningkabel inkopplad eller inte. Hann tyvärr ej öppna dessa idag.
Tack för alla förslag hittills! Uppskattas verkligen!
Mvh
Jörgen

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem danfoss ventil paket

jyrrki  
#732591 Hej igen.
Sticker iväg och jobbar en månad så det blir inget mer skruvat med detta på en månad.
Hann tyvärr ej kolla mer på kontakterna så jag får fortsätta när jag är hemma igen.
Finns det någonstans man kan skicka moduler för test om det skulle behövas?
Hoppas ju att det är oxid någonstans men det är ju alltid bra att ha en plan b.
Tack så mycket för hjälpen hittills.
Mvh
Jörgen

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem danfoss ventil paket

jyrrki  
#738381 Hej igen.
Har nu fortsatt med detta.
Har kollat över alla anslutningar, bytt alla sockerbitar inne i dosorna osv. Inte hittat något som bör varit problem. Har även lagt en kabel till som jord för att få garanterad jord. Har plockat bort alla actuatorer och gjort rent samt testat magnetventilerna löst med magnet och de som ska vara öppna stänger med magnetism och de som ska stänga gör det. Tyvärr ingen skillnad utan spaken går åt ett håll. Däremot upptäckte jag en sak.om jag drar spaken åt andra hållet och gör manöver däråt stannar spaken i detta läge tills jag släpper elfunktionen? Precis som att flödet ej räcker till. Måste alla actuatorer vara aktiverade för att paketet skall fungera? har ju testat det tidigare, men det var ju innan jag gjorde rent allt. Nu körde jag bara med en kontakt på ventilpaketet.
Mvh
Jörgen

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem danfoss ventil paket

jola0029  
#738384 Hej,

Jag har problem att hänga med här,
När du säger att spaken går endast åt ett håll, vad menar du med det?
Vad betyder det att du gör manöver åt ett håll, när det inte är samma sak som att du har dragit spaket däråt?
Hur menar du att spaken stannar i ett läge och vad innebär det att du släpper en elfunktion?

Avatar Fallback

Re: Problem danfoss ventil paket

jyrrki  
#738385 Hej.
Ber om ursäkt om det blev lite luddigt.
Om jag drar joystick åt höger går mekaniska spaken åt höger. Om jag drar joystick åt vänster händer inget. Om jag lyfter mekaniska spaken åt vänster och drar joystick samtidigt åt vänster stannar mekaniska spaken i detta läge tills jag låter joystick gå tillbaka till centrum.m Det finns alltså tryck även till vänstermanövern men inte tillräckligt för att lyfta från 0 läge bara hålla den kvar. Hoppas att det blev mer begripligt nu.
Mvh
Jörgen

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem danfoss ventil paket

jola0029  
#738387 Då blev det mycket tydligare!

PVEM har separata ventiler för att fylla på och tömma pilotkamrarna. Fyra ventiler per förstyrare.
För att att sliden ska tryckas åt ett håll så måste både ventil som stänger till tank och ventil som öppnar till pilottryck aktiveras.
Om sliden nått sitt läge kommer ventilen till pilottryck stängas, om sliden måste backas tillbaka så öppnar ventilen till tank.

Att sliden inte lyder en utstyrning på joystick skulle kunna vara ventilen till pilottryck inte öppnas.
När du flyttar sliden manuellt sugs olja in i kammaren från den öppna tankventilen, vilken sedan stängs när joysticken aktiverar funktionen.
Då kommer sliden förmodligen stå kvar i läge tills dess att joysticken släpps igen.

Men är detta problem likadant oavsett vilken PVEM du använder på olika PVB-sektioner?
Senast redigerad av jola0029 fre 10 dec 2021, 00:06, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Problem danfoss ventil paket

jyrrki  
#738388 Ja det är så på alla. Nu körde jag bara med en kontakt på som jag flyttade runt. Övriga var ej inkopplade samtidigt.
Jag har plockat bort samtliga ventiler och kollat dem med magnet. En som är normalt öppen läckte igenom lite med tryckluft, men väldigt lite. Tror inte att just den spelar någon roll. Däremot kunde jag ju ej se om spolarna drar som de ska. En kompis pratade om att han hade något instrument för att testa det, men det har jag ej hunnit ännu.
Mvh
Jörgen

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem danfoss ventil paket

jyrrki  
#738489 Ikväll fick jag faktiskt en ventil att fungera helt som den skulle. Den funkar oavsett vilken kontakt jag monterar på så då kan man nog utesluta elfel.
Den bara började fungera medan jag stod och testade. Om off funkar också som den ska.Känns som att det ändrar sig lite hela tiden suck.
Mvh
Jörgen

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem danfoss ventil paket

jyrrki  
#738708 Jag testade att flytta den nu fungerande aktuatorn till en annan ventilsektion och den fungerar där med. Verkar alltså som att aktuatorerna är trasiga trotts allt då. Trist när man köpt saker som ska vara hela ej går att använda. Är ju för dyrt att köpa nya actuatorer till alla sektioner. Ingen som har begagnade liggande?
Mvh
Jörgen

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem danfoss ventil paket

jola0029  
#739858 Ett identiskt fel på flera enheter som verkligen ledde ut mig på jakt efter elfel som inte fanns.
Men nu har elen åtminstone fått sig en genomgång, vi får se det positiva i det.

Har ventilgruppen stått oanvänd dränerad på olja en länge tid? Vilken typ av olja har körts i den tidigare?
Det kan ju tänkas att du kan få igång de andra med, tex ha dem lösa och flytta slidlägesgivare och joysticken tills förstyrarna börjar öppna/stänga ordentligt.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).