Skogsvagn (Huggarvagnar)

Driven kärra, egentillverkad

126 inlägg 72845 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Billiga axlar för drivkärror

trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16103
Bo Petersson skrev:
Var kan man få tag i lämplig militär kärra med driv?

/Bosse P


Tror det finns minst en billig tillsalu i min närhet. Skicka ett PM om jag ska kolla upp det åt dig

FTG
Användarvisningsbild

Re: Billiga axlar för drivkärror

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16476
trädsamlare skrev:
Bo Petersson skrev:
Var kan man få tag i lämplig militär kärra med driv?

/Bosse P


det fanns en länk till blocket i ett tidigare inlägg annonsen är raderad men om jag inte tar alldeles miste var det Skrot-Kalle i charlottenberg 0571-23210 ring dit o kolla

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#16484 Hej,
Du kan också kolla:

http://www.millesvik.com/surplus/

Avatar Fallback
Sebastian  
#37994 Mycke fin kärra måste ja säga
Hade du någon ritning till ramstyrningen eller du hade den i huvudet så att säga?
Hade själv tänkt att snida till nåt men de hade vart fint att ha en ritning att utgå ifrån!
Hur många grader styr den på ett ungefär?

MVH Sebastian

Avatar Fallback
roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38114 Skulle det inte kunna funka om man byggde egna boggilådor och drev dom med en bakaxel som går in i toppen på vinkeln i boggilådan? Hade kunnat bli ett schysst fyrkrafsat skogsvagn. Kanske :roll: va tror ni?

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38143 Har sett en som byggt en driven boggiekärra med boggie från en mindre äldre väghyvel.

Avatar Fallback
Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38310 Jag har ej kollat hur många grader den svänger men ska mäta det nästa gång jag kopplar på kärran.
Konstruktionen har jag bara gjort efter hand ingen ritning.
Väldigt smidig när man har vridpunkten en bit in på kärran.
Håller på att tillverka lavettstödben då kan jag utnyttja ramstyrningen så att jag får längre räckvidd på kranen.

   TS
Avatar Fallback

Stöben

Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40453 Här kommer en bild på hur stödbenen kommer att se ut det blir lavettstödben tror do passar kärran bättre en den andra varianten.

   TS
Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40530 http://www.blocket.se/vi/19063649.htm?ca=20_s

de kanske kan vara nåt intressant för någon? lite konstig kran bara

Användarvisningsbild
bmbamse  
#41647 Väldigt snyggt bygge! Jag har funderat i de där banorna själv, men nu fick jag ny inspiration! Personligen skulle jag föredra enkelaxlad kärra med drivning och 2-hjulsdriven traktor framför 4-hjulsdriven som "bara drar" en odriven boggiekärra. Det är ju under lasset som den extra drivande axeln gör nytta, har jag räknat ut :wink: (Jag har själv en BM-600)

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41649 Här var en fin kärra oxå som man kan köpa :) (om man har lite gott om cash vill säga skulle jag kunna tänka mig :lol: )
http://www.blocket.se/vi/19216139.htm?ca=20_s

Användarvisningsbild

Re: Driven kärra.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47397 Snyggt bygge!
Jag har missat den här tråden, ajaj, men nu ska jag följa bygget noga.

Skulle man kunna ha en hydraulmotor direkt på pinjongen istället?

Avatar Fallback

Re: Driven kärra.

Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47401 Det skulle man säkert men eftersom jag har drivhjulsberoende kraftuttag på traktorn så var det enklare att utgå ifrån det.
Man behöver inte tänka på eller ändra några reglage när man ska backa allt är cynkat kärran driver någon % saktare än traktorn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven kärra.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47403 Jag är mer inne på hydraulmotor för då kan jag knuffa omkring ekipaget hydrostatiskt när man lastar.
Frågan är vilken prisklass det blir på en sån hydraulmotor?
Boggie eller ej, jag tycker din lösning ser smidig och prisvänlig ut så boggiebygge faller bort för mig.
Kanske man kunde ha en halvbandslösning på vagnen för vinterbruk?

Avatar Fallback

Re: Driven kärra.

OlaE  
#47414
Slurfi skrev:Jag är mer inne på hydraulmotor för då kan jag knuffa omkring ekipaget hydrostatiskt när man lastar.
Frågan är vilken prisklass det blir på en sån hydraulmotor?
Boggie eller ej, jag tycker din lösning ser smidig och prisvänlig ut så boggiebygge faller bort för mig.
Kanske man kunde ha en halvbandslösning på vagnen för vinterbruk?


Hydraulmotorerna i vår vagn går nog på ca 50 000kr/styck, och det sitter ju en till vart hjulpar...
Det är ju förstås nya motorer då till det priset, men du förstår vart man hamnar.
Sen kan vi inte köra kranen samtidigt som driften, så det kräver sina pumpar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).