Skogsvagn (Huggarvagnar)

Problem danfoss ventil paket

31 inlägg 7501 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem danfoss ventil paket

jyrrki  
#730328 Hej.
Har köpt ett danfoss pvg32 paket begagnat som jag tyvärr ej får att fungera.är 6 prop och en on off.spänningstyrda 24 volt
Det var tidigare konfigurerat för konstant tryckssystem och jag har ändrat det till rundpumpning med danfoss plugg som är avsedd för detta. Jag får bara de två första spakarna på ventilpaket att röra sig och dessutom bara åt ett håll. Har haft paket öppet och gjort rent, men får det fortfarande ej att funka.spelar ingen roll hur jag sätter elkontakterna det är fortfarande bara dessa två som rör sig. Har blåst alla kanaler med tryckluft och har flöde vad jag kan se. Har ca 15 bar tomgångstryck och ca 180 när jag kör mot stängt utlopp. Allt verkar funka när jag kör med manuella spakarna.
Är det någon som har någon idé om vad som kan vara fel?
All hjälp uppskattas.
Mvh
Jörgen



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Problem danfoss ventil paket

HannuRöj  
#730368 Jag skulle kolla returendan först. 🤔
Om det har suttit förran någon aggregat i serieportten sitter kanske någon fel typ av serienippel i porten. Eller någon annan port var aggregatet har varit kopplat ska nu kopplas till fri retur.

Misstänker det är mottryck som fastnar slidet åt sänka bomen och förlänga utskutet läge, väldig låg tryck på dessa två rörelsen.

Användarvisningsbild

Re: Problem danfoss ventil paket

Fredi  
#730405 Vad har du för styrspakar? Danfoss funkar bara med deras egna spakar (jag vet om bara ett undantag) Styrspaken skall mata ut matarspänning x0,5 vid neutralläge och ca 0,25 ggr matarspänning för att sliden skall gå åt ena hållet samt ca 0,75 x matarspänning för att sliden skall gå åt andra hållet.

Avatar Fallback

Re: Problem danfoss ventil paket

jyrrki  
#730425 Hej.
Tack så mycket för era tips.uppskattas verkligen!
De spakar jag har är danfoss pvre.har mätt dem och de ger 6,12 och 18 som de bör göra. De är ju 24volt och vad jag fått fram så verkar det stämma .Returen har jag dock ej på fri retur. Testade det innan ,men då gjorde det ej någon skillnad.harju dock rengjort paketet efter detta så det är ju helt klart värt att testa igen. Vet egentligen bara att detta har suttit på en av Vägverkets lastmaskiner tidigare Det var även då till samma joysticks och köptes som komplett paket. Tyckte det såg ut att vara mycket bubblor i oljan.tycker att luften i paketet skulle gå ur ganska fort? Har ju även testa att lufta vid mekaniska spakarna utan att märka någon större skillnad.
Mvh
Jörgen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem danfoss ventil paket

Fredi  
#730453 Jo luft kan det ej bero på den försvinner nog snabbt. Men bubblor i oljan skall det nog ej vara men ventilen kan inte vara död pga detta. Men returen bör vara till fri retur annars kan det nog bli läckage. Det har kanske varit nån bioolja i paketet om det varit vägverkets fordon? Vissa bio skitoljor geggar ihop allting som lim, har dessutom paketet stått oanvänt en tid så kan det vara ett stort problem med Danfoss ytterst känsliga elventiler, dom kan ha klibbat ihop totalt 😢

Avatar Fallback

Re: Problem danfoss ventil paket

jyrrki  
#730463 Ja den ser faktiskt ganska svart ut oljan jag fått ur när jag gör rent. Den känns i och för sig inte klibbig ut,men ser svart ut.
Ska försöka testa att köra mot fri retur imorgon och se. Har gjort rent lite till ikväll.Paketet har nog stått några år innan jag köpte det. Tycker ju inte heller att luften skulle göra det dött utan i sådana fall tycker jag att det skulle bli knyckigt och kanske svårt att få någon precision med. Har ju tyvärr aldrig tränat något med danfoss tidigare så det jag vet är ju som jag läst mig till i manual osv.
Mvh
Jörgen

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem danfoss ventil paket

jyrrki  
#730592 Funkade tyvärr inte nu heller. Tyvärr har det börjat läcka nu när jag skruvat med det så jag behöver byta packningarna nu. Spakarna går åt ett håll bara.körde det mot öppen retur nu och då sjönk faktiskt trycket så det ser ut som att pilottrycket är lågt nu.är nog dock troligtvis läckaget som är boven där.får kolla i dagsljus vad som läcker.
Mvh
Jörgen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem danfoss ventil paket

Fredi  
#730712 Jag tycker att spakarna brukar vara orörliga om spänningen är påkopplad tiil bordet, rörs spaken bara åt ett håll utan att spänningen är på tyder det på nåt mekaniskt fel? Rörs alla spakar bra om ej trycket är på?

