Skogsvagn (Huggarvagnar)

Läckande ventilpaket

13 inlägg 5715 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
FTG mini

Läckande ventilpaket

mickej  
#722159Nybörjarmisstag, kopplade ventilpaketet fel. Men fick till det till slut. Men efter ett par timmars körning började det läcka. Kranen gick segt som fan också. Antar att mitt misstag i början fick dessa konsekvenser, hann inte köra så mycket när jag fick hem traktor och vagn innan jag kopplade bort vagnen. Glömde ju ta kort på hur ser var kopplat också.

Blött både över och under spakarna.
Går det reparera eller är det helt kört?

TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Läckande ventilpaket

Crillelindgren  
#722190Ta isär det och byt tätningarna. Både enkelt och billigt att göra själv.

mickej  
#722233Låter ju lovande :)

Hur mycket bör man ta isär? Koppla bort alla slangar också?

TS
Användarvisningsbild

Crillelindgren  
#722244Det är enklast att göra det, det går även när slangarna sitter på men är inte lika kul o sätta ihop det. Bäst o ta loss det o lägga på bänken.

mickej  
#734038Har bytt oringar nu. Nu läcker det inte ut iaf.

Det funkade en liten stund. Fick upp stödbenen, kunde röra kranen litegrann.
Men sen la allt av igen. Inga synliga läckage. Spakarna blir tröga.

Några tips på hur man kan felsöka?

TS

ÅsaNisse  
#734039Det låter som att du kan ha stort motstånd i returen. Är den kopplad med snabbkoppling så se till att det är fräscha kopplingar som öppnar ordentlig och att det helst är fritt flöde till tank.

mickej  
#734043Japp, det är snabbkopplingar. Returen är den högra (eller övre, bilden vred sig).
1636049344_img_20211104_190319.jpg

TS
Användarvisningsbild

Fredi  
#734082Returen ser ut att gå till ett dubbelverkande uttag, bättre att få den rakt till tank. Sen ser det ut som där skulle vara en backventil före snabbkopplingen som också bromsar returflödet. Och för det tredje så kanske den är kopplat till en John Deere? Om så är fallet och den varit till nåt annat märke förut så kan det också strula. John Deere kräver lite andra mojänger i ventilbordet pga deras hydraulsystem som inte tycker om "öppet" ventilbord.

mickej  
Fredi skrev:Returen ser ut att gå till ett dubbelverkande uttag, bättre att få den rakt till tank. Sen ser det ut som där skulle vara en backventil före snabbkopplingen som också bromsar returflödet. Och för det tredje så kanske den är kopplat till en John Deere? Om så är fallet och den varit till nåt annat märke förut så kan det också strula. John Deere kräver lite andra mojänger i ventilbordet pga deras hydraulsystem som inte tycker om "öppet" ventilbord.

Tack för alla svar!

Japp, det är en John Deere 1640. Finns ingen fri retur.
Fattat det som att vagnen köptes till traktorn, så den har inte suttit på någon annan traktor.
Har kontrollerat ventilpaketet och det verkar vara uppsatt enligt spec för John Deere.

Däremot har förra ägaren i princip bara låtit den stå. Så vagnen har inte gått många timmar.
Kanske är något med backventilen och snabbkopplingen där då?

TS

ÅsaNisse  
#734097Hur ser påfyllningen ut? Det kanske kan gå att sätta ett T-rör så du får en fri retur till tank den vägen.

Användarvisningsbild

Fredi  
ÅsaNisse skrev:Hur ser påfyllningen ut? Det kanske kan gå att sätta ett T-rör så du får en fri retur till tank den vägen.

Påfyllningen går ej om den är lika som på 3140 som jag har men finns en plugg där bak som jag har retur till. Kommer ej ihåg på rak arm men var det kanske den pluggen där man justerar handbromsen? Kan ta en bild i morgon

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734421Till JD med konstanttryckshydraulik finns det färdiga lösningar som fungerar. Bara dumpa oljan i bakaxeln är inte en sådan lösning. Verifiera att du har flöde genom att köra returen (utan snabbkoppling) i en dunk. Det skall komma olja bara när du drar i ngn spak

MN

Användarvisningsbild

Fredi  
1636475492_img_20211106_131416659.jpg
Det var en bra idé Morgan att testa på detta sätt att bordet är rätt utrustat för att fungera till John Deere. Om det cirkulerar hela tiden så blir oljan varm och det blir skumbildning .

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).