Skogsvagn (Huggarvagnar)

oljemängd farma vridhus

6 inlägg 3402 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

oljemängd farma vridhus

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727276 Hej, har en farma T8 med en CT5.3 kran som jag håller på att göra lite service på, och nu håller jag på att byta olja i vridhuset. om jag lyckats tolka manualen rätt så ska det gå 2.5 liter olja i vridhuset men det står även att oljenivån ska vara 1 cm under påfyllningspluggen. känns som att 2.5 l inte stämmer? har fyllt 3 liter och har fortfarande inte nått upp så jag känner oljenivån om jag sticker in fingret i påfyllningshålet. någon som har koll på hur många liter det ska vara i vridhuset på en ct5,3? i min värld borde man hamna på rätt nivå om man fyller den volym som är specat i manualen?🤔



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: oljemängd farma vridhus

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727408 När jag ändå är i farten så har jag en fråga till. Det står att det ska vara en 80/90 olja minst gl5 blir inte det en hypoidolja I sådana fall? Är det inte prylar i ett vridhus som tar skada av en sådan olja, typ bronsbussningar m.m.? Någon som kan navigera i oljedjungeln får gärna reda ut vilken olja som är rätt att använda.

   TS
Användarvisningsbild

Re: oljemängd farma vridhus

Grålle52  
#727411 Om det står gl5 så gäller väl det? Då lär det väl inte finnas nå bussningar av brons

Avatar Fallback

Re: oljemängd farma vridhus

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727414 Nej, det kanske är så, hade bara för mig att det brukar sitta bronsbussningar i vridhusen som styrningar för kuggstängerna samt i botten där stubben går ner, men det kanske är så enkelt att det inte är så i mitt vridhus.

   TS
Avatar Fallback

Re: oljemängd farma vridhus

nilsszzon  
#727464 tjena , jag har en CT6,7 kran och precis som dig tänkt / utfört oljebyte i denna.
fick beskrivningar från ÅF samt direkt från farma men min modell finns inte med i bilder på utförandet så det blev att jag fyllde på känn
jag slängde i GL5

Avatar Fallback

Re: oljemängd farma vridhus

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727528 Hej
jag fick också bekräftat av farma i dag att det ska vara 80w-90 gl5 kollar jag reservdelslista i instruktionsboken så sitter det i vart fall två glidlager på kranpelaren, ett i toppen samt ett i botten. det övre torde ju smörjas av fett, men det i botten ligger ju i oljebad. på varje kuggstång sitter det även glidlager så tot. 6 st glidlager är det i vridhuset. däremot så står det inte vilket material det är i lagren. 🤔hursomhelst så fick det bli mobil HD80w-90 gl5 i vridhuset.

för dom nyfikna kan jag berätta att strax under 3.5 liter så hamnar man på rekomenderad nivå i vridhuset.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).