Avatar Fallback

Re: Problem danfoss ventil paket

jyrrki  
#730738 Spakarna rörs bara åt ett håll när jag rör på elektriska joysticks. Om jag ej rör något står de stilla. Om jag ej har tryck på får jag ingen manöver alls,men det bör jag ju inte kunna få eftersom jag ej har något servotryck då? Är bara de två första som rör sig.
Mvh
Jörgen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem danfoss ventil paket

Fredi  
#730748 Har du kollat så kablarna är rätt anslutna på elventilen? 2 trådar, båda kopplade till de mindre stiften på ventilen, det större jordstiftet brukar oftast vara tomt. Detta gäller om du har Hirschman kontakt. Kolla att spänningen går både under och över neutralspänning då du rör på spaken, kolla detta när kontakten är ansluten i elventilen. Gör den det och spaken forfarande rör sej åt bara ena hållet så är elventilen sönder.

Avatar Fallback

Re: Problem danfoss ventil paket

jyrrki  
#730751 Jo jag har hirschman kontakt.jorden är ansluten men det tredje lilla stiftet mittemot jord är ej anslutet. Testade med jorden bortkopplad,men det funkade inte då heller.
Har 12 i neutral och 6 resp 18 volt när jag rör spakarna åt olika håll.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem danfoss ventil paket

jyrrki  
#732036 Hej.varit iväg på kurs hela veckan.
Idag testade jag igen.fick det tätt efter att ha upptäckt att en o-ring mellan två ventilsektionerna läckte så nu är det tätt.
Problemet dock fortfarande samma. Hjälper ej att koppla bort jord. Får ingen funktion alls då. Verkar inte vara någon skillnad om jag skiftar själva Elvententilerna heller. Nu slet jag isär hela paketet! kan inte se något fel ännu. Är precis som om det tar stopp för oljan på något sätt.
Någon som har någon mer idé?
Mvh
Jörgen

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem danfoss ventil paket

jola0029  
#732158 Är du säker att alla PVE´s sitter på rätt ställe? Är alla 6 av samma sort? Vilken modell är det på dem?
De två som rör sig, åt ett håll, beter de sig som de vore proportionella, eller blir det mer on/off?

Avatar Fallback

Re: Problem danfoss ventil paket

jyrrki  
#732163 Jo de sex proportionella är samma sort. De rör sig helt proportionalt som de ska,men likadant då oavsett hur jag rör spaken.
Modellen heter 157 b4125.
Mvh
Jörgen

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem danfoss ventil paket

jola0029  
#732170 Ok,

Då två sektioner kan röra sig, men endast åt ena hållet så är det väldigt otroligt om det skulle vara något fel på pilottrycket.

Låter mer troligt att det är elkopplingen som strular. Även om du ser spänningarna från spaken ligga i rätt områden så kan det finnas andra orsaker till att balansen blir fel. Internt i PVEM sitter det både pull up- och pull down-motstånd, för att hålla Us centrerad om tex kabeln går av. Det gör att spaken behöver både dra ström till jord och och mata ström från 24V för att det ska gå att köra åt båda hållen.

Är spänningarna 6-12-18V mätta medan kontakten sitter på PVEM?
Används neutralströmbrytarens i spaken?
Dvs, är pinne 1, matning i Hirschmann på PVEM kopplad till antingen pinne 1, 12 eller 14 på spaken?

Och, får spaken jord U- från jordpinnen på varje PVEM? Får den U+ från pinne 1 på varje PVEM?
Om det inte är kopplat så borde spaken ha svårt att köra åt ena hållet.
Kolla in sida 30 för ett schema som visar vad jag undrar över.
https://assets.danfoss.com/documents/53 ... 000910.pdf

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).